5.5.2020 Ajoneuvot Ohjelmakoodista kolmiodraama – Daimler, BMW ja Volkswagen Group etsivät kumppania softakehitykseen, pelissä alan valtasuhteet MBUX:ää esiteltiin varta vasten varatuilla leikkiohjaamoilla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimlerin kerrotaan salaa etsineen kumppania niin BMW:stä kuin Volkswagen Groupistakin. Taustalla on Saksan autoteollisuuden akuutti pula ohjelmistosta. Saksan autoteollisuuden ylimmillä portailla on käynnissä erikoinen kolmiodraama, raportoi saksalaislehti Süddeutsche Zeitung. Lehden saamien tietojen mukaan hyvin pieni joukko Daimlerin johtoa lähestyi kollegoitaan Volkswagen Groupissa salaisessa tapaamisessa, aiheenaan yhteistyö autojen käyttöjärjestelmän kehittämisessä. Saksalaiskonsernit pelkäävät jäävänsä softapuolella jälkeen Teslasta, mistä Moottori uutisoikin eilen illalla. Yhteistyöllä valmistajat jakaisivat kustannuksia ja niukkoja resursseja.Salaisen tapaamisen vuotaminen julkisuuteen aiheutti Süddeutsche Zeitungin mukaan järistyksen alan autoteollisuudessa: jo vuoto moisesta kokouksesta oli nolo moka, ja toiseksi Daimler vaikuttaa olevan liikkeellä kahden kumppanin strategialla – yhtiö on käynyt samanlaisia neuvotteluita selän takana myös BMW:n kanssa.Kolmen autojätin yhteistyön kerrotaan olevan poissuljettu jo sen mahdollisen kartellimaisuuden takia. Ongelmia tulisi myös kolmen merkin projektissa egoista ja omaneduntavoittelusta. Daimlerin siis oletetaan valitsevan Volkswagen Groupin ja BMW:n väliltä. Tämän ennustetaan olevan valtavan tärkeä päätös: yksin jäävä joutunee suureen altavastaajan asemaan. Käytännössä se voisi horjuttaa vuosikyymmeniksi vakiintuneita Saksan autoteollisuuden valtasuhteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoftaongelman tahaton tunnus: ID3Süddeutsche Zeitung nmostaa erityisesti esiin Volkswagen Groupin vaikean aseman. Yhtiö aikoo yhä tuoda ID3-täyyssähköauton kesällä markkinoille. Vuoden lopussa ID3-malleja pitäisi olla Euroopan teillä 100 000 kappaletta.Saksalaislehden maaliskuun lopulla kuulemien lähteiden mukaan ID3:n myöhästyminen ei ole enää naurunasia, vaan oikeasti suuri riski. ID3 ei ole tavallinen automalli, jolle hetken viivästys ei olisi mikään tavaton juttu. Volkswagen Groupin ensimmäinen normaalihintainen täyssähköauto on kohonnut kunniakysymykseksi pääjohtaja Herbert Diessille: koko Euroopan autoteollisuus katsoo ID3:n ratkaisevan täyssähköautojen lähitulevaisuuden Euroopassa. Jos ID3 otetaan riemulla vastaan, panostus sähköön kannattaa. Mutta mitä tehdä, jos ostava yleisö hylkää Kuplan ja Golfin seuraajaksi tituleeratun mallin?Ainakin ID3:n odotetaan saapuvan markkinoille huomattavasti luvattua riisutumpana versiona, ja ohjelmallisia toimintoja lisätään jälkikäteen päivityksillä.Toiseksi ID3 on Volkswagen Groupin avain ulos Euroopan unionin päästörajoituksista: 100 000 kappaletta nollapäästöisiä sähköautoja riittäisi kääntämään suuren konsernin päästöt tavoitteeseen. ID3:n ensirekisteröintien myöhästymisen seuraukset olisivat Volkswagenille hurjat: mahdollisten EU:n miljardisakkojen lisäksi yhtiö joutuisi taas noloon asemaan päästörajojen ylityksestä – vaikka tällä kertaa kaikkea muuta kuin tahallisesti.Süddeutsche Zeitungin mukaan konsernilla on vaikeuksia myös akkusaatavuudessa, ja yhtiön sisäisen politikan mukaan Porschen täyssähköisen Taycanin myynnissä Eurooppa on etusijalla Yhdysvaltoihin nähden. Rajallisessa akkusaatavuudessa Taycania priorisoidaan myös Audi E-tronin sijaan.Akuutti ohjelmoijapulaVaikka julkisuudessa Diess onkin rauhoitellut ja kertonut ID3:n saapuvan ajallaan, kertovat Süddeutsche Zeitungille puhuneet lähteet sisäisen viestin olevan täysin eri: ”tämä on katastrofi, emme vain saa tarpeeksi työntekijöitä!”.Syyksi kerrotaan Saksan yleinen pula ohjelmistotyöntekijöistä – ja se, että monet työntekijät suosivat työnantajia autoteollisuuden ulkopuolella.Volkswagenilla vaikea pioneeriasemaVaikka Saksan täyssähköautokeskustelu pyörii nyt vahvasti Volkswagenin ja ID3:n ympärillä, on tärkeää huomioida, että VW:llä sentään on auto ja strategia. Pioneeriasema ei ikinä ole helppo. Daimlerin ainoa täyssähköauto on edelleen vahvasti polttomoottorikäyttöisen GLC:n päälle rakennettava EQC ja BMW taas on hukannut kaiken i3:lla vuosikymmenen alussa hankkimansa etumatkan – yhtiön X3-katumaasturin päälle perustuvaa iX3-täyssähkömaasturia odotetaan loppuvuodesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikutukset vuosikymmene päässäNyt uutisoidun keskustelun vaikutukset ulottuisivat paljon pidemmälle tulevaisuuteen – luultavasti ne alkaisivat näkyä vasta vuosikymmenen lopussa. Mikäli Daimler löytäisi BMW:stä tai Volkswagen Groupista uuden kumppanin, vaatisi teslamaisen käyttöjärjestelmän ja sähköjärjestelmän kehittäminen aloittamista lähes puhtaalta pöydältä. Sellaisen luominen nykymallien järjestelmän rinnalle ei voi olla halpaa eikä helppoa. Silti Daimlerin pitäisi saada Mercedes-Benzit tuntumaan omilta malleilta, vaikka BMW:ssä tai Volkswagen Groupin Audissa pyörisikin samat taustajärjestelmät.Saksan autoteollisuuden murrosta digiaikaan ei käy kateeksi, mutta show’n seuraaminen tulee olemaan erittäin mielenkiintoista – myös ilman tahatonta kolmiodraamakomiikkaa.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Süddeutsche Zeitung, kuva: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”