Ajoneuvot | Tekniikka | 21.2.2019

Pirelli uusi nastarenkaansa: tavoitteena jopa 20 prosenttia alhaisempi melutaso

Uuden Ice Zero 2:n myötä italialaisvalmistajakin liittyi 190-nastaisten renkaiden kerhoon.

Jaa artikkeli

Tunnettujen rengasvalmistajien kuumin kilpailu talvimarkkinoilla tuntuu keskittyvän tällä hetkellä nastarenkaisiin, ja niiden osalta etenkin siihen, kuinka paljon nastoja on kulutuspinnalle asennettu.

”Nastasodan” huipentumana nähtiin viime vuonna uusi Michelin X-Ice North 4, jonka kulutuspinnan päällä lepää peräti 250 nastaa per rengas. Ranskalaiskumi peittosi selvästi siihen asti parhaiden nastarenkaiden eli Continental Ice Contact 2:n ja Nokian Hakkapeliitta 9:n 190 nastan lukumäärän.

Kehitys, ja samalla valmistajien väliset voimasuhteet, eivät kuitenkaan seisahdu tähän. Continental julkaisi juuri täysin uuden nastarenkaansa Ice Contact 3:n, jonka 17-tuumaisissa ja sitä suuremmissa kokoluokissa käytetään uudentyyppistä kumirunkoista nastaa.

Eikä Nokian Renkaatkaan jääne lepäämään laakereillaan. Tilanne, missä perinteinen Hakkapeliitta ei olekaan enää testeissä jääkelin ykkösrengas, on suomalaisvalmistajalle uusi, joten seuraajaa kahta erityyppistä nastaa hyödyntävälle Hakkapeliitta 9:lle varmasti kehitellään kuumeisesti.

Suomalaisilla nastoilla

Italialainen Pirelli ei myöskään ole ollut nastarenkaiden saralla pelkkä vastaantulija. Testimenestykset tähänastisella Ice Zero -renkaalla ovat olleet varsin kohtuullisia, vaikka 130 nastalla varustettu rengas ei viime aikoina olekaan aivan pysynyt noiden useampinastaisten kilpailijoiden kehitystahdissa mukana.

Pirelli Ice Zero 2

Nyt haasteeseen vastataan uunituoreella Ice Zero 2 -nastarenkaalla, missä nastamäärä on nostettu useimpien muiden käyttämälle 190 nastan tasolle.

Ice Zero 2:n nastat, joista vastaa turkulainen Turvanasta, ovat kutakuinkin samanmuotoiset kuin edeltäjärenkaassakin, mutta ne ovat entistä pienempiä ja myös kevyempiä.

Erityistä kikkailua ei Pirellillä ole harrastettu siinäkään mielessä, että kaikki nastat renkaassa ovat yhtä ja samaa tyyppiä, ja myös samassa kulmassa keskenään ajosuuntaan nähden. Nastan rungon materiaalikin on yleisesti käytettyä alumiinia.

Hiljaisuus tavoitteena

Kehitystyössä on valmistajan mukaan keskitytty erityisesti melutason alentamiseen, mikä olikin edellisen Ice Zero -renkaan heikko kohta.

Avaimena hiljaisuuden tavoittelussa ovat olleet paitsi kokonaan uusi renkaan rakenne, uusi kumiseos ja uusi kuvio, myös aiempaa tukevampi nastan kiinnitys renkaaseen sekä uudenlainen nastojen sijoittelu kulutuspinnalle. Melutasoon luvataankin nyt peräti 20 prosentin parannus.

Pirelli Ice Zero 2

Edellä mainituilla uudistuksilla on vaikutuksensa myös jääpitoon, joka Pirellin mukaan on parantunut kymmenen prosentin verran. Lumella pidon kerrotaan vastaavasti edistyneen viisi prosenttia, tosin lumijarrutuksessa valmistaja sanoo tason säilyneen samana.

Lopullisesti asia selviää vasta testien myötä, mutta epäilemättä italialaisrenkaan ja kärkikumien välinen ero ainakin hetkeksi kaventuu.

SUV-rengas rinnalla

Muita huomionarvoisia seikkoja uutuusrenkaassa ovat voimakkaan v-muotoinen nuolikuvio sekä nastan ympärille koverretut niin kutsutut jäätaskut, jotka keräävät kulutuspintaan tarttuvan jään ja estävät sen kertymisen nastan päälle. Tätä ominaisuutta, joka osaltaan tehostaa nastan pistovoimaa, ei edeltäjärenkaasta löytynyt.

Pirelli Ice Zero 2

Pirelli Ice Zero 2 tulee myyntiin tänä keväänä 16–20 tuuman kokoluokissa. Erityisesti katumaastureihin suunniteltu, vankempirakenteinen sisarrengas on nyt nimetty Scorpion Ice Zero 2:ksi, ja se puolestaan kattaa tuumakoot 16 sekä 18–22.

Valmistajan strategiana on tarjota uutuusrenkaita erityisesti premium-luokan autoihin; tästä kertoo esimerkiksi se, että Scorpion Ice Zero 2 on valittu muun muassa Lamborghinin tuoreen Urus-muskelimaasturin nastarenkaaksi.

Jaa artikkeli

Keskustelu