8.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Leijonaperheen uusi kuningas – tarjolla 360 hevosvoimaa ja neliveto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybridit tarjoavat mahdollisuuden päästöttömään sähköllä ajamiseen, mutta se on myös oiva tapa nostaa suorituskyky uudelle tasolle. Tämän hetken trendien mukaisesti sähköistettyjen mallien tarjonta on kasvanut vauhdikkaasti Peugeotin mallistossa. Pienemmistä malleista on tarjolla täyssähköisiä versiota ja perheautoluokkaan kuuluvat 3008 sekä 508 tarjoavat hybridivoimaa. Näistä ensimmäinen on ollut tarjolla sekä etu- että nelivetoisena, mutta jälkimmäinen vain etuvetona. Nyt 508 on saanut Peugeot Sport -osaston käsittelyn ja sähkömoottorin myös taka-akselille. Peugeotin kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotantoauto tottelee nimeä 508 PSE, jossa kirjaimet tulevat sanoista Peugeot Sport Engineered. Sporttisuutta korostetaan ulkonäössä pienillä ja varsin tyylikkäillä yksityiskohdilla. Näkyvimpiin yksityiskohtiin kuuluvat kryptoniitin sävyiset jarrusatulat, ilmanohjaimilla koristellut aggressiivisemmat puskurit sekä näyttävät 20-tuumaiset vanteet. Sisätiloissa erot muuhun mallistoon ovat ulkonäköä vähäisemmät. Lähinnä erikoismallista viestivät ohjauspyörän logo ja niin ikään kryptoniitin sävyä noudattava värimaailma näytöillä ja tikkauksissa. Kokonaisuudessaan ergonomia on kuljettajan paikalla kohdallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuutta unohtamatta Liikkeellelähtö tapahtuu akun varaustilan salliessa sähköllä ja ensisijaisesti taka-akselilla sijaitsevan moottorin voimalla. Teknisesti voimalinja on tuttu sisarmalli 3008 Hybrid4:stä. Takamoottori on varustettu kiinteällä välityssuhteella, minkä ansiosta eteneminen on täysin katkotonta ja erittäin miellyttävää. Etuakselilta löytyvä sähkömoottori tulee mukaan takapyörien luistaessa, tai enemmän tehoa pyydettäessä. Sähkömoottorit tarjoavat riittävästi voimaa auton vaivattomaan liikutteluun pelkän sähkön turvin. Myös alusta vakuuttaa. Hieman muuta mallistoa matalampi alusta tai isot vanteet eivät ole pilanneet auton mukavuutta. Aktiivinen iskunvaimennus on aavistuksen napakamman oloinen myös mukavimmalla asetuksella, mutta turhaa pintakovuutta ei ole havaittavissa. Auton toinen luonne tulee esille valitsemalla ajotiloista urheilullisimman. Tämän seurauksena ohjauksen vaste jäykkenee, alusta jämäköityy, kaasupolkimen vaste terävöityy ja sisälle generoidaan mörisevää ääntä. Ja auto myös liikahtaa kiitettävään tahtiin. Sähkömoottorien avustus tuntuu etenkin pienissä nopeuksissa, sillä auto reagoi huomattavasti mallisisariaan ripeämmin kuljettajan käskyihin. Muutamien asioiden parissa Peugeot Sport -osaston insinöörit olisivat vielä voineet viettää muutaman hetken. Jarrutuntuma on merkin muiden lataushybridien tavoin heikko ja vaste hyvin jousimainen ainakin rauhallisessa ajossa. Myös vaihteiston toiminnassa on edelleen kehitettävää. Polttomoottorin liittyessä menoon mukaan kesken kiihdytyksen tuntuu monesti epämiellyttävä nykäys. 508 PSE on muutamista kauneusvirheistä huolimatta mainio täydennys Peugeotin mallistoon. Se nostaa 508:n suorituskyvyn ensimmäistä kertaa ulkonäön luomien odotusten tasolle ja sillä on kaikki ainekset kohdallaan herättää kiinnostusta täysin uusien asiakasryhmien keskuudessa. Peugeot 508 PSE tulee Moottorin kattavampaan koeajoon myöhemmin keväällä. Teksti: Mikko Autio Kuvat: Aake Kinnunen ja Mikko Autio Lisää aiheesta Ärjyvä leijona – 360 hevosvoiman Peugeot 508 -erikoismalli on tehokkain sarjatuotanto-Peugeot kautta aikain Koeajo: Peugeot 508 GT Hybrid on huomaamaton hybridi, mutta pientä viimeistelyä kaivataan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe