Ajoneuvot | Huutokauppahelmet | 22.6.2019

Huutokauppahelmet – Pagani Huayra Tempesta

Pagani Huayra on yhdistelmä argentiinalaista ja italialaista näkemystä modernin superauton suunnasta. Huutokauppahelmemme on juuri niin erikoinen Pagani Huayra Tempesta kuin kuvitella saattaa.

Jaa artikkeli

Pagani Automobili esitteli ensimmäisen autonsa vuonna 1999 Geneven autonäyttelyssä nimellä Zonda. Se oli erittäin onnistunut tuote ja myi hyvin pienen valmistajan resurssit ja auton hinnan huomioiden. Muutamaa vuotta myöhemmin aloitettiin jo seuraajan kehitystyö ja lopulta Pagani Huayra esiteltiin kantamaan sekä muotoilua että tekniikkaa uuden vuosituhannen vaatimuksiin.

Vuonna 1955 Argentiinassa syntynyt Horacio Pagani työskenteli pitkään Lamborghinin komposiittimateriaalien ja kevytrakenteiden parissa. Hän tahtoi Lamborghinin investoivan tarvittavaan välineistöön, mutta merkin johto kieltäytyi. Tämän seurauksena Horacio Pagani irtisanoutui.

Pagani Huayra rear - RM Sotheby's

Pagani perusti vuonna 1991 konsulttiyrityksen Modena Design ja investoi suuresti komposiittimateriaalien valmistukseen. Se kannatti, sillä yritys päätyi valmistamaan muun muassa Formula 1 -autojen hiilikuituosia. Pagani Automobili perustettiin heti seuraavana vuonna saman miehen toimesta.

Zondan esittelyn aikoihin merkin myymälä istutettiin Ferrarin ja Lamborginin takapihalle Modenaan, Italiaan. Uuden superautoja valmistavan yrityksen tähtäin tuntui olevan selvä, mutta sattumalla saattoi olla suuri rooli. Tämä alku oli kiistatta voitto superautoja rakastavalle autokansalle, jolle tarjoiltiin yksi vaihtoehto lisää.

Pagani Huayra front - RM Sotheby's

2014 Pagani Huayra Tempesta ”Scozia” – RM Sotheby’s

Huutokaupan kohteena on tällä kertaa Pagani Huayra Tempesta lempinimellä ”Scozia”. Pagani Huayra julkaistiin vuoden 2011 alkupuolella ollen näytillä saman vuoden Geneven autonäyttelyssä. Nimensä se sai Quechua-kansan tuulen jumalan mukaan.

Voimanlähde tilattiin Zondan tavoin Mercedes-Benzin tuotannosta ja 6-litraiseen V12-moottoriin lisättiin kaksi turboahdinta varmistamaan 730 hevosvoiman ja 1000 newtonmetrin suorituskyky. Tämä tarkoittaa huippunopeutena 383 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyyttä paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen tasan 3 sekunnin aikana. Pagani kehitti useita erilaisia ratkaisuja auttamaan auton hallittavuutta.

Tietokoneohjattu aktiivinen aerodynamiikka oli tuohon aikaan varsin poikkeuksellista. Auton kulmista löytyy neljä erillistä lentokonemaailmasta muistuttavaa ilmanohjainta, joiden asentoa muuttamalla voidaan pienentää ilmanvastusta, kasvattaa downforcea tai jopa vastustaa auton kallistumista. Tietokone ohjaa näitä ilmanohjaimia auton nopeuden, sivuttaiskiihtyvyyden, ohjauskulman ja kaasupolkimen asennon mukaan.

Vain 100 kovakattoista Huayraa valmistettiin ja niiden yksilöinti oli mahdollista lähes kukkaron koon mukaan. Myynnissä oleva yksilö oli ensimmäinen Yhdysvaltoihin rekisteröity Pagani Huayra ja se toimitettiin, toistaiseksi ainoalle, omistajalleen kesäkuussa 2015. Ensimmäisen omistajan skottitaustaa juhlistamaan autossa oli istuimien verhoilumateriaalina, vaalean nahan lisäksi, perheen oma tartaani ja siitä myös lempinimi ”Scozia”.

Vaaleaa nahkaa löytyy sisätiloista lisääkin ja muuten sisätilojen yksityiskohtia hallitsee hiilikuitu ja harjattu alumiini. Maalipinta on Ferrarin Grigio Silverstone ja tästä valinnasta ensiostaja on maksanut 16 000 euron lisähinnan. Skottijuurista löytyy muuten lisämerkintä takailmanohjainten alapintaan maalatuista lipuista.

Auton myyntiä on kuitenkin suunniteltu hieman keskivertokauppakassia pidemmälle. Paganin tehtaalta on nimittäin tilattu sisätiloista jo löytyvää nahkaa sopivasti istuinten uudelleenverhoiluun, mikäli tuleva omistaja tahtoo eroon tartaanista. Eivätkä tehdaslisävarusteet suinkaan tähän loppuneet, sillä tästä Huayrasta löytyy myös esimerkiksi peruutuskamera pysäköintitutkin, lisähintainen äänentoistojärjestelmä, keulan helman ilmanohjain maalaamattomasta hiilikuidusta, italian liput sivupeileistä, 7-osainen nahkalaukkusarja sisustan verhoilun kanssa samassa sävyssä sekä kaikkien auton tuotantoon osallistuneiden nimikirjoitukset.

134 850 euroa on hurja hinta autosta, mutta tässä tapauksessa sillä saa vain edellä mainitut tehdasasenteiset lisävarusteet. Tämäkään ei tosin riittänyt. Muutamaa vuotta auton toimittamisen jälkeen Pagani tarjosi asiakkailleen Tempesta -lisävarustepakettia suorituskyvyn päivittämiseen, joten sellainen oli tietenkin saatava.

 

Edulliseen hieman yli 200 000 euron lisähintaan Pagani kevensi autoa ja paranteli sen aerodynamiikkaa. Kaikki auton alta näkyvät pinnat vaihdettiin uusiin kehitettyihin versioihin lisäämään downforcea. Samalla Huayra Tempesta sai uudet Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet, kevyemmät vanteet ja täysin titaanista valmistetun vain 7 kilogrammaa painavan pakoputkiston.

Lopputuloksena on varsin erityinen ja harvinainen superauto, jonka jokainen yksityiskohta on mietitty. Rajoitetusta valmistusmäärästä johtuen tämän Huutokauppahelmen arvon voisi uskoa säilyvän varsin hyvin, sillä onhan se harvinaisempi kuin esimerkiksi Ferrari LaFerrari tai McLaren P1. Tämä vain 1 460 mailia ajettu yksilö edustaa edelleen lähes uudenveroista kuntoa ja sopii siten sekä keräilyyn että ajamiseen.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Erik Fuller/RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Keskustelu