4.7.2022

Pagani toteutti asiakkaansa hartaimman pyynnön – ja näin syntyi 7 miljoonan pitkäpyrstöinen Huayra Codalunga

Codalungaa on kypsytelty pitkään ja hartaasti, mutta sitä tehdään vain viisi kappaletta. Ostajatkin ovat "ihme kyllä" tiedossa.

Codalunga on paitsi pisin, myös kaunein Huayrasta nähty erikoismalli. Ja kyllähän tätä 7 miljoonan euron neronleimausta on veisteltykin. Luomukseen on käytetty vuosia aikaa, ja silmiemme edessä kaunistelevaa hyperautoa on Paganin erikoisuuksista vastaavan Grandi Complicazioni -osaston puolesta luonnosteltu isompien ja pienempien savi- ja metallimallien kautta.

Projektissa on tiivisti mukana ollut myös Paganin asiakas, joka on pitkään haaveillut tribuutti-longtail -henkisestä Paganista. Hänen unelmansa toteutuessa siitä osaksi pääsee myös neljä muuta hyperautointoilijaa. Godalunga on myös yksi tämän vuoden Goodwood Festival of Speedin helmistä.

Viimeistäkin piirtoa myöten hiottu hyperauto painaa ainoastaan 1 280 kiloa.

60-luvun Le Mans -longtaileja ja sitä kautta "intohimoa autoiluun" juhlistava Codalunga - kirjaimellisesti "pitkäpyrstö" - on 36 senttimetriä muita tähänastisia Huayra-malleja pidempi. Kovakattoiseen Huayraan perustuvan Codalungan takakansi, vai pitäisikö sitä kutsua jo peräkanneksi, kattaa 3,7 neliömetrin pinta-alan. Sen alla lymyää 6-litrainen tuplaturbo-V12, joka ei arkaile tehdä itsestään numeroa lähes paljaaltaan perän läpi tunkeutuvan titaanipakoputkiston kautta. 830 hevosvoimaa ja 1 100 newtonmetriä, joka ikinen niistä vieläpä katulaillisia.

Lähteet: Pagani, Top Gear Kuvat: Pagani Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat