10.4.2020

Rallivuosi 2019 oli suomalaisittain huono, mutta ei ainutlaatuinen – vuoden 1995 ainoa suomalaisvoitto luovutettiin Ruotsiin tallimääräyksellä

Suomalaiskannustajia tukemassa Jari-Matti Latvalaa.

Vuodet 1995, 2011 ja 2019 ovat olleet MM-jääkiekkoa seuraavien suomalaisten juhlahumua. Yhteensattumaa tai ei, näistä vuosista kaksi ovat olleet suomalaisille rallin osalta historiallisen huonoja.

Vuosi 2019 ei ollut suomalaisten rallifanien kannalta kovinkaan mielekäs, maassamme on totuttu menestymään rallissa vaikkei maailmanmestaruuksia viime vuosikymmenellä yhtään siunaantunutkaan. Vaikkei kaudella 2019 suomalaiset saavuttaneet yhtään MM-rallin voittoa, ei kyseessä suinkaan ole ensimmäinen kerta.

Palataan vuoteen 1995. Rallin MM-sarjassa on kilpailtu valmistajien pisteistä vuodesta 1973 ja kuljettajien pisteistä vuodesta 1979. Aivan sarjan alkutaipaleilta lähtien jokaisella kaudella on nähty ainakin yksi suomalaisvoittaja. Huonoimpia vuosia ovat olleet 1976, 1990 ja 1992, josta jokaisena suomalaisten plakkariin kerääntyi ainoastaan yksi voitto. 1976 ainoan suomalaisvoiton ajoi Markku Alen ja kahdella jälkimmäisellä kaudella keskimmäiselle palkintokorokkeelle nousi Juha Kankkunen.

Vuosi 1995 ei vaikuttanut suomalaisten kannalta yhtään aiempia huonommalta. Kankkunen ajoi kilpailukykyisellä Toyota Celicalla ja nuori lupaus, edellisvuonna Suomen MM-rallin voittoonkin ajanut Tommi Mäkinen oli saanut tallipaikan Mitsubishiltä, joka esitteli kauden aikana uunituoreen Lancer Evo III -ralliauton.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voitto vietiin Mäkiseltä tallimääräyksellä

Kyseinen vuosi jäi kuitenkin suomalaisten rallifanien mieleen pettymyksien vuotena: Ruotsin MM-rallissa Mäkinen joutui antamaan johtopaikkansa tallimääräyksen johdosta kotiralliaan ajaneelle tallikaveri Kenneth Eriksonille, joka ajoi myöhemmin voittoon myös Australian osakilpailussa. Huomattavaa oli Mäkisen tapa päästää Erikson edelleen pysähtymällä tv-kameroiden eteen odottelemaan kisan loppupuolella.

Kauden kolmannessa kisassa Portugalissa Kankkunen oli lähellä voittoa, mutta Subarun Carlos Sainz oli kuitenkin nopeampi, vaikka menetti jarrunsa viimeisillä erikoiskokeilla. Kataloniassa puolestaan voitosta ajanut Kankkunen lipsautti Toyotansa tieltä ja voitto karkasi käsistä.

Toyotan turbolaittomuudet

Vaikka Kankkunen olisikin pystynyt voittamaan Kataloniassa, ei tilastot olisivat suomalaisten kannalta siltikään sen kauniimmat. Toyota jäi Katalonian osakilpailun jälkeen kiinni sääntöjenvastaisen turbon käyttämisestä, ja Toyotan kuljettajat hylättiin Katalonian tuloksista. Kuljettajat menettivät myös kaikki kyseisen kauden pisteensä.

Tommi Mäkinen
Nykyään Toyota Gazoo Racingin tallipäällikkönä toimiva Tommi Mäkinen joutui luopumaan vuonna 1994 ainoasta voitostaan tallimääräyksellä Kenneth Eriksonille.

Suomalaisittain karu kausi oli brittiläisittäin juhlaa. Yhdeksi lajin suurimmaksi ikoneista noussut Colin McRae voitti tuolloin maailmanmestaruuden ensimmäisenä brittinä koskaan, ja kaiken lisäksi mestaruus varmistui Walesin RAC-rallissa. Mikäli omaat tunnukset WRC+ -palveluun, voit siirtyä katsomaan kyseisen vuoden 1995 kausikoosteen tästä linkistä.

Huono kausi oli suomalaisittain unelman alku

Tästä kaudesta alkoi taas suomalaisten lento. Seuraavana vuonna Mäkinen avasi neljän perättäisen maailmanmestaruuskautensa putken, jonka jälkeen oli Marcus Grönholmin vuoro olla maailman paras.

Vuonna 2019 parhaat suomalaissijoitukset ajoi Esapekka Lappi, joka oli toinen Ruotsin, Suomen ja Turkin MM-ralleissa. Vaikka yhtään yleiskilpailun voittoa suomalaiset eivät saavuttaneetkaan, ei sovi vähätellä Kalle Rovanperän dominointia WRC2 Pro -luokassa, jonka maailmanmestaruuden hän varmisti jo ennen viimeistä osakilpailua. Mikäli MM-rallikausi 2020 vielä jatkuu koronatauon jälkeen, olisiko nyt suomalaisten vuoro aloittaa uusi suomalainen rallin kultakausi?

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat