15.9.2020

Rallilegendan traagisesta kuolemasta tänään 13 vuotta: tie suomalaisten sydämiin kävi katon kautta

Rallikausi 1995

Colin McRae ei tunnetusti säästellyt vauhtiaan, vaikka joskus sille olisi ollut tarvettakin. Iso-Britannian ensimmäisen rallin maailmanmestarin kuolemasta vierähtää tänään kuluneeksi taas yksi vuosi lisää, joten kokosimme lyhyen koosteen McRaen uran eri vaiheista.

Syyskuussa vuonna 2007 rallimaailmaa järkytettiin valtavalla uutisella: vuoden 1995 maailmanmestari Colin McRae oli kuollut helikopterionnettomuudessa. Helikopterionnettomuudessa menehtyi McRaen lisäksi hänen viisivuotias Johny-poikansa, tämän kuusivuotias kaveri Ben Porcelli ja McRaen lapsuudenystävä Graeme Duncan. Helikopteri oli McRaen omistama ja kuljettama, vaikkei skotilla ollut voimassa olevaa lentolupakirjaa.

McRae oli kiinnostunut moottoriurheilusta jo varhain, mutta keskittyi aluksi kaksipyöräisiin. Kuudentoista vuoden iässä McRae kuitenkin hankki itselleen Mini Cooperin, jolla hän alkoi ajamaan kisaa. Uran alkuvuosina McRae nähtiin muun muassa Talbot Sunbeamin, Peugeot 205 GTI:n ja Vauxhall Novan ohjaksissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MM-ralliin Vauxhall Novalla

Debyyttinsä MM-tasolla McRae teki Novalla Ruotsin MM-rallissa vuonna 1987, jolloin hän sijoittui yleiskilpailun 36. sijalle. Seuraavan kerran skotti nähtiin MM-rallissa kaksi vuotta myöhemmin, jälleen Ruotsissa. Tällä kertaa McRae ajoi nelivetoisella Ford Sierra XR 4x4:llä yleiskilpailun sijalle 15. Myöhemmin samana vuonna McRae ajoi ensimmäistä kertaa MM-pisteille Uudessa Seelannissa ajokkinaan takavetoinen Ford Sierra Cosworth. Sijoitus oli viides.

Vuonna 1991 McRae ajoi ensimmäiseen Iso-Britannian mestaruuteensa Subaru Legacy RS:llä. Prodriven David Richards oli värvännyt nuorukaisen talliinsa ammattikuljettajaksi, eikä joutunut pettymään, sillä McRae voitti kansallisen mestaruuden myös seuraavana vuonna. Toisen Iso-Britannian mestaruuden ohessa McRae ajoi neljä MM-rallia Subarulla, tuloksena oli Ruotsin rallin toinen, Kreikan rallin neljäs, Suomen rallin kahdeksas ja RAC-rallin kuudes sija.

Kolme kaatoa samassa rallissa

Juuri vuoden 1992 Suomen MM-rallista skotti muistetaankin parhaiten tuhansien järvien maassamme. Tallipäällikkö Richards oli painottanut, että kilpailun tarkoituksena on kerryttää kokemusta ja tutustua reitteihin. If in doubt – flat out -motostaan tunnettu McRae ei nähtävästi tallipäällikön sanoista piitannut, sillä hän kaatoi autonsa jo testierikoiskokeella. Mekaanikot saivat kuitenkin auton kuntoon ennen kisan alkua, josta McRae kiitti kaatamalla autonsa kahteen kertaan ennen maaliin saapumista.

Seuraavana vuonna McRae voitti ensimmäisen MM-rallinsa Uudessa-Seelannissa. Vuonna 1994 Subaru korvasi Legacyn Imprezalla, jolla McRae voitti kaksi kisaa: Uuden-Seelannin ja RAC:n. Neljä keskeytystä kärsinyt McRae sijoittui pisteissä neljänneksi.

Ainoan maailmanmestaruutensa McRae saavutti vuonna 1995, vaikka kausi alkoi kahdella keskeytyksellä. Sama kausi oli myös aina viime vuoteen saakka ainoa jolloin yksikään suomalainen ei ole pystynyt MM-rallin voittoon.

Ensimmäinen jäi ainoaksi

Kahdella seuraavalla kaudella McRae sijoittui MM-sarjassa toiseksi, kuten myös vuonna 2001 Subarun vaihduttua Ford Focukseen. Vaikkei maailmanmestaruuksia irronnut yhtä enempää, moni pitää McRaeta jopa kaikkien aikojen parhaana rallikuljettajana, etenkin Isossa-Britanniassa. Osasyynä tähän lienee ihmisten rakastama McRaen raju ja näyttävä ajotyyli.

Vuosi 2003 jäi tuolloin 37-vuotiaan viimeiseksi täydeksi MM-sarjassa, eikä hän pysynyt enää Citroën-tallikavereidensa Carlos Sainzin ja Sebastien Loebin vauhdissa. Seuraavina vuosina skotti ajoi vielä yksittäisiä kisoja Citroënilla ja Škodalla saavuttamatta mairittelevia tuloksia.

Aktiiviuransa jälkeen McRae tyydytti vauhdinnälkäänsä muun muassa osallistumalla Dakar-ralliin ja Le Mansin 24 tunnin kilpailuun. David Richardsin mukaan McRae ja Prodrive olivat suunnitelleet maailmanmestarin paluuta MM-sarjaan mestaruustallinsa väreissä. Kartanlukijaksi McRae oli pyytänyt Richard Burnsin entistä kakkoskuljettajaa, Robert Reidiä. Valitettavan helikopterionnettomuuden vuoksi tämä episodi rallin historiaa jäi kirjoittamatta, ja paluun tulokset jäivät ainoastaan spekuloitavaksi.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: WRC Season Review 1995

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat