23.4.2021 Ajoneuvot Ranskalaista eleganssia – DS 9 on ostettavissa alle 50 000 euron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalainen edustussedan DS 9 on ostettavissa ja hinnasto alkaa 50 000 euron alapuolelta. Saatavilla on myös 360 hevosvoimaa ja neliveto. Omaksi brändikseen eriytyneen ranskalaisen luksusmerkin uusi elegantti sedan, ja itseoikeutettu lippulaivamalli, DS 9 on nyt ennakkomyynnissä Suomessa. Edullisimmillaan, 225-hevosvoimaisena polttomoottoriversiona, DS 9 on ostettavissa juuri 50 000 euron rajapyykin alapuolelta. Kaksi eri lataushybridiversiota nostavat hintaa vähintään 10 000 euron verran, mutta saatavilla on parhaimmillaan neliveto ja 360 hevosvoimaa. Moottori on esitellyt DS:n edustussedanin kattavasti jo julkistuksen yhteydessä, mutta muistutetaan vielä hieman perusteista. Ehkä olennaisimpana DS 9 pohjautuu EMP2-perusrakenteelle, mutta kyseessä on uusi pidemmän akselivälin versio. Esimerkiksi konsernin Peugeot 508 luottaa lyhyempään, kun DS 9 saa 2,9 metriä akseliväliä takamatkustajien jalkatiloja kasvattamaan. Vihdoin ranskalaiset yrittävät paluuta premium-luokan sedaneiden pariin. Valmistaja lupailee hienostuneisuutta, avaruutta, erinomaista äänenvaimennusta ja tietenkin mukavuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy DS 9 on ostettavissa myös lataushybridinä Malliston edullisin vaihtoehto on aina automattivaihteinen PureTech 225, jolla DS 9 on ostettavissa 50 000 euron rajapyykin. Se tarjoaa etupyörille nimensä mukaisesti 225 hevosvoimaa 1,6-litraisesta nelisylinterisestä turbomoottorista Peugeot 508 1.6 PureTechin tapaan. Lataushybridimallit lienevät kuitenkin vielä mielenkiintoisempia, vaikka tämäkin teknologia kuulostaa kovin tutulta Peugeotin 508 -mallista. Näistä edullisempi, juuri alle 60 000 euroa maksava, E-Tense 225 tarjoaa nimensä mukaisen tehon hevosvoimina yhdistettynä 11,9 kilowattitunnin akkuun. Kokonaisuus tarkoittaa WLTP-syklin mukaan juuri alle 50 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Hiljattain Moottorin maistelussa ollut Peugeot 508 PSE omaa 360-hevosvoimaisen nelivetovoimalinjan ja saman saa myös DS:n lippulaivasedaniin nimellä E-Tense 4x4 360. Sen 520 newtonmetrin vääntö on varmasti omiaan liikuttelemaan suurta autoa. Peugeot potki sporttisuutta omaansa, joten on mielenkiintoista nähdä millainen luonne DS:n versiossa tulee olemaan. Odotuskin käy mielenkiintoiseksi, sillä DS paljastaa uutuussedanin täydentyvän pian uudella lataushybridiversiolla. Tuleva E-Tense 250 -lataushybridi lupaa vieläkin pidempää täyssähköistä toimintamatkaa ja sen teholukemaksi arvaamme aiempien mallien perusteella 250 hevosvoimaa. Kaksi eri plussaa Koko ysin mallisto rakentuu ainakin alkuun vain kahden eri varustelutason ympärille, jotka ovat Performance Line + sekä Rivoli +. Näistä ensimmäinen aloittaa hinnat kaikissa vaihtoehdoissa ja Rivoli kohottaa hintaa noin 6 000 euron verran. Performance line + :n sisätilojen verhoilumateriaalina on musta Alcantara, jota on istuimissa koristeltu karmiininpunaisilla ja kullanvärisillä tikkauksilla. Sama koristetikkaus toistuu myös keskikonsolissa sekä Alcantaralla päällystetyssä kojelaudassa. Näillä materiaalivalinnoilla haetaan seesteisyyttä. Kromia löytyy etuovien mallimerkinnöistä, sisätilojen koristelistoista sekä tavaratilan lastauskynnyksessä. Kojelaudan guilloche-metallinkäsittelytekniikalla työstetty varustelumerkintä on valmistajan mukaan näyte sen käsityötaidoista. Ulkopuolella varustelusta kertova mallimerkintä on nostettu myös kiiltävänmustan etusäleikön yläpuolelle. Varusteluun kuuluu 19-tuumaiset alumiinivanteet, jotka on koristeltu karmiininpunaisilla keskiöillä. Selvästi arvokkaampi Rivoli + -varustelu toistaa timantinmuotoa lisähintaa perustelemaan. Ohjauspyörän, vaihdekepin ja ovien sisäpuolisten kahvojen viimeistelyssä kerrotaan käytetyn erityisen pehmeää ja laadukasta nahkaa. Rivoli + tulee saataville kolmena eri vaihtoehtona: mustalla Basalt-nahkaverhoilulla sekä nappanahkaisella Opera-verhoilulla. Jälkimmäisestä on saatavilla kaksi värivaihtoehtoa, joka nostaa vaihtoehtojen kokonaismäärän edellä mainittuun kolmeen. Nämä kaksi väriä ovat rubiininpunainen ja musta. Ulkokuoreen värivaihtoehtoja on tarjolla viisi: helmiäisvalkoinen, Bleu Midnight, Cristal Pearl, Gris Artence sekä Noir Perla Nera. Erikoisesti yksi on nimetty suomeksi ja muut vaativat enemmän tulkintaa, mutta lähin jälleenmyyjä osaa varmasti auttaa valinnassa. Luonnollisesti varustelusta löytyy runsaasti teknologiaa, kuten tason 2 autonomisen ajamisen mahdollistava Connected Pilot, aktiivinen Active Scan -jousitusjärjestelmä, Active Led Vision -ajovalot, Night Vision -pimeänäköjärjestelmä sekä runsaasti muita avustimia. Asiakastoimitukset alkavat Suomessa syksyllä 2021. Odotamme mielenkiinnolla koeajoa, sillä tämän pitäisi osoittaa mihin DS kykenee. Kuvat ja lähde: DS Automobiles Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku