28.6.2020 Ajoneuvot Škodalla on kisattu Le Mansissa kerran – tuolloinen kilpuri palaa radalle ensi vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Le Mansin 24 tunnin endurancekilpailusta ajetaan vuosittain myös erillään Le Mans Classic -tapahtuma, jossa kisataan vanhemmalla kalustolla. Škoda Sport aikoo tehdä paluun Le Mansiin ensi vuonna, valmistaja osallistui toistaiseksi ainoan kerran perinteikkääseen kilpailuun tasan 70 vuotta sitten. Škoda oli esitellyt toisen maailmansodan jälkeen uuden automallisarjan: 1101/1102 Tudorin, joissa oli 1089-kuutiosenttimetrinen nelisylinterinen moottori. Lempinimensä Tudorit saivat sanasta two-door. Autoilla ajettiin myös Škodan mukaan kilpaa erilaisissa ralleissa ja pitkänmatkan ratakisoissa. Vuonna 1948 Tudoreilla ajettiin 2 649 kilometrin mittaisessa Raid Polski -rallissa luokkavoittoon jokaisessa neljässä luokassa. Kisa oli ensimmäinen, johon Škoda osallistui tehdaskalustolla. Tiedossa ei ole millaisella kalustolla Škodia vastaan tuolloin on kilpailtu. Etelä Amerikan Montevideon rallissa Škodalla otettiin kaksoisvoitto. Perinteistenkin kilparatojen puolella tuli menestystä. Belgian Spa-Francorchampsin radalla ajetussa 24 tunnin kisassa kisaan osallistuneet Škodat ottivat kolmoisvoiton luokassaan, matkaa kertyi 1 972 kilometrin verran. Pitipä kisassa näyttää hieman ylimielisyyttäkin: Škodat tulivat varikolle samaan aikaan ja ajoivat maaliin muodostelmassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lyhentämistä ja pidentämistä Seuraavalle vuodelle Škoda kehitti Tudorista Škoda Sport -ratamallin. Kaksipaikkaisen avoauton akseliväli oli 400 millimetriä lyhyempi, ja auton matalampi kori oli valmistettu alumiinista. Vuonna 1950 Škoda 1101 Sport odotti varikkomuurin vieressä lähtöään Le Mansin 24 tunnin kisaan. Lähtö tapahtui kello 16.00, kuljettajat juoksivat autoilleen, hyppäsivät niihin, käynnistivät moottorit ja aloittivat kilvanajamisen. Tudorista lyhennettyä akseliväliä pidennettiin 2 150 millimetriin Le Mansin kilpailua varten paremman suuntavakauden saavuttamiseksi. Painoa kilpurilla oli 600 kilogrammaa. Rumpujarrujen jäähdytystä oli parannettu ajovalojen viereen asennetuilla sirpinmuotoisilla ilmanottoritilöillä. Yön pimeyteen oli varauduttu kahdella lisävalolla. Ei kestänyt loppuun saakka Muutoin auto perustui Škodan mukaan pitkälle sarjatuotantomalliin: esimerkiksi sähköt olivat PAL:n valmistama 12 voltin järjestelmä ja renkaat olivat Barumin valmistamat ristikudostyyppiset. Moottorin puristussuhde oli 8,6:1 ja kaasutin oli Solex 40 UAIP. Moottori tuotti 50 hevosvoiman huipputehon 5 200 rpm -pyörintänopeudella. Sarjatuotantomallissa tehoa oli 32 hv. Aikansa kisapolttoaineella, joka oli seostettu bensiinistä, etanolista ja asetonista, Škoda sport saavutti parhaillaan 140 km/h -nopeuden. Kulutus oli valmistajan mukaan kisan aikana 12 litraa sadalle kilometrille. Ensikertalaiskuljettajakaksikko Jaroslav Netušil ja Václav Bobek ajoivat 1100-kuutioisten luokassa toisella sijalla ennen kiertokangenkaulan lukituksen pettämisen aiheuttanutta keskeytystä kierroksella 115. Kilpailu jäi Škodan viimeiseksi Le Mansissa. Alkuperäinen Škoda sport on tšekkiläisen keräilijän kokoelmassa ja se on täysin entisöity. Auton oli määrä tehdä paluu radalle heinäkuun alussa Škodan Le Mans -debyytin 70-vuotisjuhlan ja Škodan 125-vuotisjuhlien kunniaksi Le Mans Classic -tapahtumassa, joka siirrettiin koronaviruspandemian vuoksi vuoteen 2021. Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää: Le Mans Classic: Värikkäitä kilpa-autoja, upeita yksityiskohtia, valtavasti väkeä ja menestyksekäs suomalais-Cadillac Le Mans Classic: Ferrareita, Jaguareja, Aston Martineita – ja suomalainen Cadillac Kumpi on kovempi, Le Mans vai Nürburgring? Porschen dokumenttielokuva antaa osviittaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?