5.5.2020 Ajoneuvot Ohjelmakoodista kolmiodraama – Daimler, BMW ja Volkswagen Group etsivät kumppania softakehitykseen, pelissä alan valtasuhteet MBUX:ää esiteltiin varta vasten varatuilla leikkiohjaamoilla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimlerin kerrotaan salaa etsineen kumppania niin BMW:stä kuin Volkswagen Groupistakin. Taustalla on Saksan autoteollisuuden akuutti pula ohjelmistosta. Saksan autoteollisuuden ylimmillä portailla on käynnissä erikoinen kolmiodraama, raportoi saksalaislehti Süddeutsche Zeitung. Lehden saamien tietojen mukaan hyvin pieni joukko Daimlerin johtoa lähestyi kollegoitaan Volkswagen Groupissa salaisessa tapaamisessa, aiheenaan yhteistyö autojen käyttöjärjestelmän kehittämisessä. Saksalaiskonsernit pelkäävät jäävänsä softapuolella jälkeen Teslasta, mistä Moottori uutisoikin eilen illalla. Yhteistyöllä valmistajat jakaisivat kustannuksia ja niukkoja resursseja.Salaisen tapaamisen vuotaminen julkisuuteen aiheutti Süddeutsche Zeitungin mukaan järistyksen alan autoteollisuudessa: jo vuoto moisesta kokouksesta oli nolo moka, ja toiseksi Daimler vaikuttaa olevan liikkeellä kahden kumppanin strategialla – yhtiö on käynyt samanlaisia neuvotteluita selän takana myös BMW:n kanssa.Kolmen autojätin yhteistyön kerrotaan olevan poissuljettu jo sen mahdollisen kartellimaisuuden takia. Ongelmia tulisi myös kolmen merkin projektissa egoista ja omaneduntavoittelusta. Daimlerin siis oletetaan valitsevan Volkswagen Groupin ja BMW:n väliltä. Tämän ennustetaan olevan valtavan tärkeä päätös: yksin jäävä joutunee suureen altavastaajan asemaan. Käytännössä se voisi horjuttaa vuosikyymmeniksi vakiintuneita Saksan autoteollisuuden valtasuhteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoftaongelman tahaton tunnus: ID3Süddeutsche Zeitung nmostaa erityisesti esiin Volkswagen Groupin vaikean aseman. Yhtiö aikoo yhä tuoda ID3-täyyssähköauton kesällä markkinoille. Vuoden lopussa ID3-malleja pitäisi olla Euroopan teillä 100 000 kappaletta.Saksalaislehden maaliskuun lopulla kuulemien lähteiden mukaan ID3:n myöhästyminen ei ole enää naurunasia, vaan oikeasti suuri riski. ID3 ei ole tavallinen automalli, jolle hetken viivästys ei olisi mikään tavaton juttu. Volkswagen Groupin ensimmäinen normaalihintainen täyssähköauto on kohonnut kunniakysymykseksi pääjohtaja Herbert Diessille: koko Euroopan autoteollisuus katsoo ID3:n ratkaisevan täyssähköautojen lähitulevaisuuden Euroopassa. Jos ID3 otetaan riemulla vastaan, panostus sähköön kannattaa. Mutta mitä tehdä, jos ostava yleisö hylkää Kuplan ja Golfin seuraajaksi tituleeratun mallin?Ainakin ID3:n odotetaan saapuvan markkinoille huomattavasti luvattua riisutumpana versiona, ja ohjelmallisia toimintoja lisätään jälkikäteen päivityksillä.Toiseksi ID3 on Volkswagen Groupin avain ulos Euroopan unionin päästörajoituksista: 100 000 kappaletta nollapäästöisiä sähköautoja riittäisi kääntämään suuren konsernin päästöt tavoitteeseen. ID3:n ensirekisteröintien myöhästymisen seuraukset olisivat Volkswagenille hurjat: mahdollisten EU:n miljardisakkojen lisäksi yhtiö joutuisi taas noloon asemaan päästörajojen ylityksestä – vaikka tällä kertaa kaikkea muuta kuin tahallisesti.Süddeutsche Zeitungin mukaan konsernilla on vaikeuksia myös akkusaatavuudessa, ja yhtiön sisäisen politikan mukaan Porschen täyssähköisen Taycanin myynnissä Eurooppa on etusijalla Yhdysvaltoihin nähden. Rajallisessa akkusaatavuudessa Taycania priorisoidaan myös Audi E-tronin sijaan.Akuutti ohjelmoijapulaVaikka julkisuudessa Diess onkin rauhoitellut ja kertonut ID3:n saapuvan ajallaan, kertovat Süddeutsche Zeitungille puhuneet lähteet sisäisen viestin olevan täysin eri: ”tämä on katastrofi, emme vain saa tarpeeksi työntekijöitä!”.Syyksi kerrotaan Saksan yleinen pula ohjelmistotyöntekijöistä – ja se, että monet työntekijät suosivat työnantajia autoteollisuuden ulkopuolella.Volkswagenilla vaikea pioneeriasemaVaikka Saksan täyssähköautokeskustelu pyörii nyt vahvasti Volkswagenin ja ID3:n ympärillä, on tärkeää huomioida, että VW:llä sentään on auto ja strategia. Pioneeriasema ei ikinä ole helppo. Daimlerin ainoa täyssähköauto on edelleen vahvasti polttomoottorikäyttöisen GLC:n päälle rakennettava EQC ja BMW taas on hukannut kaiken i3:lla vuosikymmenen alussa hankkimansa etumatkan – yhtiön X3-katumaasturin päälle perustuvaa iX3-täyssähkömaasturia odotetaan loppuvuodesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikutukset vuosikymmene päässäNyt uutisoidun keskustelun vaikutukset ulottuisivat paljon pidemmälle tulevaisuuteen – luultavasti ne alkaisivat näkyä vasta vuosikymmenen lopussa. Mikäli Daimler löytäisi BMW:stä tai Volkswagen Groupista uuden kumppanin, vaatisi teslamaisen käyttöjärjestelmän ja sähköjärjestelmän kehittäminen aloittamista lähes puhtaalta pöydältä. Sellaisen luominen nykymallien järjestelmän rinnalle ei voi olla halpaa eikä helppoa. Silti Daimlerin pitäisi saada Mercedes-Benzit tuntumaan omilta malleilta, vaikka BMW:ssä tai Volkswagen Groupin Audissa pyörisikin samat taustajärjestelmät.Saksan autoteollisuuden murrosta digiaikaan ei käy kateeksi, mutta show’n seuraaminen tulee olemaan erittäin mielenkiintoista – myös ilman tahatonta kolmiodraamakomiikkaa.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Süddeutsche Zeitung, kuva: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen