11.5.2021

Täyssähköinen Porsche Macan – 800 volttia katumaasturiin

Täyssähköinen Porsche Macan

Täyssähköinen Porsche Macan tulee ja tämä on nyt varmaa. Julkaisuvuoden olisi tarkoitus olla 2023 ja saimme jo kaivettua joitain yksityiskohtia tietoon.

Aikanaan urheiluautoista tunnettu Stuttgartin sporttiylpeys valmistelee jo seuraavaa askelta sähkön suuntaan. Täyssähköinen Porsche Macan on tulossa, sillä valmistaja julkaisi kuvat kaduille lähtevistä katumaastureista. Tässä kohti autot on toki vielä vahvasti maskeerattu viimeisten yksityiskohtien peittelemiseksi.

Porsche Macan EV & Dr. Michael Steiner, Member of the Executive Board, Research and Development, at Porsche AG

– Todellisessa ympäristössä suoritettavat testaukset ovat alkaneet – kyseessä on eräs merkittävimmistä virstanpylväistä auton koko kehityskaaren aikana, sanoo Porsche AG:n tuotekehitysspäällikkö Michael Steiner.

Valmistaja lupaa, että ennen kuin täyssähköinen Porsche Macan päätyy asiakkaille, sillä on ajettu noin kolme miljoonaa kilometriä erilaisissa olosuhteissa. Tämä on osa autonvalmistajien testiohjelmaa.

Porsche Macan EV

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyssähköinen Porsche Macan

Kyseessä on merkittävä auto siinäkin mielessä, että se on vasta Porschen toinen täyssähkömalli, mikäli Taycanin molemmat versiot lasketaan yhdeksi. Ensimmäinen Porsche Taycanin korimalli ehdittiin jo kehua Moottorin koeajossa ja pian pääsemme myös Taycan Cross Turismon testauksen pariin.

Täyssähköinen Porsche Macan on tarkoitus julkaista vuonna 2023. Se jakaa PPE-perusrakenteensa Audi Q6 E-tron -mallin kanssa, mutta myydään pian päivittyvän polttomoottorilla varustetun Macanin rinnalla.

Ensi alkuun täyssähkömaasturin kehitystyö on luonnollisestikin tapahtunut enemmän sisätiloissa ja virtuaalisten simulointien parissa. Esimerkiksi aerodynamiikkaa ja voimalinjan jäähdytystä on optimoitu yhdessä simulointien avulla sähköauton kaipaamaan suuntaan – tämä kun ymmärrettävästi poikkeaa polttomoottoriauton vaatimuksista.

Porsche Macan EV

Näiden simulointien tarjoamaa tietoa hyödynnettiin ensimmäisten prototyyppien valmistamiseen, jotka käyvät tällä hetkellä läpi käytännön mittauksia ja rasituskokeita. Valmistaja luonnollisesti painottaa, kuinka äärimmäisen haastavia nämä ovat ja näin on toki tarkoituskin. Autosta tulee löytää kaikki mahdolliset ongelmakohdat erilaisissa ääriolosuhteissa, kuten erittäin matalissa ja korkeissa lämpötiloissa tai ohuessa ilmanalassa.

Porsche ei ole vielä juuri hiiskunut tulevan täyssähkömallinsa tiedoista, mutta olemme saaneet vahvistuksen yhdestä asiasta. Mukana on Taycanista tuttu 800 voltin sähköjärjestelmä, jolla saavutetaan toki etuja. Varsin odotettavasti Stuttgartin tamma on luvannut mallin olevan luokkansa sporttisin vaihtoehto.

Kuten kuvistakin voi päätellä, sähköinen Macan tulee olemaan pääasiallisesti hyvin samannäköinen kuin polttomoottorisisarensa. Samaan aikaan kuvien perusteella näyttäisi tosin siltä, että ajovalot muistuttavat Taycania Macanin sijaan.

Myös keulan suuri maski näyttäisi olevan osin vain teipattu pintaan, eli ehkäpä ilme on hieman muumimaisempi. Peräkin näyttäisi teippausten lisäksi jotenkin erilaiselta – ehkä muodoissa on sittenkin jotakin uutta.

Kuvat ja lähde: Porsche

Luetuimmat