21.7.2022

Ruotsalaismies perusti yksityisen sähköautojen latausaseman – suomalaisilla latureilla!

Elmacken-niminen latausasema ei myöskään vaadi asiakasrekisteröintiä latauksen yhteydessä, vaan hyväksyy jopa laajalle levinneen Swish-mobiilimaksujärjestelmän.

Katseltuaan aikansa norjalaisen Bjørn Nylandin YouTube -videoita, ruotsalainen yrittäjä Haris Dzafic päätti perustaa oman sähköautojen latausaseman. Latausaseman hän perusti teiden 26 ja 27 risteystä, joka on suosittu reitti Länsi-Götanmaan ja Smoolannin välillä.

Bjørn Nyland on puolestaan norjalainen tubettaja, joka on jo vuosien ajan tehnyt Youtube-kanavalleen erilaista sisältöä sähköautoista. Dzaficin sähköautojen latauskentän nimeksi tuli "Elmacken" – vapaasti suomennettuna se tarkoittaa bensiiniaseman sähköistä vastinetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautot tarvitseva latauspisteitä

Vaikka sähköautoilu yleistyy Ruotsissakin hurjaa vauhtia, Dzafic on tunnistanut latauspisteiden saatavuuden yhdeksi mahdolliseksi esteeksi sähköautojen valtakunnalliselle yleistymiselle Ruotsissa. Yli 15 vuoden kokemus autoteollisuudesta auttaa häntä myös ymmärtämään sähköautokuskien kohtaamat haasteet.

Puolitoista vuotta sitten hän perusti yrityksensä ja nyt yrityksen sähköautokentällä on kahdeksan latauspistettä. Lautauspisteet ovat suomalaisen Kempowerin toimittamat S- ja C-sarjan latausjärjestelmät, jotka tarjoavat jopa 150 kilowatin lataustehon. Ruotsalaiset sähköautokuskit hyötyvät järjestelmästä, joka jakaa tehoa dynaamisesti sen mukaan, millainen latauskäyrä, latausaste ja akun lämpötila ladattavilla autoilla on.

Suomalainen Kempower on Lahdessa toimiva yritys, joka suunnittelee ja valmistaa DC-tasavirtapikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille ja sähkökäyttöisille koneille. Kempower kuuluu hitsauslaitteistaan tunnettuun Kemppi Group Oy -konserniin.

Asiakastyytyväisyys keskiössä

Dzafic on ajatellut latauskentässään myös hyvin paljon asiakasystävällisyyttä. Elmacken ei vaadi minkäänlaista asiakasrekisteröintiä, vaan mahdollistaa avoimen maksujärjestelmän ja hyväksyy jopa laajalle levinneen Swish-mobiilimaksujärjestelmän.

– Olen seurannut Kempowerin kehitystä muutaman viime vuoden ajan ja olen vaikuttunut siitä, kuinka he panostavat latauskokemukseen. Latausjärjestelmät ovat erittäin hyvin muotoiltuja ja helppokäyttöisiä, ja sama pätee latauskaapeleihin. Kempowerin asiakkaana olen kokenut, että he todella ymmärtävät markkinaa ja sähköautoilijoiden tarpeita. Kempower tekee sähköauton lataamisesta helppoa ja hauskaa laajalle kohderyhmälle, Dzafic kertoo myös laitetoimittajan luotettavuudesta.

Sähköautojen määrä kasvaa voimakkaasti

Ruotsissa sähköautojen kasvu on erittäin vahvaa. Viimeisen vuoden aikana, heinäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välisenä aikana Ruotsissa rekisteröitiin noin 78 000 uutta sähköautoa, mikä on noin 90 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Suuntauksen odotetaan myös jatkuvan tulevina vuosina.

Ruotsissa on hyvin samankaltainen tilanne kuin Suomessakin, suurin osa ruotsalaisista asuu kaupungeissa, jotka kattavat vain pienen osan maan pinta-alasta. Asukastiheys Ruotsissa on suurin maan keski- ja eteläosissa. Pitkien etäisyyksien vuoksi on tärkeää, että eri puolilla maata on tarjolla mahdollisuus ladata sähköautoja helposti, esteettömästi ja nopeasti.

Lähde: Kempower

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat