4.11.2022

Posti hankkii valtavan määrän päästöttömiä ajoneuvoja – ensimmäinen sähkörekka jo tilattu!

Pakettiauton tavaratila on muodoiltaan selkeä ja sieltä löytyy riittävästi kiinnityslenkkejä.

Posti hankkii seuraavan kahdeksan vuoden aikana tuhansia sähkö-, vety- ja biokaasuajoneuvoja. Lopullisen määrän sekä valinnan käyttövoimien välillä ratkaisee kalustoteknologian kehitys.

Posti on tehnyt uuden puhtaan kuljetuskaluston tiekartan. Postin tekemä suunnnitelma tarkoittaa sitä, että Posti ottaa käyttöön seuraavan kahdeksan vuoden aikana jopa tuhansia uusia uusien sähkö-, biokaasu- ja vetyautoja. Posti on myös tilannut Suomen ensimmäisen sähköisen ajoneuvoyhdistelmien vetäjän.

Postin on ensimmäinen logistiikkayhtiö maailmassa, joka on saanut nettonollapäästötavoiteelleen SBTi:n hyväksynnän. SBTi eli Science Based Targets initiative (SBTi) on tieteeseen pohjautuva ilmastotavoite, ja siinä on maailmanlaajuisesti mukana yli 2200 organisaatiota, joista 40 Suomesta. Net Zero -tavoitteeseen on Suomesta sitoutunut kuusi yritystä.

Postilla tavoitteen eteen on tehty jo töitä. Postin kalustoon kuuluu tällä hetkellä Suomen suurin raskas biokaasukalusto ja kuluvan vuoden aikana sähköpakettiautoja on hankittu yli sata.

Postin vuoteen 2030 ulottuva päätös puhtaan kuljetuskaluston tiekartasta tarkoittaa tuhansien uusien sähköajoneuvojen hankintaa. Osaltaan se varmistaa myös en, että yhtiö voi kuljettaa fossiilivapaasti vuosikymmenen loppuun mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lopulliset määrät ja käyttövoimat määrittää teknologian kehitys

Nyt vuoteen 2030 ulottuva päästötavoite on Postilla muutettu konkreettiseksi sekä taloudellisesti toteuttamiskelpoiseksi suunnitelmaksi, jonka avulla Posti siirtyy puhtaaseen kuljetuskalustoon.

– Vastuullisuus on valinta. Olemme sitoutuneet SBTi:n kautta parhaan tieteellisen tiedon mukaisiin ilmastotavoitteisiin. Nyt meillä on ensimmäistä kertaa olemassa aina vuoteen 2030 saakka ulottuva, taloudellisesti toteutuskelpoinen tiekartta siitä, millaisella kalustolla tulemme toteuttamaan lupauksemme kuljettaa fossiilivapaasti vuoteen 2030 mennessä, sanoo Postin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto.

Posti olisi hankkimassa seuraavan kahdeksan vuoden aikana jopa runsaat pari tuhatta kevyttä sähköajoneuvoa eli käytännössä pakettiautoa. Lisäksi hankinnassa on useita satoja keskiraskaita sähköä ja biokaasua käyttävää kuorma- ja kuljetusautoa sekä satoja raskaita ajoneuvoja, ns. rekka-auton vetäjiä, joissa käyttövoimana on biokaasu, sähkö ja vety. Lopullisiin kaluston hankintamääriin sekä valintaan eri käyttövoimien välillä vaikuttaa kalustoteknologian kehitys.

Lähde: Posti

Luetuimmat