20.9.2022

Pinnoitus pienentää kuorma-auton renkaiden hiilijalanjälkeä jopa nelinkertaisesti

Ero uuden ja pinnoitetun kuorma-autonrenkaan valmistuksessa syntyvissä hiilidioksidipäästöissä on valtava, jopa nelinkertainen.

Pinnoitetut vai uudet renkaat kuorma-autossa? Ero ainakin niiden valmistuksesta syntyvän hiilijalanjäljen näkökulmasta on merkittävä.

Autonrenkaita kuluttajille ja yrityksille toimittavan Vianorin tilaaman ja NordicOffsetin toteuttaman tutkimuksen mukaan uuden kuorma-autonrenkaan valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat lähes nelinkertaiset verrattuna pinnoitetun renkaan valmistamiseen. Suurin ero uusien ja pinnoitettujen renkaiden päästöissä syntyy raaka-aineista.

– Suurin ero päästöissä syntyy luonnollisesti raaka-aineista, sillä niitä tarvitaan pinnoittamiseen huomattavasti vähemmän kuin uuden renkaan tekemiseen. Myös valmistuksella ja logistiikalla on keskeinen rooli päästöjen syntymisessä. Pinnoitustyö tehdään kotimaassa ja kuljetusmatkat ovat siksi lyhyitä, autohuolto- ja rengasketju Vianorin tekninen tuotepäällikkö Janne Ruhanen kertoo.

Lisäksi laadukkaat pinnoitteet tarjoavat aivan samat premium-ominaisuudet kuin uudet renkaat, ja ovat ekologisuuden lisäksi erittäin kustannustehokkaita. Pinnoituksen vahvuutena on myös toimitusvarmuus, joka perustuu kotimaiseen tuotantotyöhön.

Uudelleenpinnoitetut kuorma-autonrenkaat ovat myös hyvin suosittuja Pohjoismaissa – ne paitsi säästävät rahaa ja tarjoavat samat ominaisuudet kuin uudet renkaat, ovat myös ympäristöystävällisiä.

Vianorilla on Pohjoismaissa viisi pinnoittamoa: kaksi Suomessa, kaksi Norjassa ja yksi Ruotsissa. Pinnoittamoihin investoidaan jatkuvasti ja hankitaan uusia laitteistoja, sillä pinnoittamisen tulevaisuuteen uskotaan myös vahvasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laskuri kaluston hiilijalanjäljen kartoittamiseen

Vianor on kehittänyt tutkimuksen perusteella myös laskurin, jolla voi konkreettisesti laskea, kuinka paljon pienempi kuorma-autokaluston hiilidioksidijalanjälki on, jos käytetään uudelleenpinnoitettuja renkaita uusien renkaiden sijasta.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme ratkaisuja, jotka tukevat heidän liiketoimintaansa ja ovat myös ympäristöystävällisiä. Asiakkaamme voivat hyödyntää laskuria kartoittaessaan omaa hiilijalanjälkeään, Ruhanen summaa.

– Jos esimerkiksi yhden kuorma-auton vetorenkaiksi laittaa pinnoitetut renkaat uusien sijaan, hiilidioksidipäästöt ovat lähes 460 kiloa pienemmät. Tämä vastaa päästöjä, jotka syntyvät ajettaessa henkilöautolla lähes 2300 kilometrin matka, Ruhanen konkretisoi.

Erilaisia pintoja tarjolla

Pinnoituksessa renkaan pintakuvio voidaan valita käyttötarpeen mukaan. Pinnoitetut renkaat testataan samoilla menetelmillä kuin uudetkin renkaat, mikä takaa korkean laadun ja erinomaisen kulumiskeston.

– Vianorin pinnoittamissa renkaissa käytetään Noktop-pinnoitetta. Tämän hetken valikoimasta nostaisin esiin Noktop Hakkapeliitta E2 -talvipinnan, Noktop 75 -perävaunupinnan sekä uutuutena Noktop Hakka Trailer -perävaunupinnan, Ruhanen summaa.

Pinnoitusmateriaaleilla on myös kolmen vuoden takuu. Tämän lisäksi renkaiden saatavuus on hyvällä tasolla. Varastotuotteet saa Vianorilta heti mukaan ja omien renkaiden pinnoitus onnistuu kahden viikon sisällä.

Lähde: Vianor

Luetuimmat