22.6.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Pagani Huayra Tempesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pagani Huayra on yhdistelmä argentiinalaista ja italialaista näkemystä modernin superauton suunnasta. Huutokauppahelmemme on juuri niin erikoinen Pagani Huayra Tempesta kuin kuvitella saattaa. Pagani Automobili esitteli ensimmäisen autonsa vuonna 1999 Geneven autonäyttelyssä nimellä Zonda. Se oli erittäin onnistunut tuote ja myi hyvin pienen valmistajan resurssit ja auton hinnan huomioiden. Muutamaa vuotta myöhemmin aloitettiin jo seuraajan kehitystyö ja lopulta Pagani Huayra esiteltiin kantamaan sekä muotoilua että tekniikkaa uuden vuosituhannen vaatimuksiin.Vuonna 1955 Argentiinassa syntynyt Horacio Pagani työskenteli pitkään Lamborghinin komposiittimateriaalien ja kevytrakenteiden parissa. Hän tahtoi Lamborghinin investoivan tarvittavaan välineistöön, mutta merkin johto kieltäytyi. Tämän seurauksena Horacio Pagani irtisanoutui.Pagani perusti vuonna 1991 konsulttiyrityksen Modena Design ja investoi suuresti komposiittimateriaalien valmistukseen. Se kannatti, sillä yritys päätyi valmistamaan muun muassa Formula 1 -autojen hiilikuituosia. Pagani Automobili perustettiin heti seuraavana vuonna saman miehen toimesta.Zondan esittelyn aikoihin merkin myymälä istutettiin Ferrarin ja Lamborginin takapihalle Modenaan, Italiaan. Uuden superautoja valmistavan yrityksen tähtäin tuntui olevan selvä, mutta sattumalla saattoi olla suuri rooli. Tämä alku oli kiistatta voitto superautoja rakastavalle autokansalle, jolle tarjoiltiin yksi vaihtoehto lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2014 Pagani Huayra Tempesta "Scozia” – RM Sotheby’sHuutokaupan kohteena on tällä kertaa Pagani Huayra Tempesta lempinimellä ”Scozia”. Pagani Huayra julkaistiin vuoden 2011 alkupuolella ollen näytillä saman vuoden Geneven autonäyttelyssä. Nimensä se sai Quechua-kansan tuulen jumalan mukaan. Voimanlähde tilattiin Zondan tavoin Mercedes-Benzin tuotannosta ja 6-litraiseen V12-moottoriin lisättiin kaksi turboahdinta varmistamaan 730 hevosvoiman ja 1000 newtonmetrin suorituskyky. Tämä tarkoittaa huippunopeutena 383 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyyttä paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen tasan 3 sekunnin aikana. Pagani kehitti useita erilaisia ratkaisuja auttamaan auton hallittavuutta.Tietokoneohjattu aktiivinen aerodynamiikka oli tuohon aikaan varsin poikkeuksellista. Auton kulmista löytyy neljä erillistä lentokonemaailmasta muistuttavaa ilmanohjainta, joiden asentoa muuttamalla voidaan pienentää ilmanvastusta, kasvattaa downforcea tai jopa vastustaa auton kallistumista. Tietokone ohjaa näitä ilmanohjaimia auton nopeuden, sivuttaiskiihtyvyyden, ohjauskulman ja kaasupolkimen asennon mukaan. Vain 100 kovakattoista Huayraa valmistettiin ja niiden yksilöinti oli mahdollista lähes kukkaron koon mukaan. Myynnissä oleva yksilö oli ensimmäinen Yhdysvaltoihin rekisteröity Pagani Huayra ja se toimitettiin, toistaiseksi ainoalle, omistajalleen kesäkuussa 2015. Ensimmäisen omistajan skottitaustaa juhlistamaan autossa oli istuimien verhoilumateriaalina, vaalean nahan lisäksi, perheen oma tartaani ja siitä myös lempinimi ”Scozia”.Vaaleaa nahkaa löytyy sisätiloista lisääkin ja muuten sisätilojen yksityiskohtia hallitsee hiilikuitu ja harjattu alumiini. Maalipinta on Ferrarin Grigio Silverstone ja tästä valinnasta ensiostaja on maksanut 16 000 euron lisähinnan. Skottijuurista löytyy muuten lisämerkintä takailmanohjainten alapintaan maalatuista lipuista. Auton myyntiä on kuitenkin suunniteltu hieman keskivertokauppakassia pidemmälle. Paganin tehtaalta on nimittäin tilattu sisätiloista jo löytyvää nahkaa sopivasti istuinten uudelleenverhoiluun, mikäli tuleva omistaja tahtoo eroon tartaanista. Eivätkä tehdaslisävarusteet suinkaan tähän loppuneet, sillä tästä Huayrasta löytyy myös esimerkiksi peruutuskamera pysäköintitutkin, lisähintainen äänentoistojärjestelmä, keulan helman ilmanohjain maalaamattomasta hiilikuidusta, italian liput sivupeileistä, 7-osainen nahkalaukkusarja sisustan verhoilun kanssa samassa sävyssä sekä kaikkien auton tuotantoon osallistuneiden nimikirjoitukset.134 850 euroa on hurja hinta autosta, mutta tässä tapauksessa sillä saa vain edellä mainitut tehdasasenteiset lisävarusteet. Tämäkään ei tosin riittänyt. Muutamaa vuotta auton toimittamisen jälkeen Pagani tarjosi asiakkailleen Tempesta -lisävarustepakettia suorituskyvyn päivittämiseen, joten sellainen oli tietenkin saatava. Edulliseen hieman yli 200 000 euron lisähintaan Pagani kevensi autoa ja paranteli sen aerodynamiikkaa. Kaikki auton alta näkyvät pinnat vaihdettiin uusiin kehitettyihin versioihin lisäämään downforcea. Samalla Huayra Tempesta sai uudet Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet, kevyemmät vanteet ja täysin titaanista valmistetun vain 7 kilogrammaa painavan pakoputkiston.Lopputuloksena on varsin erityinen ja harvinainen superauto, jonka jokainen yksityiskohta on mietitty. Rajoitetusta valmistusmäärästä johtuen tämän Huutokauppahelmen arvon voisi uskoa säilyvän varsin hyvin, sillä onhan se harvinaisempi kuin esimerkiksi Ferrari LaFerrari tai McLaren P1. Tämä vain 1 460 mailia ajettu yksilö edustaa edelleen lähes uudenveroista kuntoa ja sopii siten sekä keräilyyn että ajamiseen.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Erik Fuller/RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?