8.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Leijonaperheen uusi kuningas – tarjolla 360 hevosvoimaa ja neliveto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybridit tarjoavat mahdollisuuden päästöttömään sähköllä ajamiseen, mutta se on myös oiva tapa nostaa suorituskyky uudelle tasolle. Tämän hetken trendien mukaisesti sähköistettyjen mallien tarjonta on kasvanut vauhdikkaasti Peugeotin mallistossa. Pienemmistä malleista on tarjolla täyssähköisiä versiota ja perheautoluokkaan kuuluvat 3008 sekä 508 tarjoavat hybridivoimaa. Näistä ensimmäinen on ollut tarjolla sekä etu- että nelivetoisena, mutta jälkimmäinen vain etuvetona. Nyt 508 on saanut Peugeot Sport -osaston käsittelyn ja sähkömoottorin myös taka-akselille.Peugeotin kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotantoauto tottelee nimeä 508 PSE, jossa kirjaimet tulevat sanoista Peugeot Sport Engineered. Sporttisuutta korostetaan ulkonäössä pienillä ja varsin tyylikkäillä yksityiskohdilla. Näkyvimpiin yksityiskohtiin kuuluvat kryptoniitin sävyiset jarrusatulat, ilmanohjaimilla koristellut aggressiivisemmat puskurit sekä näyttävät 20-tuumaiset vanteet. Sisätiloissa erot muuhun mallistoon ovat ulkonäköä vähäisemmät. Lähinnä erikoismallista viestivät ohjauspyörän logo ja niin ikään kryptoniitin sävyä noudattava värimaailma näytöillä ja tikkauksissa. Kokonaisuudessaan ergonomia on kuljettajan paikalla kohdallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuutta unohtamattaLiikkeellelähtö tapahtuu akun varaustilan salliessa sähköllä ja ensisijaisesti taka-akselilla sijaitsevan moottorin voimalla. Teknisesti voimalinja on tuttu sisarmalli 3008 Hybrid4:stä. Takamoottori on varustettu kiinteällä välityssuhteella, minkä ansiosta eteneminen on täysin katkotonta ja erittäin miellyttävää. Etuakselilta löytyvä sähkömoottori tulee mukaan takapyörien luistaessa, tai enemmän tehoa pyydettäessä. Sähkömoottorit tarjoavat riittävästi voimaa auton vaivattomaan liikutteluun pelkän sähkön turvin.Myös alusta vakuuttaa. Hieman muuta mallistoa matalampi alusta tai isot vanteet eivät ole pilanneet auton mukavuutta. Aktiivinen iskunvaimennus on aavistuksen napakamman oloinen myös mukavimmalla asetuksella, mutta turhaa pintakovuutta ei ole havaittavissa. Auton toinen luonne tulee esille valitsemalla ajotiloista urheilullisimman. Tämän seurauksena ohjauksen vaste jäykkenee, alusta jämäköityy, kaasupolkimen vaste terävöityy ja sisälle generoidaan mörisevää ääntä. Ja auto myös liikahtaa kiitettävään tahtiin. Sähkömoottorien avustus tuntuu etenkin pienissä nopeuksissa, sillä auto reagoi huomattavasti mallisisariaan ripeämmin kuljettajan käskyihin.Muutamien asioiden parissa Peugeot Sport -osaston insinöörit olisivat vielä voineet viettää muutaman hetken. Jarrutuntuma on merkin muiden lataushybridien tavoin heikko ja vaste hyvin jousimainen ainakin rauhallisessa ajossa. Myös vaihteiston toiminnassa on edelleen kehitettävää. Polttomoottorin liittyessä menoon mukaan kesken kiihdytyksen tuntuu monesti epämiellyttävä nykäys.508 PSE on muutamista kauneusvirheistä huolimatta mainio täydennys Peugeotin mallistoon. Se nostaa 508:n suorituskyvyn ensimmäistä kertaa ulkonäön luomien odotusten tasolle ja sillä on kaikki ainekset kohdallaan herättää kiinnostusta täysin uusien asiakasryhmien keskuudessa.Peugeot 508 PSE tulee Moottorin kattavampaan koeajoon myöhemmin keväällä.Teksti: Mikko Autio Kuvat: Aake Kinnunen ja Mikko AutioLisää aiheestaÄrjyvä leijona – 360 hevosvoiman Peugeot 508 -erikoismalli on tehokkain sarjatuotanto-Peugeot kautta aikain Koeajo: Peugeot 508 GT Hybrid on huomaamaton hybridi, mutta pientä viimeistelyä kaivataan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti