23.4.2021

Ranskalaista eleganssia – DS 9 on ostettavissa alle 50 000 euron

DS 9

Ranskalainen edustussedan DS 9 on ostettavissa ja hinnasto alkaa 50 000 euron alapuolelta. Saatavilla on myös 360 hevosvoimaa ja neliveto.

Omaksi brändikseen eriytyneen ranskalaisen luksusmerkin uusi elegantti sedan, ja itseoikeutettu lippulaivamalli, DS 9 on nyt ennakkomyynnissä Suomessa. Edullisimmillaan, 225-hevosvoimaisena polttomoottoriversiona, DS 9 on ostettavissa juuri 50 000 euron rajapyykin alapuolelta. Kaksi eri lataushybridiversiota nostavat hintaa vähintään 10 000 euron verran, mutta saatavilla on parhaimmillaan neliveto ja 360 hevosvoimaa.

Moottori on esitellyt DS:n edustussedanin kattavasti jo julkistuksen yhteydessä, mutta muistutetaan vielä hieman perusteista. Ehkä olennaisimpana DS 9 pohjautuu EMP2-perusrakenteelle, mutta kyseessä on uusi pidemmän akselivälin versio. Esimerkiksi konsernin Peugeot 508 luottaa lyhyempään, kun DS 9 saa 2,9 metriä akseliväliä takamatkustajien jalkatiloja kasvattamaan.

Vihdoin ranskalaiset yrittävät paluuta premium-luokan sedaneiden pariin. Valmistaja lupailee hienostuneisuutta, avaruutta, erinomaista äänenvaimennusta ja tietenkin mukavuutta.

DS 9

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

DS 9 on ostettavissa myös lataushybridinä

Malliston edullisin vaihtoehto on aina automattivaihteinen PureTech 225, jolla DS 9 on ostettavissa 50 000 euron rajapyykin. Se tarjoaa etupyörille nimensä mukaisesti 225 hevosvoimaa 1,6-litraisesta nelisylinterisestä turbomoottorista Peugeot 508 1.6 PureTechin tapaan.

Lataushybridimallit lienevät kuitenkin vielä mielenkiintoisempia, vaikka tämäkin teknologia kuulostaa kovin tutulta Peugeotin 508 -mallista. Näistä edullisempi, juuri alle 60 000 euroa maksava, E-Tense 225 tarjoaa nimensä mukaisen tehon hevosvoimina yhdistettynä 11,9 kilowattitunnin akkuun. Kokonaisuus tarkoittaa WLTP-syklin mukaan juuri alle 50 kilometrin sähköistä toimintamatkaa.

DS 9

Hiljattain Moottorin maistelussa ollut Peugeot 508 PSE omaa 360-hevosvoimaisen nelivetovoimalinjan ja saman saa myös DS:n lippulaivasedaniin nimellä E-Tense 4x4 360. Sen 520 newtonmetrin vääntö on varmasti omiaan liikuttelemaan suurta autoa. Peugeot potki sporttisuutta omaansa, joten on mielenkiintoista nähdä millainen luonne DS:n versiossa tulee olemaan.

Odotuskin käy mielenkiintoiseksi, sillä DS paljastaa uutuussedanin täydentyvän pian uudella lataushybridiversiolla. Tuleva E-Tense 250 -lataushybridi lupaa vieläkin pidempää täyssähköistä toimintamatkaa ja sen teholukemaksi arvaamme aiempien mallien perusteella 250 hevosvoimaa.

DS 9 E-tense

Kaksi eri plussaa

Koko ysin mallisto rakentuu ainakin alkuun vain kahden eri varustelutason ympärille, jotka ovat Performance Line + sekä Rivoli +. Näistä ensimmäinen aloittaa hinnat kaikissa vaihtoehdoissa ja Rivoli kohottaa hintaa noin 6 000 euron verran.

Performance line + :n sisätilojen verhoilumateriaalina on musta Alcantara, jota on istuimissa koristeltu karmiininpunaisilla ja kullanvärisillä tikkauksilla. Sama koristetikkaus toistuu myös keskikonsolissa sekä Alcantaralla päällystetyssä kojelaudassa. Näillä materiaalivalinnoilla haetaan seesteisyyttä.

Kromia löytyy etuovien mallimerkinnöistä, sisätilojen koristelistoista sekä tavaratilan lastauskynnyksessä. Kojelaudan guilloche-metallinkäsittelytekniikalla työstetty varustelumerkintä on valmistajan mukaan näyte sen käsityötaidoista.

Ulkopuolella varustelusta kertova mallimerkintä on nostettu myös kiiltävänmustan etusäleikön yläpuolelle. Varusteluun kuuluu 19-tuumaiset alumiinivanteet, jotka on koristeltu karmiininpunaisilla keskiöillä.

Selvästi arvokkaampi Rivoli + -varustelu toistaa timantinmuotoa lisähintaa perustelemaan. Ohjauspyörän, vaihdekepin ja ovien sisäpuolisten kahvojen viimeistelyssä kerrotaan käytetyn erityisen pehmeää ja laadukasta nahkaa.

Rivoli + tulee saataville kolmena eri vaihtoehtona: mustalla Basalt-nahkaverhoilulla sekä nappanahkaisella Opera-verhoilulla. Jälkimmäisestä on saatavilla kaksi värivaihtoehtoa, joka nostaa vaihtoehtojen kokonaismäärän edellä mainittuun kolmeen. Nämä kaksi väriä ovat rubiininpunainen ja musta.

Ulkokuoreen värivaihtoehtoja on tarjolla viisi: helmiäisvalkoinen, Bleu Midnight, Cristal Pearl, Gris Artence sekä Noir Perla Nera. Erikoisesti yksi on nimetty suomeksi ja muut vaativat enemmän tulkintaa, mutta lähin jälleenmyyjä osaa varmasti auttaa valinnassa.

Luonnollisesti varustelusta löytyy runsaasti teknologiaa, kuten tason 2 autonomisen ajamisen mahdollistava Connected Pilot, aktiivinen Active Scan -jousitusjärjestelmä, Active Led Vision -ajovalot, Night Vision -pimeänäköjärjestelmä sekä runsaasti muita avustimia.

Asiakastoimitukset alkavat Suomessa syksyllä 2021. Odotamme mielenkiinnolla koeajoa, sillä tämän pitäisi osoittaa mihin DS kykenee.

Kuvat ja lähde: DS Automobiles

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat