21.2.2019 Ajoneuvot Pirelli uusi nastarenkaansa: tavoitteena jopa 20 prosenttia alhaisempi melutaso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Ice Zero 2:n myötä italialaisvalmistajakin liittyi 190-nastaisten renkaiden kerhoon. Tunnettujen rengasvalmistajien kuumin kilpailu talvimarkkinoilla tuntuu keskittyvän tällä hetkellä nastarenkaisiin, ja niiden osalta etenkin siihen, kuinka paljon nastoja on kulutuspinnalle asennettu.”Nastasodan” huipentumana nähtiin viime vuonna uusi Michelin X-Ice North 4, jonka kulutuspinnan päällä lepää peräti 250 nastaa per rengas. Ranskalaiskumi peittosi selvästi siihen asti parhaiden nastarenkaiden eli Continental Ice Contact 2:n ja Nokian Hakkapeliitta 9:n 190 nastan lukumäärän.Kehitys, ja samalla valmistajien väliset voimasuhteet, eivät kuitenkaan seisahdu tähän. Continental julkaisi juuri täysin uuden nastarenkaansa Ice Contact 3:n, jonka 17-tuumaisissa ja sitä suuremmissa kokoluokissa käytetään uudentyyppistä kumirunkoista nastaa.Eikä Nokian Renkaatkaan jääne lepäämään laakereillaan. Tilanne, missä perinteinen Hakkapeliitta ei olekaan enää testeissä jääkelin ykkösrengas, on suomalaisvalmistajalle uusi, joten seuraajaa kahta erityyppistä nastaa hyödyntävälle Hakkapeliitta 9:lle varmasti kehitellään kuumeisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomalaisilla nastoillaItalialainen Pirelli ei myöskään ole ollut nastarenkaiden saralla pelkkä vastaantulija. Testimenestykset tähänastisella Ice Zero -renkaalla ovat olleet varsin kohtuullisia, vaikka 130 nastalla varustettu rengas ei viime aikoina olekaan aivan pysynyt noiden useampinastaisten kilpailijoiden kehitystahdissa mukana.Nyt haasteeseen vastataan uunituoreella Ice Zero 2 -nastarenkaalla, missä nastamäärä on nostettu useimpien muiden käyttämälle 190 nastan tasolle.Ice Zero 2:n nastat, joista vastaa turkulainen Turvanasta, ovat kutakuinkin samanmuotoiset kuin edeltäjärenkaassakin, mutta ne ovat entistä pienempiä ja myös kevyempiä.Erityistä kikkailua ei Pirellillä ole harrastettu siinäkään mielessä, että kaikki nastat renkaassa ovat yhtä ja samaa tyyppiä, ja myös samassa kulmassa keskenään ajosuuntaan nähden. Nastan rungon materiaalikin on yleisesti käytettyä alumiinia.Hiljaisuus tavoitteenaKehitystyössä on valmistajan mukaan keskitytty erityisesti melutason alentamiseen, mikä olikin edellisen Ice Zero -renkaan heikko kohta.Avaimena hiljaisuuden tavoittelussa ovat olleet paitsi kokonaan uusi renkaan rakenne, uusi kumiseos ja uusi kuvio, myös aiempaa tukevampi nastan kiinnitys renkaaseen sekä uudenlainen nastojen sijoittelu kulutuspinnalle. Melutasoon luvataankin nyt peräti 20 prosentin parannus.Edellä mainituilla uudistuksilla on vaikutuksensa myös jääpitoon, joka Pirellin mukaan on parantunut kymmenen prosentin verran. Lumella pidon kerrotaan vastaavasti edistyneen viisi prosenttia, tosin lumijarrutuksessa valmistaja sanoo tason säilyneen samana.Lopullisesti asia selviää vasta testien myötä, mutta epäilemättä italialaisrenkaan ja kärkikumien välinen ero ainakin hetkeksi kaventuu.SUV-rengas rinnallaMuita huomionarvoisia seikkoja uutuusrenkaassa ovat voimakkaan v-muotoinen nuolikuvio sekä nastan ympärille koverretut niin kutsutut jäätaskut, jotka keräävät kulutuspintaan tarttuvan jään ja estävät sen kertymisen nastan päälle. Tätä ominaisuutta, joka osaltaan tehostaa nastan pistovoimaa, ei edeltäjärenkaasta löytynyt.Pirelli Ice Zero 2 tulee myyntiin tänä keväänä 16–20 tuuman kokoluokissa. Erityisesti katumaastureihin suunniteltu, vankempirakenteinen sisarrengas on nyt nimetty Scorpion Ice Zero 2:ksi, ja se puolestaan kattaa tuumakoot 16 sekä 18–22.Valmistajan strategiana on tarjota uutuusrenkaita erityisesti premium-luokan autoihin; tästä kertoo esimerkiksi se, että Scorpion Ice Zero 2 on valittu muun muassa Lamborghinin tuoreen Urus-muskelimaasturin nastarenkaaksi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: PirelliMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti