1.3.2019

Päivän kuva – Onnea 60-vuotias ja maailman suosituin tšekkiläinen avoauto

Škoda Felicia cabriolet

Joskus jää päivänsankarin muistaminen viime tippaan. Juuri tänään oli käydä niin, mutta ehdittiin.

Pyöreitä juhlistaa siis kuvan sankari, Škoda Felicia cabriolet, maailman suosituin tšekkiläinen avoauto, joka täyttää kunnoitettavat 60 vuotta, joten lienee onnittelun paikka.

Sopivaa runoa ei tahtonut löytyä mistään, mutta onneksi käteen sattui Kotiliesi, josta lainaksi irtosi sentään muutama auttava rivi:

Iloitse ja nauti
tulit hyvään ikään.
Kyllä täysiä kymppejä
kunnolla juhlia pitää!
***
Notkea vartalo, nuorekas mieli,
ei vanhenemisesta mitään kieli.
Onnea nuorekkaalle 60-kymppiselle!
***
Mitä enemmän on kynttilöitä kakussa,
sitä valoisampi on juhlapäiväsi.

Välillä on otettava kiinni siitä mistä saa, joten tuolla värssyllä mennään nyt.

Virallisen osuuden jälkeen sitten hieman nippelitietoa sankarista, kuten tapana usein on. Noloja paljastuksia ei ole tällä kertaa luvassa, valitettavasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Museon kaunein ruusu?

Valmistajansa mukaan kautta aikain suosituin tšekkiläinen avoauto juhlii siis syntymäpäiväänsä. Vailla katkeruuden häivää todettakoon, että kekkereille ei kutsua tällä kertaa saatu, mutta lähempää tuttavuutta hierottiin jo loppukesästä merkin kotikentällä Tšekin Mladá Boleslavissa, joten ihan kylmiltään ei liikkeellä olla.

Tehtaan kupeessa sijaitsevan museon kalustoon kuuluva ajoneuvoyksilö on täydessä tikissä ja sen kyydissä päästiin myös pienelle kierrokselle kaupungin kuvauksellisille kaduille. Tästä lisää materiaalia muun muassa Moottorin Instagramissa. (Katso, tykkää ja jaa, nyt juhlitaan.)

Kuvankauniiksi kehuttu 2+2-paikkainen auto on autojen nykymitoitukseen tottuneelle elämys sinällään. Jalkatila on kortilla ja istuimien säädöt lähinnä teoreettisia. Ratin ja penkin väliin mahtuu parhaiten solakka, pönäkälle paikka on piukeampi.

Tavaratilaan saa sovitettua pari kameralaukkua ja muuta pientä, mutta valmistajan lupaamaksi 320 litraiseksi sitä on vaikea uskoa. Vikaa voi olla toki myös käyttäjässä.

Luottokuskin luotsaamana kylille

Kaupunkikierrosta varten kuskin paikalle asettui museon oma asiantuntija, joten virallisesta ajotuntumasta on vain toisen käden tietoa. Varsinaisia moitteita ei kuultu, tai kielimuurin vuoksi ymmärretty, mutta kuskin otsalla helmeilleestä pienestä pintahiestä päätellen ajaminen vaatii aktiivista otetta. Vaihteiden vaihtaminen ja vähäisten hallintalaitteiden käyttö myös tiettyä tarkkuutta.

Kyytiläisen näkökulmasta vartin ajomatka oli mitä onnistunein. Ja kaupungin kaduilla auto keräsi ansaitsemaansa huomiota runsain mitoin. Kartturin paikalla sai vilkuttaa kansalle kuin kuningatar Elisabet II konsanaan.

Kyseisen kuninkaallisen valtakausi on muuten venynyt jo kuudelle vuosikymmenelle, eikä autoilukaan ole kuningattarelle vierasta. Kyseinen hallitsija nimittäin kouluttautui omasta vaatimuksestaan asevoimien autonkuljettajaksi vuonna 1945 palvellakseen sotaa käyvää maataan. Mutta ei sen enempää sivuhuomioita kuninkaallisista tällä kertaa. Kuningatar ei nimittäin tiettävästi ole ajanut Felicialla metriäkään.

Toisin on esimerkiksi kanadalaisen Maurice ‘Rocket’ Richardin laita. Niille, joille nimi on vieras, kerrottakoon, että kyseessä on yksi aikansa parhaista ammattilaisjääkiekkoilijoista ja NHL-joukkue Montreal Canadiensin kapteeni. Felician omistajuuden lisäksi miehen nimiin on kirjattu myös NHL-sarjan ensimmäinen 50 maalia 50:ssä ottelussa -ennätys. Autovalinnan lisäksi kunnioitettavaa sekin.

Leipzigistä maailmalle

Škoda Felicia cabriolet ensiesiteltiin autoilevalle maailmalle kaikista mahdollisista paikoista juuri Leipzigin kevätmessuilla 1. maaliskuuta 1959.

Pian ensiesittelynsä jälkeen avomallinen kaunotar herätti kansainvälistä huomiota Geneven autonäyttelyssä. Autokevään virallinen kansainvälinen avaus on edelleen samainen näyttely, joten heti tästä viikosta selvittyämme, suuntaamme Sveitsiin ja kerromme automaailman kiinnostavimmat kuulumiset heti tuoreeltaan Moottorin netissä ja somessa.

Seuraavaksi Felicia esiteltiin New Yorkissa, sillä Yhdysvaltain automarkkinat olivat aikanaan maailman suurimmat ja kaupallisesti myös kauneimmat. Erityisesti eurooppalaisista avomalleista oli tullut hittituotteita Atlantin tuolla puolen, joten ei ihme, että tšekkimerkkikin lähti merta edemmäs kalaan.

Merkkipäiväänsä juhlivaa autoa ja hivenen tehokkaampaa Felicia Super-mallia valmistettiin Škodan mukaan kaikkiaan 14 863 kappaletta Kvasinyn tehtaalla vuosina 1959–1964. Samalla linjalla valmistettiin myös suuren suosion saavuttaneita Octavia Combi -farmareita. Sellainenkin merkin museosta löytyy, mutta tämä auto ansaitkoon oman tarinansa tuonnempana.

Yli kaksi kolmasosaa Škoda Felicia cabriolet -tuotannosta meni vientiin eri puolille maailmaa, joten ei ihme, että tänään kakkukahveja nautitaan useammassakin maassa. Huhun mukaan parhaat bileet järjestetään illan hämärtyessä Tšekin Mladá Boleslavissa, mutta varmaksi tätä ei voi vannoa, elleivät kuvat vuoda julkisuuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Loppu tuli jo 1964

Felician tarina hiipui vuoden 1964 loppumetreillä, jolloin avoauton, keskusputkirungon ja etumoottorirakenteen aika Škodan osalta päättyi. Mutta ei syytä synkistelyyn, sillä Felician tarina jatkuu 60 vuotta myöhemmin klassikkoautojen sarjassa.

Keräilijöiden osoittaman kiinnostuksen kivuttua kasvukäyrällä ylöspäin, ovat myös hyvin säilyneiden yksilöiden markkinahinnat nousseet. Hyväkuntoisen yksilön omistaja voi siis onnitella itseään. Ja tehdä mahdollisesti myös hyvät kaupat, sillä Länsi-Euroopan klassikkoautopiirien lisäksi kiinnostus on nousussa Kiinassa. Myös Yhdysvalloissa ymmärretään hyvän päälle. Ainakin klassikkoautojen saralla. Halvalla ei siis hyvää tarvinne myydä.

Teknisesti päivänsankari oli aikansa lapsi, jonka maineen aika on osin kullannut, mutta täysin turhia kehut eivät ole.

Škoda Felicia cabriolet – täsmätietoja sankarista

Auki taittuvan kangaskaton vaihtoehdoksi valmistaja tarjosi 27-kiloista lasikuituista kovakattoa, mutta avo on avo, joten ei ihme, että kangasvaihtoehto teki kauppansa kiitettävästi.

Auton perusmallin kerrotaan painavan 930 kiloa, ja kantavuutta se tarjoaa 300 kg. Ei ihme, että täyteen ahdettu museoauto hieman niiasi kurveissa koeajon aikana.

Sankarin teknisistä tiedoista kerrotaan myös seuraavaa:

Auton akseliväliksi kerrotaan 2 390 millimetriä ja kokonaispituudeksi 4 065 millimetriä. Konepellin alla hyrrää nelisylinterinen rivimoottori, jossa on yksi sylinterikannen yläpuolinen nokka-akseli ja iskutilavuutta 1 089 cm3.

Kuulostaa hyvältä, mutta metsään meni. Tarkkasilmäinen lukija totesi yllämainitun väitteen suorastaan emämunaukseksi. Sylinterikannen yläpuolinen nokka-akseli on Volkswagenin kanssa tehdyn yhteystyön peruja ja käytössä nuoremmissa moottoreissa, ei Škodan alkuperäisessä toteutuksessa, jossa nokka-akseli oli sylinteriryhmässä ja varsin alhaalla.*

Ensimmäinen moottorivaihtoedon tarjoama suurin teho on 50 hevosvoimaa kierrosluvulla 5 500/min ja suurin vääntö, 74.5 Nm, irtoaa papereiden mukaan kierrosluvulla 3 500/min. Renkaat ovat 15-tuumaiset, ja huippunopeus 130 km/h. Polttoaineen keskikulutukseksi kerrotaan 9 litraa 100 kilometrillä.

Lisää puhtia Feliciaa saatiin jo 1961, mutta siitä on kiittäminen valmistajan mukaan pieniä viilauksia ja suurelta osin parempilaatuista 70-oktaanista bensiiniä, jota oli saatavissa useimmissa maissa. Tätä käyttämällä moottorin teho nousi kahdella hevosvoimalla, valmistaja muistelee.

Samassa yhteydessä Feliciassa toteutettiin myös urheilullisempaa ajotapaa palveleva uudistus, jonka ansiosta vaihteet sai kytkettyä nopeammin: vaihdevipu siirtyi nimittäin ohjauspylväästä keskitunneliin.

Vuonna 1962 myyntiin tuli tehokkaampi Felicia Super -malli. Sen nelisylinterisen moottorin iskutilavuudeksi juhlapäivää viettävän merkin maahantuoja kertoo 1 221 cm3 ja seoksenmuodostuksen hoitajina mainitaan kaksi tšekkiläistä Jikov-alaimukaasutinta.

Muun muassa näiden parannusten ansiosta asiakkaat saivat nauttia 55 hevosvoiman tehosta (40,5 kW) kierrosluvulla 5 100/min ja 82 Nm:n huippuväännöstä kierrosluvulla 3 000/min.

Näillä eväillä Felicia Super – joka painoi vain kymmenen kiloa perusmallia enemmän – ylsi huippunopeuteen 135 km/h.

Näiden lukemien myötä onnea ja menestystä päivänsankarille vielä kerran!

Teksti ja kuva: Antti Hentinen Lähde: Škoda

* Tekstiä päivitetty 2.3. teknisten tietojen osalta

Luetuimmat