31.3.2020 Ajoneuvot Volkswagen: ID3-täyssähköauto pyritään yhä julkaisemaan elokuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koronavirus on pysäyttänyt Volkswagenin Euroopan tehtaat, mutta ID3-täyssähköauton toimitusten on silti määrä alkaa elokuussa. Volkswagenin huippuodotetun ID3-täyssähköauton tarina on kangerrellut Frankfurtin autonäyttelyssä nähdyn ensiesittelyn jälkeen.Tämän vuoden kesään kaavaillusta julkaisusta huolimatta ID3:n tuotanto alkoi Zwickaun tehtaalla jo viime vuonna. Autoja valmistetaan varastoon tarjonnan turvaamiseksi.Samaan aikaan maailmalla liikkuu huhuja vakavista ohjelmisto-ongelmista – kerrotaan, että auton täysin uuden järjestelmän perustat olisi suunniteltu hutiloiden, ja nyt työn korjaaminen saattaa pahimmillaan suistaa ID3:n esittelyn jopa vuoden 2021 puolelle.Tämä tapahtui ennen koronakriisiä, joka pysäytti myös Volswagenin tehtaat, aiheuttaen maailman suurimpana autonvalmistajana tunnetulle saksalaisyhtiölle peräti 2 miljardin euron viikkokulut. Tehtaat pysyvät kiinni tämän hetken tiedon mukaan ainakin huhtikuun 9. päivään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena elokuuVastoinkäymisistä huolimatta Volkswagen kertoo odottavansa yhä ID3:n toimitusten alkavan elokuussa.Haasteena on tuotantokatkosten lisäksi koronakriisiä seuraava taloustilanne. Maailman autokaupan odotetaan supistuvan tänä vuonna 10 miljoonalla ajoneuvolla.Toinen ongelma on toimitusketju.– Meillä on alihankkijoita täysin pois toiminnasta Pohjois-Italiassa, ja monet toimivat ympäri maailman ovat kriisissä, yhtiön talousjohtaja Frank Witter totaea Financial Timesille.Valoakin on jo näkyvissä: Witterin mukaan 31 tehdasta Kiinassa kaikkiaan 33:sta ovat taas käynnissä, ja nyt yhtiö siirtää Kiinasta opittua tietoa muille tehtailleen.On pakkoVolkswagen ID3 on yhtiölle valtavan tärkeä malli. Kuplan ja Golfin seuraajaksi markkinoidun täyssähköauton tehtävänä on myydä hyvin ja siten laskea Volkswagen Groupin vuoden 2020 päästökeskiarvoa, jotta yhtiö säästyy Euroopan unionin rangaistusmaksuilta.Päästökeskiarvo lasketaan kaikkien vuonna 2020 ensirekisteröitävien Volkswagen Groupin autojen pohjalta. Päästöraja taas määräytyy samojen ajoneuvojen omamassan mukaan, mutta se asettunee haarukkaan 95–100 g/km. Vertailun vuoksi vuonna 2018 yhtiön autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 123 g/km – pudotus tulee siis olemaan melkoinen.Kuluva vuosi on ensimmäinen, jolloin uudet päästörajat ovat käytössä. Matalapäästöisten (alle 50 g/km CO2) ajoneuvojen houkutusta lisää kannustussysteemi (nk. supercredit), jossa tänä vuonna nämä autot lasketaan painokertoimella 2.Käytännössä siis Volkswagen Group tarvitsee ID3-mallia laskemaan päästökeskiarvoaan rajan ali – ja samanlaisia toimia tarvitsevat kaikki muutkin autokonsernit. Mikäli tässä ei onnistuta, rankaisee Euroopan unioni autokonserneja rangaistusmaksuilla, jotka nousevat satoihin miljooniin, pahimmillaan miljardeihin. Se oli erittäin vakava uhka autoalalle jo ennen koronakriisiä.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde. Financial Times Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen