21.7.2021

Päivitetty Porsche Macan – suklaata suupielillä eikä turboa

2021 Porsche Macan GTS

Jo toiseen kertaan päivitetty Porsche Macan saa selvästi lisää tehoa, uudistetun sisustan sekä mielenkiintoiset etupuskurit.

Moni odottaa jo innolla jonnekin reilun vuoden päähän kaavailtua täysin sähköistä Porschen katumaasturia. Sitä ennen ehditään vielä nähdä jo toiseen kertaan päivitetty Porsche Macan.

Keulailmeen osalta suklaa on levinnyt syödessä hieman suupielille saakka eikä Macan Turbo tule kuulumaan valikoimiin. Reilu tehonlisäys ja uudistetut sisätilat saanevat selvästi positiivisemman vastaanoton.

2021 Porsche Macan GTS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Macan, S ja GTS

Turbo puuttuu, ainakin väliaikaisesti, mallistosta, kun uusi Macan, Macan S ja Macan GTS saavat tuntuvasti lisää tehoa. Perusmallikin puskee päivitetystä nelisylinterisestä 2,0-litraisesta turbomoottorista jo 195 kilowattia (265 hv). Sen sijaan Macan S vaihtaa moottoria 3,0-litraisesta tuoreempaan 2,9-litraiseen ahdettuun V6-voimanlähteeseen, jonka huipputeho on 280 kilowattia (380 hv) eli 20 kilowattia aiempaa enemmän.

Käytännössä GTS nostaa itsensä jo tarjonnasta poistuvan Macan Turbon reviireille. Sen 2,9-litrainen V6 potkii 324 kilowatin (440 hv) tehoilla peräti 44 kilowattia edeltäjäänsä voimakkaammin. Porschen mukaan se kiihtyy 0-100 km/h vain 4,3 sekunnissa ja huippunopeutta kerätään 272 kilometriä tunnissa.

GTS on mallistossa myös sporttisuuteen tähtäävä tuote, joten se saa vakiovarusteikseen torque vectoring -toiminnon ja 10 millimetriä madalletun jäykemmän ilma-jousituksen. Näiden avulla tavoitellaan terävämpää reagointia ohjaukseen sekä suurempia kaarrenopeuksia.

2021 Porsche Macan GTS

Päivitetty Porsche Macan

Useat ulkonäkömuutokset ovat varsin hillittyjä, mutta koko mallistoa hieman eri tavoin koskeva keulan muokkaus lienee näistä näkyvimpiä. Ajovaloissa, vanteissa ja takapuskurin alaosassa on myös muutoksia aiempaan.

Malleista GTS jatkaa perinteitä mustien yksityiskohtien osalta. Toki näistä osaan on nuo kolme kirjaintakin merkitty.

Selvästi ulkokuorta suurempi muutos on tapahtunut sisällä. Uusi keskikonsoli luopuu paljolti perinteisistä painikkeista, jotka kulkivat pystysuuntaisissa riveissä. Nyt ne korvataan hipaisupainikkeilla.

Näin saavutetaan selvästi siistimpi ilme. Samalla Macan seuraa Cayennen ja Panameran jalanjälkiä sisätilojen osalta.

Emme varmaankaan joudu odottamaan kovin pitkään kotimaan hintoja. Monen odotukset lienevät silti jo sähkömallissa.

Kuvat ja lähde: Porsche

Luetuimmat