5.5.2020

Ohjelmakoodista kolmiodraama – Daimler, BMW ja Volkswagen Group etsivät kumppania softakehitykseen, pelissä alan valtasuhteet

Mercedes-Benz A-sarja
MBUX:ää esiteltiin varta vasten varatuilla leikkiohjaamoilla.

Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimlerin kerrotaan salaa etsineen kumppania niin BMW:stä kuin Volkswagen Groupistakin. Taustalla on Saksan autoteollisuuden akuutti pula ohjelmistosta.

Saksan autoteollisuuden ylimmillä portailla on käynnissä erikoinen kolmiodraama, raportoi saksalaislehti Süddeutsche Zeitung. Lehden saamien tietojen mukaan hyvin pieni joukko Daimlerin johtoa lähestyi kollegoitaan Volkswagen Groupissa salaisessa tapaamisessa, aiheenaan yhteistyö autojen käyttöjärjestelmän kehittämisessä. Saksalaiskonsernit pelkäävät jäävänsä softapuolella jälkeen Teslasta, mistä Moottori uutisoikin eilen illalla. Yhteistyöllä valmistajat jakaisivat kustannuksia ja niukkoja resursseja.

Salaisen tapaamisen vuotaminen julkisuuteen aiheutti Süddeutsche Zeitungin mukaan järistyksen alan autoteollisuudessa: jo vuoto moisesta kokouksesta oli nolo moka, ja toiseksi Daimler vaikuttaa olevan liikkeellä kahden kumppanin strategialla – yhtiö on käynyt samanlaisia neuvotteluita selän takana myös BMW:n kanssa.

Kolmen autojätin yhteistyön kerrotaan olevan poissuljettu jo sen mahdollisen kartellimaisuuden takia. Ongelmia tulisi myös kolmen merkin projektissa egoista ja omaneduntavoittelusta. Daimlerin siis oletetaan valitsevan Volkswagen Groupin ja BMW:n väliltä. Tämän ennustetaan olevan valtavan tärkeä päätös: yksin jäävä joutunee suureen altavastaajan asemaan. Käytännössä se voisi horjuttaa vuosikyymmeniksi vakiintuneita Saksan autoteollisuuden valtasuhteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Softaongelman tahaton tunnus:  ID3

Süddeutsche Zeitung nmostaa erityisesti esiin Volkswagen Groupin vaikean aseman. Yhtiö aikoo yhä tuoda ID3-täyyssähköauton kesällä markkinoille. Vuoden lopussa ID3-malleja pitäisi olla Euroopan teillä 100 000 kappaletta.

Saksalaislehden maaliskuun lopulla kuulemien lähteiden mukaan ID3:n myöhästyminen ei ole enää naurunasia, vaan oikeasti suuri riski. ID3 ei ole tavallinen automalli, jolle hetken viivästys ei olisi mikään tavaton juttu. Volkswagen Groupin ensimmäinen normaalihintainen täyssähköauto on kohonnut kunniakysymykseksi pääjohtaja Herbert Diessille: koko Euroopan autoteollisuus katsoo ID3:n ratkaisevan täyssähköautojen lähitulevaisuuden Euroopassa. Jos ID3 otetaan riemulla vastaan, panostus sähköön kannattaa. Mutta mitä tehdä, jos ostava yleisö hylkää Kuplan ja Golfin seuraajaksi tituleeratun mallin?

Ainakin ID3:n odotetaan saapuvan markkinoille huomattavasti luvattua riisutumpana versiona, ja ohjelmallisia toimintoja lisätään jälkikäteen päivityksillä.

Toiseksi ID3 on Volkswagen Groupin avain ulos Euroopan unionin päästörajoituksista: 100 000 kappaletta nollapäästöisiä sähköautoja riittäisi kääntämään suuren konsernin päästöt tavoitteeseen. ID3:n ensirekisteröintien myöhästymisen seuraukset olisivat Volkswagenille hurjat: mahdollisten EU:n miljardisakkojen lisäksi yhtiö joutuisi taas noloon asemaan päästörajojen ylityksestä – vaikka tällä kertaa kaikkea muuta kuin tahallisesti.

Süddeutsche Zeitungin mukaan konsernilla on vaikeuksia myös akkusaatavuudessa, ja yhtiön sisäisen politikan mukaan Porschen täyssähköisen Taycanin myynnissä Eurooppa on etusijalla Yhdysvaltoihin nähden. Rajallisessa akkusaatavuudessa Taycania priorisoidaan myös Audi E-tronin sijaan.

Akuutti ohjelmoijapula

Vaikka julkisuudessa Diess onkin rauhoitellut ja kertonut ID3:n saapuvan ajallaan, kertovat Süddeutsche Zeitungille puhuneet lähteet sisäisen viestin olevan täysin eri: ”tämä on katastrofi, emme vain saa tarpeeksi työntekijöitä!”.

Syyksi kerrotaan Saksan yleinen pula ohjelmistotyöntekijöistä – ja se, että monet työntekijät suosivat työnantajia autoteollisuuden ulkopuolella.

Volkswagenilla vaikea pioneeriasema

Vaikka Saksan täyssähköautokeskustelu pyörii nyt vahvasti Volkswagenin ja ID3:n ympärillä, on tärkeää huomioida, että VW:llä sentään on auto ja strategia. Pioneeriasema ei ikinä ole helppo.  Daimlerin ainoa täyssähköauto on edelleen vahvasti  polttomoottorikäyttöisen GLC:n päälle rakennettava EQC ja BMW taas on hukannut kaiken i3:lla vuosikymmenen alussa hankkimansa etumatkan – yhtiön X3-katumaasturin päälle perustuvaa iX3-täyssähkömaasturia odotetaan loppuvuodesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikutukset vuosikymmene päässä

Nyt uutisoidun keskustelun vaikutukset ulottuisivat paljon pidemmälle tulevaisuuteen – luultavasti ne alkaisivat näkyä vasta vuosikymmenen lopussa. Mikäli Daimler löytäisi BMW:stä tai Volkswagen Groupista uuden kumppanin, vaatisi teslamaisen käyttöjärjestelmän ja sähköjärjestelmän kehittäminen aloittamista lähes puhtaalta pöydältä. Sellaisen luominen nykymallien järjestelmän rinnalle ei voi olla halpaa eikä helppoa. Silti Daimlerin pitäisi saada Mercedes-Benzit tuntumaan omilta malleilta, vaikka BMW:ssä tai Volkswagen Groupin Audissa pyörisikin samat taustajärjestelmät.

Saksan autoteollisuuden murrosta digiaikaan ei käy kateeksi, mutta show’n seuraaminen tulee olemaan erittäin mielenkiintoista – myös ilman tahatonta kolmiodraamakomiikkaa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Süddeutsche Zeitung, kuva: Aake Kinnunen

Luetuimmat