13.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Austral Mild hybrid 160 auto Techno Launch Edition – Uusi nimi, vanhat kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault pyrkii saamaan jalansijaa myös myydyimmästä katumaasturisegmentistä. Hyvää: runsaat tilat, mukavuus, varustelu Huonoa: suorituskyky, kulutus, ei nelivetoa Renault Austral korvaa mallistossa lyhytikäiseksi jääneen Kadjarin. Jollei nimi miestä pahenna, ei se paljoa parannakaan, kyseessä on varsin perinteinen malliuudistus ilman teknisiä mullistuksia. Valmistajan mukaan parin sentin kasvun ansiosta Austral korvaa myös isomman Koleoksen, mutta silti loppuvuodesta mallisto täydentyy myös pidemmällä seitsenpaikkaisella versiolla. Yhtenevästä katumaasturiolemuksestaan huolimatta se on oma mallinsa ja ristitty tutummin Espaceksi. Kolmannesta versiostakin on paljastettu jo silhuettikuva. Coupemaisella kattolinjalla varustettuna crossover on lennokkaammin Rafale. Kaikki ovat jo varmasti arvanneet, että Renaultin ja Nissanin allianssista johtuvat Australin ja Espacen japanilaisserkut ovat Qashqai ja X-Trail. Yllättävämpää ovat tyystin erilaiset hybridivoimalinjat. Australin hybridiä odotetaan maahan kuitenkin vasta loppukesästä, joten nyt joudumme aloittamaan tutustumisen tavallisemmasta bensiiniversiosta. Tämä moottori on puolestaan tuttu Mercedeksestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat Austral tarjoaa kelpo tilat niin matkaajille kuin tavaroillekin. Ajoasennosta saa luontevan ja istuin tukee sopivasti. Takaistuinta kehtaa tarjota kolmellekin, keskipaikalla riittää sekä pään- että polvitilaa, eivätkä ovenkarmit silti ahdista laitapaikoilla. Tavaratila on jo perusmuodossaan kookas ja selkeämuotoinen. Tilaa saa ensin lisää säätämällä takaselkänojaa pystympään. Lisäksi takaistuinta voi liu’uttaa 16 senttiä eteenpäin takamatkaajien polvitilan kustannuksella. Tavaratilan välipohjan altakin saa lisätilaa, mutta pohjalevyn korkeus ei ole säädettävä vaan levy on jätettävä autotalliin. Australin korin luvataan olevan Kadjaria jäykempi. Niinpä alusta tuntuukin aiempaa paremmalta niin ajettavuuden kuin mukavuudenkin suhteen. Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta tuntoa saisi olla enemmän. Ajokokemus tuo mieleen ymmärrettävästi Qashqain, ehkäpä ranskalainen valmistaja olisi voinut tehdä enemmän pesäeroa japanilaissiskoon satsaamalla vielä pehmeämpään mukavuuteen. Lasiohjaamo Korvattuun Kadjariin verrattuna suurin ero on Australin ohjaamossa. Sähkö-Meganen tapaan kuskin näkymää hallitsee iso lasipinta, joka koostuu vaakasuuntaisesta digimittaristosta ja pystysuuntaisesta kosketusnäytöstä keskellä kojelautaa. Näyttö kaareutuu kuljettajaa kohti. Lasin Gorilla-pinnoituksen pitäisi vähentää heijastuksia ja sormenjälkiä. Grafiikka on tarkka, Googlen sovellukset ja ohjelmistot nopeita, mutta mittariston räätälöintimahdollisuudet yllättävän vaatimattomat ilman esimerkiksi perinteistä mittaristonäkymää. Renault on huomioinut konservatiivisemmat kuljettajat (lue vanhat) jättämällä perinteiset nappulat ratin puoliin, viiksiin ja kojelautaan lämmön ja radion säätöjä varten. Kosketusnäytön operointia varten keskikonsolissa on iso käsituki vaihteen valitsimen tilalla. Automaattivaihteiston vaihdekeppi on Mercedeksien tapaan ratin viiksessä oikealla kädellä. Kätevä vekslaillessa, mutta ahtaus pyyhkijöiden ja radion viiksien kanssa sekoittaa. Korkeaan keskikonsoliin jää paljon säilytystilaa. Varustelu on runsas jo perusmalleissa, edistyneempi navigaattoria hyödyntävä ruuhka-avustus ja automaattipysäköinti kuuluvat vain huippuversioihin. Kevyt sähköavustus Ensimmäisenä maahan saapuneiden Australien nokalla on 1,33-litrainen bensiinimoottori. Harvinainen iskutilavuuskin paljastaa sen olevan läheistä sukua vaikkapa A-Mercedekselle. Nykytapaan sen kerrotaan olevan kevythybridi, MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicle. Australin tapauksessa se on miedointa laatua, metriäkään ei kuljeta sähkön voimalla. Eco-ajoasetuksella moottori sammuu vapaalla rullatessaan, hidastuksista regeneroitu sähkö huolehtii ohjaus- ja jarrutehostuksesta. Valinta vapaalla rullauksen ja moottorijarrutuksen välillä ei aina natsaa kuljettajan toiveiden mukaisesti, mutta sitä voi yrittää hallita kaasun ja jarrun avulla. Menosta tuppaa tulemaan mietteliästä ja puhditonta. Sport-asennossa auto tuntuu heti innokkaammalta, mutta kaasun annostelu on puolestaan äksyä. Portaaton CVT-automaatti pitää kierrokset korkeammalla, mutta malttaa olla huudattamatta moottoria turhaan. Comfort- valinta on silti paras ja siihen auto palaakin aina käynnistyksen jälkeen. Tällöin ekokikat jäävät käyttämättä ja bensiiniä kuluu seitsemisen litraa satasella. Sekä suorituskykyyn että taloudellisuuteen on tulossa parannus loppukesästä tulevan täyshybridin muodossa, 200 hevosvoimasta huolimatta sen voi luvata jo ennakkotietojen perusteella selviävän aina vähintään litran pienemmällä kulutuksella. Teksti ja kuvat Petri Munukka Renault Austral Mild hybrid 160 auto Techno Launch Edition Hinta alkaen 37 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 786 € Moottori Bensiinimoottori 1 333 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, portaaton CVT-vaihteisto Teho 116 kW (158 hv), 5 250 – 5 500 r/min r/min Vääntö 270 Nm (1 800 – 3 750 r/min r/min) Vääntö 270 Nm (1800–3 750r/min r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4505 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1664 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 500-575 / 1525 l Omamassa: 1539 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 v / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe