13.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Austral Mild hybrid 160 auto Techno Launch Edition – Uusi nimi, vanhat kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault pyrkii saamaan jalansijaa myös myydyimmästä katumaasturisegmentistä. Hyvää: runsaat tilat, mukavuus, varustelu Huonoa: suorituskyky, kulutus, ei nelivetoa Renault Austral korvaa mallistossa lyhytikäiseksi jääneen Kadjarin. Jollei nimi miestä pahenna, ei se paljoa parannakaan, kyseessä on varsin perinteinen malliuudistus ilman teknisiä mullistuksia.Valmistajan mukaan parin sentin kasvun ansiosta Austral korvaa myös isomman Koleoksen, mutta silti loppuvuodesta mallisto täydentyy myös pidemmällä seitsenpaikkaisella versiolla. Yhtenevästä katumaasturiolemuksestaan huolimatta se on oma mallinsa ja ristitty tutummin Espaceksi. Kolmannesta versiostakin on paljastettu jo silhuettikuva. Coupemaisella kattolinjalla varustettuna crossover on lennokkaammin Rafale.Kaikki ovat jo varmasti arvanneet, että Renaultin ja Nissanin allianssista johtuvat Australin ja Espacen japanilaisserkut ovat Qashqai ja X-Trail. Yllättävämpää ovat tyystin erilaiset hybridivoimalinjat. Australin hybridiä odotetaan maahan kuitenkin vasta loppukesästä, joten nyt joudumme aloittamaan tutustumisen tavallisemmasta bensiiniversiosta. Tämä moottori on puolestaan tuttu Mercedeksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatAustral tarjoaa kelpo tilat niin matkaajille kuin tavaroillekin. Ajoasennosta saa luontevan ja istuin tukee sopivasti. Takaistuinta kehtaa tarjota kolmellekin, keskipaikalla riittää sekä pään- että polvitilaa, eivätkä ovenkarmit silti ahdista laitapaikoilla.Tavaratila on jo perusmuodossaan kookas ja selkeämuotoinen. Tilaa saa ensin lisää säätämällä takaselkänojaa pystympään. Lisäksi takaistuinta voi liu’uttaa 16 senttiä eteenpäin takamatkaajien polvitilan kustannuksella. Tavaratilan välipohjan altakin saa lisätilaa, mutta pohjalevyn korkeus ei ole säädettävä vaan levy on jätettävä autotalliin.Australin korin luvataan olevan Kadjaria jäykempi. Niinpä alusta tuntuukin aiempaa paremmalta niin ajettavuuden kuin mukavuudenkin suhteen. Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta tuntoa saisi olla enemmän. Ajokokemus tuo mieleen ymmärrettävästi Qashqain, ehkäpä ranskalainen valmistaja olisi voinut tehdä enemmän pesäeroa japanilaissiskoon satsaamalla vielä pehmeämpään mukavuuteen. LasiohjaamoKorvattuun Kadjariin verrattuna suurin ero on Australin ohjaamossa. Sähkö-Meganen tapaan kuskin näkymää hallitsee iso lasipinta, joka koostuu vaakasuuntaisesta digimittaristosta ja pystysuuntaisesta kosketusnäytöstä keskellä kojelautaa. Näyttö kaareutuu kuljettajaa kohti.Lasin Gorilla-pinnoituksen pitäisi vähentää heijastuksia ja sormenjälkiä. Grafiikka on tarkka, Googlen sovellukset ja ohjelmistot nopeita, mutta mittariston räätälöintimahdollisuudet yllättävän vaatimattomat ilman esimerkiksi perinteistä mittaristonäkymää. Renault on huomioinut konservatiivisemmat kuljettajat (lue vanhat) jättämällä perinteiset nappulat ratin puoliin, viiksiin ja kojelautaan lämmön ja radion säätöjä varten.Kosketusnäytön operointia varten keskikonsolissa on iso käsituki vaihteen valitsimen tilalla. Automaattivaihteiston vaihdekeppi on Mercedeksien tapaan ratin viiksessä oikealla kädellä. Kätevä vekslaillessa, mutta ahtaus pyyhkijöiden ja radion viiksien kanssa sekoittaa.Korkeaan keskikonsoliin jää paljon säilytystilaa. Varustelu on runsas jo perusmalleissa, edistyneempi navigaattoria hyödyntävä ruuhka-avustus ja automaattipysäköinti kuuluvat vain huippuversioihin.Kevyt sähköavustusEnsimmäisenä maahan saapuneiden Australien nokalla on 1,33-litrainen bensiinimoottori. Harvinainen iskutilavuuskin paljastaa sen olevan läheistä sukua vaikkapa A-Mercedekselle. Nykytapaan sen kerrotaan olevan kevythybridi, MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicle. Australin tapauksessa se on miedointa laatua, metriäkään ei kuljeta sähkön voimalla.Eco-ajoasetuksella moottori sammuu vapaalla rullatessaan, hidastuksista regeneroitu sähkö huolehtii ohjaus- ja jarrutehostuksesta. Valinta vapaalla rullauksen ja moottorijarrutuksen välillä ei aina natsaa kuljettajan toiveiden mukaisesti, mutta sitä voi yrittää hallita kaasun ja jarrun avulla. Menosta tuppaa tulemaan mietteliästä ja puhditonta.Sport-asennossa auto tuntuu heti innokkaammalta, mutta kaasun annostelu on puolestaan äksyä. Portaaton CVT-automaatti pitää kierrokset korkeammalla, mutta malttaa olla huudattamatta moottoria turhaan.Comfort- valinta on silti paras ja siihen auto palaakin aina käynnistyksen jälkeen. Tällöin ekokikat jäävät käyttämättä ja bensiiniä kuluu seitsemisen litraa satasella. Sekä suorituskykyyn että taloudellisuuteen on tulossa parannus loppukesästä tulevan täyshybridin muodossa, 200 hevosvoimasta huolimatta sen voi luvata jo ennakkotietojen perusteella selviävän aina vähintään litran pienemmällä kulutuksella.Teksti ja kuvat Petri Munukka Renault Austral Mild hybrid 160 auto Techno Launch Edition Hinta alkaen 37 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 786 € Moottori Bensiinimoottori 1 333 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, portaaton CVT-vaihteisto Teho 116 kW (158 hv), 5 250 – 5 500 r/min r/min Vääntö 270 Nm (1 800 – 3 750 r/min r/min) Vääntö 270 Nm (1800–3 750r/min r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4505 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1664 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 500-575 / 1525 l Omamassa: 1539 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 v / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen