13.6.2023

Koeajo: Renault Austral Mild hybrid 160 auto Techno Launch Edition – Uusi nimi, vanhat kujeet

Renault Austral koeajo

Renault pyrkii saamaan jalansijaa myös myydyimmästä katumaasturisegmentistä. Hyvää: runsaat tilat, mukavuus, varustelu Huonoa: suorituskyky, kulutus, ei nelivetoa

Renault Austral korvaa mallistossa lyhytikäiseksi jääneen Kadjarin. Jollei nimi miestä pahenna, ei se paljoa parannakaan, kyseessä on varsin perinteinen malliuudistus ilman teknisiä mullistuksia.

Renault Austral koeajo

Valmistajan mukaan parin sentin kasvun ansiosta Austral korvaa myös isomman Koleoksen, mutta silti loppuvuodesta mallisto täydentyy myös pidemmällä seitsenpaikkaisella versiolla. Yhtenevästä katumaasturiolemuksestaan huolimatta se on oma mallinsa ja ristitty tutummin Espaceksi. Kolmannesta versiostakin on paljastettu jo silhuettikuva. Coupemaisella kattolinjalla varustettuna crossover on lennokkaammin Rafale.

Kaikki ovat jo varmasti arvanneet, että Renaultin ja Nissanin allianssista johtuvat Australin ja Espacen japanilaisserkut ovat Qashqai ja X-Trail. Yllättävämpää ovat tyystin erilaiset hybridivoimalinjat. Australin hybridiä odotetaan maahan kuitenkin vasta loppukesästä, joten nyt joudumme aloittamaan tutustumisen tavallisemmasta bensiiniversiosta. Tämä moottori on puolestaan tuttu Mercedeksestä.

Renault Austral koeajo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsaat tilat

Austral tarjoaa kelpo tilat niin matkaajille kuin tavaroillekin. Ajoasennosta saa luontevan ja istuin tukee sopivasti. Takaistuinta kehtaa tarjota kolmellekin, keskipaikalla riittää sekä pään- että polvitilaa, eivätkä ovenkarmit silti ahdista laitapaikoilla.

Tavaratila on jo perusmuodossaan kookas ja selkeämuotoinen. Tilaa saa ensin lisää säätämällä takaselkänojaa pystympään. Lisäksi takaistuinta voi liu’uttaa 16 senttiä eteenpäin takamatkaajien polvitilan kustannuksella. Tavaratilan välipohjan altakin saa lisätilaa, mutta pohjalevyn korkeus ei ole säädettävä vaan levy on jätettävä autotalliin.

Australin korin luvataan olevan Kadjaria jäykempi. Niinpä alusta tuntuukin aiempaa paremmalta niin ajettavuuden kuin mukavuudenkin suhteen. Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta tuntoa saisi olla enemmän. Ajokokemus tuo mieleen ymmärrettävästi Qashqain, ehkäpä ranskalainen valmistaja olisi voinut tehdä enemmän pesäeroa japanilaissiskoon satsaamalla vielä pehmeämpään mukavuuteen.

Lasiohjaamo

Korvattuun Kadjariin verrattuna suurin ero on Australin ohjaamossa. Sähkö-Meganen tapaan kuskin näkymää hallitsee iso lasipinta, joka koostuu vaakasuuntaisesta digimittaristosta ja pystysuuntaisesta kosketusnäytöstä keskellä kojelautaa. Näyttö kaareutuu kuljettajaa kohti.

Lasin Gorilla-pinnoituksen pitäisi vähentää heijastuksia ja sormenjälkiä. Grafiikka on tarkka, Googlen sovellukset ja ohjelmistot nopeita, mutta mittariston räätälöintimahdollisuudet yllättävän vaatimattomat ilman esimerkiksi perinteistä mittaristonäkymää. Renault on huomioinut konservatiivisemmat kuljettajat (lue vanhat) jättämällä perinteiset nappulat ratin puoliin, viiksiin ja kojelautaan lämmön ja radion säätöjä varten.

Kosketusnäytön operointia varten keskikonsolissa on iso käsituki vaihteen valitsimen tilalla. Automaattivaihteiston vaihdekeppi on Mercedeksien tapaan ratin viiksessä oikealla kädellä. Kätevä vekslaillessa, mutta ahtaus pyyhkijöiden ja radion viiksien kanssa sekoittaa.

Korkeaan keskikonsoliin jää paljon säilytystilaa. Varustelu on runsas jo perusmalleissa, edistyneempi navigaattoria hyödyntävä ruuhka-avustus ja automaattipysäköinti kuuluvat vain huippuversioihin.

Renault Austral koeajo

Kevyt sähköavustus

Ensimmäisenä maahan saapuneiden Australien nokalla on 1,33-litrainen bensiinimoottori. Harvinainen iskutilavuuskin paljastaa sen olevan läheistä sukua vaikkapa A-Mercedekselle. Nykytapaan sen kerrotaan olevan kevythybridi, MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicle. Australin tapauksessa se on miedointa laatua, metriäkään ei kuljeta sähkön voimalla.

Eco-ajoasetuksella moottori sammuu vapaalla rullatessaan, hidastuksista regeneroitu sähkö huolehtii ohjaus- ja jarrutehostuksesta. Valinta vapaalla rullauksen ja moottorijarrutuksen välillä ei aina natsaa kuljettajan toiveiden mukaisesti, mutta sitä voi yrittää hallita kaasun ja jarrun avulla. Menosta tuppaa tulemaan mietteliästä ja puhditonta.

Sport-asennossa auto tuntuu heti innokkaammalta, mutta kaasun annostelu on puolestaan äksyä. Portaaton CVT-automaatti pitää kierrokset korkeammalla, mutta malttaa olla huudattamatta moottoria turhaan.

Comfort- valinta on silti paras ja siihen auto palaakin aina käynnistyksen jälkeen. Tällöin ekokikat jäävät käyttämättä ja bensiiniä kuluu seitsemisen litraa satasella. Sekä suorituskykyyn että taloudellisuuteen on tulossa parannus loppukesästä tulevan täyshybridin muodossa, 200 hevosvoimasta huolimatta sen voi luvata jo ennakkotietojen perusteella selviävän aina vähintään litran pienemmällä kulutuksella.

Teksti ja kuvat Petri Munukka

Renault Austral Mild hybrid 160 auto Techno Launch Edition

Hinta alkaen

37 390 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

41 786 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 333 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, portaaton CVT-vaihteisto

Teho

116 kW (158 hv), 5 250 – 5 500 r/min r/min

Vääntö

270 Nm (1 800 – 3 750 r/min r/min)

Vääntö

270 Nm (1800–3 750r/min r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,7 s

Huippunopeus

174 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,2 (yhd.)

CO2-päästöt

141 g/km

Mitat

pituus 4505 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1664 mm, akseliväli 2665 mm
Tavaratila: 500-575 / 1525 l
Omamassa: 1539 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 v / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat