2.1.2020

Tuhansia töitä, kahdeksan sylinteriä – Scania V8 50th anniversary

Scania V8 50th

Scania kertoo V8:n tehneen siitä teiden kuninkaan. Teemme kevyen katsauksen moottoriperheen historiaan, ja samalla selviää, mitä kaikkea Södertäljessä on juhlan kunniaksi keksitty.

Ajatus uudesta, tehokkaammasta ja kahdeksansylinterisestä voimanlähteestä nousi Scanialla jo 1960-luvun alussa. Tuohon aikaan Scania-Vabiksen isot rekat kulkivat 11-litraisen rivikuutosen voimalla. V-moottori on kätevä juuri siitä syystä, että sen saa paketoitua vastaavankokoista rivi- tai vastaiskumoottoria kompaktimmin. Makea äänimaailma tulee sivutuotteena.

Saab-Scania muodostettiin vuonna 1968, ja heti seuraavana vuonna esiteltiin pystykeulainen 0-sarja. Se sai kunnian olla ensimmäinen Scania V8. Tilavuutta uudella voimanlähteellä oli 14,2 litraa, hevosvoimia 350 ja vääntöä 1 245 newtonmetriä.
Suorituskykyä saatiin vuosien varrella lisää, mutta moottori pysyi samalla perustalla 30 vuoden ajan. 14,2-litraisesta ehdittiin irrottaa 530 hevosvoimaa ja 2 300 newtonmetriä ennen kuin tiukentuneet päästövaatimukset ja tehontarve pakottivat Scanian suunnittelemaan kokonaan uuden version. Litratilavuutta kasvatettiin 15,6:een ja muun muassa venttiilien määrä nousi neljään per sylinteri.

Nykyisin tuotannossa oleva Scania V8 -moottoriperhe on 16-litrainen alkaen 520 hevosvoimasta. Väliin mahtuvat tehoversiot 580 ja 650. Huippuversion 16,4-litrainen kone tuottaa huimat 730 hevosvoimaa ja 3 500 newtonmetriä. Tehoversion tunnistaminen on Scanian kuorma-autoissa helppoa: Maskin alaosassa oleva luku kertoo sen perinteisesti hevosvoimina. Moottorit täyttävät luonnollisesti tiukat Euro 6 -päästönormit ja myös biodieselillä käyvä V8 on saatavilla.
Scanian mallistossa V8 asennetaan tavallisesti raskaimpiin kaukoliikennevetureihin, tukkirekkoihin sekä XT-sarjan maansiirtoautoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahdeksan sylinterin erikoismalli

Scania V8 50th

Kuorma-autot ovat ensisijaisesti pelkkiä työkaluja, mutta kun niistä halutaan tehdä näyttäviä, niistä todella tehdään näyttäviä. 2019 lopulla esitellyn juhlamallin kohdalla ei tehty poikkeusta, siitä on pidetty huoli. Myöskään liialliseen ahnehtimiseen ei ole lähdetty, vaan tasapaino pysyy. Monet yksityiskohdista ovat toki tuttuja jo V8-vakiomallistosta.

50th anniversary -mallit ovat rekannuppeja. Vaihtoehtoina on joko kaksi- tai kolmiakselinen veturi. Hytti on S-sarjalainen eli kaikkein korkein kaukoliikennemalli. Pohjavärivaihtoehtoja on kolme, rubiininpunainen, arktinen harmaa sekä safiirinsininen. Kultaiset raidoitukset sekä tyylitellyt V8-logot täydentävät juhlallista ulkokuorta. V8-logoissa ei ole säästelty.

Scania V8 50th

Moottorin muoto kerrotaan eri puolilla autoa eri tavoin ainakin 20 kertaa. Esimerkiksi kun ulko-ovi avataan, projektori heijastaa logon maahan suurena. Pintojen logot edustavat alkuperäistä painotyyliä, mikä sopii juhlamalliin erittäin hyvin.
Eleganssi viimeistellään totta kai kromilla. Sillä on koristeltu maski, ovenkahvat, ikkunanpielet, vanteet sekä pakoputket, jotka terästävät pakoäänet juuri oikeiksi.

Kokonaisuuden kruunaavat katolla suurikokoiset kromatut sumutorvet. Varustus on muutoinkin kattava. Kuljettajaa hemmotellaan jääkaapilla, mikroaaltouunilla ja TV-ruudulla.

Scania V8 50th

Limited edition tarkoittaa tällä kertaa hyvinkin rajattua erää. Moni halukas jää rannalle, kun vain 25 numeroidun kappaleen erä rullaa tehtaalta ulos. Scania on myös julkaissut juhlan kunniaksi erityislaatuisen rannekellomalliston, joka kantaa samaa nimeä. Näitä numeroituja kelloja valmistetaan puolestaan tasan 500 kappaletta.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Scania

Luetuimmat