15.9.2020 Ajoneuvot Rallilegendan traagisesta kuolemasta tänään 13 vuotta: tie suomalaisten sydämiin kävi katon kautta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Colin McRae ei tunnetusti säästellyt vauhtiaan, vaikka joskus sille olisi ollut tarvettakin. Iso-Britannian ensimmäisen rallin maailmanmestarin kuolemasta vierähtää tänään kuluneeksi taas yksi vuosi lisää, joten kokosimme lyhyen koosteen McRaen uran eri vaiheista. Syyskuussa vuonna 2007 rallimaailmaa järkytettiin valtavalla uutisella: vuoden 1995 maailmanmestari Colin McRae oli kuollut helikopterionnettomuudessa. Helikopterionnettomuudessa menehtyi McRaen lisäksi hänen viisivuotias Johny-poikansa, tämän kuusivuotias kaveri Ben Porcelli ja McRaen lapsuudenystävä Graeme Duncan. Helikopteri oli McRaen omistama ja kuljettama, vaikkei skotilla ollut voimassa olevaa lentolupakirjaa. McRae oli kiinnostunut moottoriurheilusta jo varhain, mutta keskittyi aluksi kaksipyöräisiin. Kuudentoista vuoden iässä McRae kuitenkin hankki itselleen Mini Cooperin, jolla hän alkoi ajamaan kisaa. Uran alkuvuosina McRae nähtiin muun muassa Talbot Sunbeamin, Peugeot 205 GTI:n ja Vauxhall Novan ohjaksissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MM-ralliin Vauxhall Novalla Debyyttinsä MM-tasolla McRae teki Novalla Ruotsin MM-rallissa vuonna 1987, jolloin hän sijoittui yleiskilpailun 36. sijalle. Seuraavan kerran skotti nähtiin MM-rallissa kaksi vuotta myöhemmin, jälleen Ruotsissa. Tällä kertaa McRae ajoi nelivetoisella Ford Sierra XR 4x4:llä yleiskilpailun sijalle 15. Myöhemmin samana vuonna McRae ajoi ensimmäistä kertaa MM-pisteille Uudessa Seelannissa ajokkinaan takavetoinen Ford Sierra Cosworth. Sijoitus oli viides. Vuonna 1991 McRae ajoi ensimmäiseen Iso-Britannian mestaruuteensa Subaru Legacy RS:llä. Prodriven David Richards oli värvännyt nuorukaisen talliinsa ammattikuljettajaksi, eikä joutunut pettymään, sillä McRae voitti kansallisen mestaruuden myös seuraavana vuonna. Toisen Iso-Britannian mestaruuden ohessa McRae ajoi neljä MM-rallia Subarulla, tuloksena oli Ruotsin rallin toinen, Kreikan rallin neljäs, Suomen rallin kahdeksas ja RAC-rallin kuudes sija. Kolme kaatoa samassa rallissa Juuri vuoden 1992 Suomen MM-rallista skotti muistetaankin parhaiten tuhansien järvien maassamme. Tallipäällikkö Richards oli painottanut, että kilpailun tarkoituksena on kerryttää kokemusta ja tutustua reitteihin. If in doubt – flat out -motostaan tunnettu McRae ei nähtävästi tallipäällikön sanoista piitannut, sillä hän kaatoi autonsa jo testierikoiskokeella. Mekaanikot saivat kuitenkin auton kuntoon ennen kisan alkua, josta McRae kiitti kaatamalla autonsa kahteen kertaan ennen maaliin saapumista. Seuraavana vuonna McRae voitti ensimmäisen MM-rallinsa Uudessa-Seelannissa. Vuonna 1994 Subaru korvasi Legacyn Imprezalla, jolla McRae voitti kaksi kisaa: Uuden-Seelannin ja RAC:n. Neljä keskeytystä kärsinyt McRae sijoittui pisteissä neljänneksi. Ainoan maailmanmestaruutensa McRae saavutti vuonna 1995, vaikka kausi alkoi kahdella keskeytyksellä. Sama kausi oli myös aina viime vuoteen saakka ainoa jolloin yksikään suomalainen ei ole pystynyt MM-rallin voittoon. Ensimmäinen jäi ainoaksi Kahdella seuraavalla kaudella McRae sijoittui MM-sarjassa toiseksi, kuten myös vuonna 2001 Subarun vaihduttua Ford Focukseen. Vaikkei maailmanmestaruuksia irronnut yhtä enempää, moni pitää McRaeta jopa kaikkien aikojen parhaana rallikuljettajana, etenkin Isossa-Britanniassa. Osasyynä tähän lienee ihmisten rakastama McRaen raju ja näyttävä ajotyyli. Vuosi 2003 jäi tuolloin 37-vuotiaan viimeiseksi täydeksi MM-sarjassa, eikä hän pysynyt enää Citroën-tallikavereidensa Carlos Sainzin ja Sebastien Loebin vauhdissa. Seuraavina vuosina skotti ajoi vielä yksittäisiä kisoja Citroënilla ja Škodalla saavuttamatta mairittelevia tuloksia. Aktiiviuransa jälkeen McRae tyydytti vauhdinnälkäänsä muun muassa osallistumalla Dakar-ralliin ja Le Mansin 24 tunnin kilpailuun. David Richardsin mukaan McRae ja Prodrive olivat suunnitelleet maailmanmestarin paluuta MM-sarjaan mestaruustallinsa väreissä. Kartanlukijaksi McRae oli pyytänyt Richard Burnsin entistä kakkoskuljettajaa, Robert Reidiä. Valitettavan helikopterionnettomuuden vuoksi tämä episodi rallin historiaa jäi kirjoittamatta, ja paluun tulokset jäivät ainoastaan spekuloitavaksi. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: WRC Season Review 1995 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Rallivuosi 2019 oli suomalaisittain huono, mutta ei ainutlaatuinen – vuoden 1995 ainoa suomalaisvoitto luovutettiin Ruotsiin tallimääräyksellä Haluatko astua rallilegendan ajokenkiin? Nyt se on mahdollista virtuaalisesti WRC3-luokan pistejohtaja Huttunen: ”En tykkää kun R5-autot jaetaan kahteen luokkaan” Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku