31.3.2020 Ajoneuvot Volkswagen: ID3-täyssähköauto pyritään yhä julkaisemaan elokuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koronavirus on pysäyttänyt Volkswagenin Euroopan tehtaat, mutta ID3-täyssähköauton toimitusten on silti määrä alkaa elokuussa. Volkswagenin huippuodotetun ID3-täyssähköauton tarina on kangerrellut Frankfurtin autonäyttelyssä nähdyn ensiesittelyn jälkeen. Tämän vuoden kesään kaavaillusta julkaisusta huolimatta ID3:n tuotanto alkoi Zwickaun tehtaalla jo viime vuonna. Autoja valmistetaan varastoon tarjonnan turvaamiseksi. Samaan aikaan maailmalla liikkuu huhuja vakavista ohjelmisto-ongelmista – kerrotaan, että auton täysin uuden järjestelmän perustat olisi suunniteltu hutiloiden, ja nyt työn korjaaminen saattaa pahimmillaan suistaa ID3:n esittelyn jopa vuoden 2021 puolelle. Tämä tapahtui ennen koronakriisiä, joka pysäytti myös Volswagenin tehtaat, aiheuttaen maailman suurimpana autonvalmistajana tunnetulle saksalaisyhtiölle peräti 2 miljardin euron viikkokulut. Tehtaat pysyvät kiinni tämän hetken tiedon mukaan ainakin huhtikuun 9. päivään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavoitteena elokuu Vastoinkäymisistä huolimatta Volkswagen kertoo odottavansa yhä ID3:n toimitusten alkavan elokuussa. Haasteena on tuotantokatkosten lisäksi koronakriisiä seuraava taloustilanne. Maailman autokaupan odotetaan supistuvan tänä vuonna 10 miljoonalla ajoneuvolla. Toinen ongelma on toimitusketju. – Meillä on alihankkijoita täysin pois toiminnasta Pohjois-Italiassa, ja monet toimivat ympäri maailman ovat kriisissä, yhtiön talousjohtaja Frank Witter totaea Financial Timesille. Valoakin on jo näkyvissä: Witterin mukaan 31 tehdasta Kiinassa kaikkiaan 33:sta ovat taas käynnissä, ja nyt yhtiö siirtää Kiinasta opittua tietoa muille tehtailleen. On pakko Volkswagen ID3 on yhtiölle valtavan tärkeä malli. Kuplan ja Golfin seuraajaksi markkinoidun täyssähköauton tehtävänä on myydä hyvin ja siten laskea Volkswagen Groupin vuoden 2020 päästökeskiarvoa, jotta yhtiö säästyy Euroopan unionin rangaistusmaksuilta. Päästökeskiarvo lasketaan kaikkien vuonna 2020 ensirekisteröitävien Volkswagen Groupin autojen pohjalta. Päästöraja taas määräytyy samojen ajoneuvojen omamassan mukaan, mutta se asettunee haarukkaan 95–100 g/km. Vertailun vuoksi vuonna 2018 yhtiön autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 123 g/km – pudotus tulee siis olemaan melkoinen. Kuluva vuosi on ensimmäinen, jolloin uudet päästörajat ovat käytössä. Matalapäästöisten (alle 50 g/km CO2) ajoneuvojen houkutusta lisää kannustussysteemi (nk. supercredit), jossa tänä vuonna nämä autot lasketaan painokertoimella 2. Käytännössä siis Volkswagen Group tarvitsee ID3-mallia laskemaan päästökeskiarvoaan rajan ali – ja samanlaisia toimia tarvitsevat kaikki muutkin autokonsernit. Mikäli tässä ei onnistuta, rankaisee Euroopan unioni autokonserneja rangaistusmaksuilla, jotka nousevat satoihin miljooniin, pahimmillaan miljardeihin. Se oli erittäin vakava uhka autoalalle jo ennen koronakriisiä. Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde. Financial Times Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta