31.3.2020 Ajoneuvot Volkswagen: ID3-täyssähköauto pyritään yhä julkaisemaan elokuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koronavirus on pysäyttänyt Volkswagenin Euroopan tehtaat, mutta ID3-täyssähköauton toimitusten on silti määrä alkaa elokuussa. Volkswagenin huippuodotetun ID3-täyssähköauton tarina on kangerrellut Frankfurtin autonäyttelyssä nähdyn ensiesittelyn jälkeen.Tämän vuoden kesään kaavaillusta julkaisusta huolimatta ID3:n tuotanto alkoi Zwickaun tehtaalla jo viime vuonna. Autoja valmistetaan varastoon tarjonnan turvaamiseksi.Samaan aikaan maailmalla liikkuu huhuja vakavista ohjelmisto-ongelmista – kerrotaan, että auton täysin uuden järjestelmän perustat olisi suunniteltu hutiloiden, ja nyt työn korjaaminen saattaa pahimmillaan suistaa ID3:n esittelyn jopa vuoden 2021 puolelle.Tämä tapahtui ennen koronakriisiä, joka pysäytti myös Volswagenin tehtaat, aiheuttaen maailman suurimpana autonvalmistajana tunnetulle saksalaisyhtiölle peräti 2 miljardin euron viikkokulut. Tehtaat pysyvät kiinni tämän hetken tiedon mukaan ainakin huhtikuun 9. päivään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena elokuuVastoinkäymisistä huolimatta Volkswagen kertoo odottavansa yhä ID3:n toimitusten alkavan elokuussa.Haasteena on tuotantokatkosten lisäksi koronakriisiä seuraava taloustilanne. Maailman autokaupan odotetaan supistuvan tänä vuonna 10 miljoonalla ajoneuvolla.Toinen ongelma on toimitusketju.– Meillä on alihankkijoita täysin pois toiminnasta Pohjois-Italiassa, ja monet toimivat ympäri maailman ovat kriisissä, yhtiön talousjohtaja Frank Witter totaea Financial Timesille.Valoakin on jo näkyvissä: Witterin mukaan 31 tehdasta Kiinassa kaikkiaan 33:sta ovat taas käynnissä, ja nyt yhtiö siirtää Kiinasta opittua tietoa muille tehtailleen.On pakkoVolkswagen ID3 on yhtiölle valtavan tärkeä malli. Kuplan ja Golfin seuraajaksi markkinoidun täyssähköauton tehtävänä on myydä hyvin ja siten laskea Volkswagen Groupin vuoden 2020 päästökeskiarvoa, jotta yhtiö säästyy Euroopan unionin rangaistusmaksuilta.Päästökeskiarvo lasketaan kaikkien vuonna 2020 ensirekisteröitävien Volkswagen Groupin autojen pohjalta. Päästöraja taas määräytyy samojen ajoneuvojen omamassan mukaan, mutta se asettunee haarukkaan 95–100 g/km. Vertailun vuoksi vuonna 2018 yhtiön autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 123 g/km – pudotus tulee siis olemaan melkoinen.Kuluva vuosi on ensimmäinen, jolloin uudet päästörajat ovat käytössä. Matalapäästöisten (alle 50 g/km CO2) ajoneuvojen houkutusta lisää kannustussysteemi (nk. supercredit), jossa tänä vuonna nämä autot lasketaan painokertoimella 2.Käytännössä siis Volkswagen Group tarvitsee ID3-mallia laskemaan päästökeskiarvoaan rajan ali – ja samanlaisia toimia tarvitsevat kaikki muutkin autokonsernit. Mikäli tässä ei onnistuta, rankaisee Euroopan unioni autokonserneja rangaistusmaksuilla, jotka nousevat satoihin miljooniin, pahimmillaan miljardeihin. Se oli erittäin vakava uhka autoalalle jo ennen koronakriisiä.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde. Financial Times Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle