22.2.2021

Rovaniemeläiset Lynx-moottorikelkat Pohjois-Amerikan valloitukseen

Lynx Pohjois-Amerikka

Lynx-moottorikelkat on tähän asti olleet saatavilla vain Euroopassa, kun taas sisarmerkki Ski-Doota on myyty sekä Euroopassa että Amerikassa. Nyt Lynx suuntaa ensimmäistä kertaa katseet ison meren taakse.

Päätös Lynxin lähtemisestä mukaan Pohjois-Amerikan markkinoille on ymmärrettävä, onhan kelkkamarkkina siellä suuruudeltaan isompi kuin Euroopassa. BRP-konsernin merkeistä Ski-Doo on ollut vahva Amerikassa, kun taas Lynx on Euroopan myydyin moottorikelkka. Ski-Doo ja Lynx jakavat suurelta osin saman tekniikan, eroa on ulkonäön lisäksi lähinnä telaston iskunvaimennuksessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokeneille ja intohimoisille kelkkailijoille

Euroopassa myytyjä Ski-Doon kelkkoja on hienosäädetty Lynxin Rovaniemen tehtaan toimesta paremmin Pohjoismaisiin olosuhteisiin sopiviksi. Lynx puolestaan aikoo hurmata amerikkalaiskelkkailijat puhtaasti pohjoismaisilla ominaisuuksillaan.

Mallivuodelle 2022 BRP tuo Pohjois-Amerikkaan kaksi malliston kärkipäätä edustavaa Lynx-mallia: urheilulliseen reittiajoon suunnitellun Rave RE -mallin ja tekniseen syvän lumen ajoon suunnitellun BoonDocker DS -mallin. Boondockerista jenkkimarkkinoille tulee saataville kaksi eripituista versiota, DS 3900 ja DS 4100. Molempia vauhdittaa Rotaxin tehokas 850 E-TEC -kaksitahtimoottori. Sekä Raven että BoonDockerin kohderyhmänä ovat intohimoiset ja kokeneet kelkkailijat, jotka etsivät uudenlaista, jännittävää elämystä lumella.

Suomalaisuus ja sisu keskiössä

– Lynx-kuljettajat ovat tottuneet kulkemaan omia reittejään ja viettämään enemmän aikaa lumella, kaksinkertainen snowcrossin maailmanmestari ja Lynx- tuotekehityksen projektinvetäjä Janne Tapio toteaa.

– Lynx-kuljettajien mielestä parhaat reitit ovat patikkoisia ja he nauttivat urheilullisesta ajamisesta haastavissa olosuhteissa. Lynx-merkki edustaa tätä pohjoismaista ajattelutapaa, jonka esittelemme nyt Pohjois-Amerikassa, Tapio jatkaa.

Lynx-tuotemerkin tarinan keskiössä on suomalaisuus ja sisu, jotka edustavat Pohjois-Amerikassa pohjoismaista eksotiikkaa. Napapiirin ankarat ajo-olosuhteet ovat Rovaniemellä sijaitsevan Lynx-moottorikelkkojen tuotekehityksen kotikenttää. Tuotekehityksen periaatteena on ollut suunnitella moottorikelkkoja, jotka toimivat ja kestävät käyttöä ääriolosuhteissa. Lynx Rave RE- ja Lynx BoonDocker DS -mallit ovat tarjolla Pohjois-Amerikassa ainoastaan ennakkotilauksesta kevään 2021 aikana.

Uusille markkinoille laajentuminen on merkittävä askel suomalaiselle tuotemerkille.

– Pohjois-Amerikka on maailman suurin moottorikelkkamarkkina. Tämä tarjoaa hienon kasvumahdollisuuden Lynx-tuotemerkille ja BRP:lle, BRP:n Skandinavian kaupallinen johtaja Valto Ristimella sanoo.

– Pohjoisamerikkalaisten moottorikelkkaharrastajien kiinnostus Lynx-moottorikelkkoja kohtaan on lisääntynyt koko ajan. Ihmiset ovat vaatineet näitä moottorikelkkoja saatavaksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa ja tarjontamme vieminen heidän ulottuville on todella jännittävää, Ristimella jatkaa.

BRP-konsernin tuotemerkkeihin kuuluvat Ski-Doo- ja Lynx- moottorikelkat, Sea-Doo-vesijetit, Can-Am -maasto- ja maantieajoneuvot, Alumacraft-, Manitou-, Quintrex-, Stacer ja Savage-veneet, Evinrude- ja Rotax-propulsiojärjestelmät sekä Rotax- moottorit karting-autoihin, moottoripyöriin ja pienlentokoneisiin. BRP-tuotteita myydään yli 120 maassa ja vuosittainen myynti on 6,1 miljardia Kanadan dollaria. Konserni työllistää noin 12 600 henkilöä ympäri maailmaa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP

Luetuimmat