21.7.2022 Ajoneuvot Ruotsalaismies perusti yksityisen sähköautojen latausaseman – suomalaisilla latureilla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elmacken-niminen latausasema ei myöskään vaadi asiakasrekisteröintiä latauksen yhteydessä, vaan hyväksyy jopa laajalle levinneen Swish-mobiilimaksujärjestelmän. Katseltuaan aikansa norjalaisen Bjørn Nylandin YouTube -videoita, ruotsalainen yrittäjä Haris Dzafic päätti perustaa oman sähköautojen latausaseman. Latausaseman hän perusti teiden 26 ja 27 risteystä, joka on suosittu reitti Länsi-Götanmaan ja Smoolannin välillä.Bjørn Nyland on puolestaan norjalainen tubettaja, joka on jo vuosien ajan tehnyt Youtube-kanavalleen erilaista sisältöä sähköautoista. Dzaficin sähköautojen latauskentän nimeksi tuli "Elmacken" – vapaasti suomennettuna se tarkoittaa bensiiniaseman sähköistä vastinetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautot tarvitseva latauspisteitäVaikka sähköautoilu yleistyy Ruotsissakin hurjaa vauhtia, Dzafic on tunnistanut latauspisteiden saatavuuden yhdeksi mahdolliseksi esteeksi sähköautojen valtakunnalliselle yleistymiselle Ruotsissa. Yli 15 vuoden kokemus autoteollisuudesta auttaa häntä myös ymmärtämään sähköautokuskien kohtaamat haasteet.Puolitoista vuotta sitten hän perusti yrityksensä ja nyt yrityksen sähköautokentällä on kahdeksan latauspistettä. Lautauspisteet ovat suomalaisen Kempowerin toimittamat S- ja C-sarjan latausjärjestelmät, jotka tarjoavat jopa 150 kilowatin lataustehon. Ruotsalaiset sähköautokuskit hyötyvät järjestelmästä, joka jakaa tehoa dynaamisesti sen mukaan, millainen latauskäyrä, latausaste ja akun lämpötila ladattavilla autoilla on.Suomalainen Kempower on Lahdessa toimiva yritys, joka suunnittelee ja valmistaa DC-tasavirtapikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille ja sähkökäyttöisille koneille. Kempower kuuluu hitsauslaitteistaan tunnettuun Kemppi Group Oy -konserniin.Asiakastyytyväisyys keskiössäDzafic on ajatellut latauskentässään myös hyvin paljon asiakasystävällisyyttä. Elmacken ei vaadi minkäänlaista asiakasrekisteröintiä, vaan mahdollistaa avoimen maksujärjestelmän ja hyväksyy jopa laajalle levinneen Swish-mobiilimaksujärjestelmän.– Olen seurannut Kempowerin kehitystä muutaman viime vuoden ajan ja olen vaikuttunut siitä, kuinka he panostavat latauskokemukseen. Latausjärjestelmät ovat erittäin hyvin muotoiltuja ja helppokäyttöisiä, ja sama pätee latauskaapeleihin. Kempowerin asiakkaana olen kokenut, että he todella ymmärtävät markkinaa ja sähköautoilijoiden tarpeita. Kempower tekee sähköauton lataamisesta helppoa ja hauskaa laajalle kohderyhmälle, Dzafic kertoo myös laitetoimittajan luotettavuudesta.Sähköautojen määrä kasvaa voimakkaastiRuotsissa sähköautojen kasvu on erittäin vahvaa. Viimeisen vuoden aikana, heinäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välisenä aikana Ruotsissa rekisteröitiin noin 78 000 uutta sähköautoa, mikä on noin 90 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Suuntauksen odotetaan myös jatkuvan tulevina vuosina.Ruotsissa on hyvin samankaltainen tilanne kuin Suomessakin, suurin osa ruotsalaisista asuu kaupungeissa, jotka kattavat vain pienen osan maan pinta-alasta. Asukastiheys Ruotsissa on suurin maan keski- ja eteläosissa. Pitkien etäisyyksien vuoksi on tärkeää, että eri puolilla maata on tarjolla mahdollisuus ladata sähköautoja helposti, esteettömästi ja nopeasti.Lähde: KempowerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?