28.6.2020

Škodalla on kisattu Le Mansissa kerran – tuolloinen kilpuri palaa radalle ensi vuonna

Skoda Le Mans

Le Mansin 24 tunnin endurancekilpailusta ajetaan vuosittain myös erillään Le Mans Classic -tapahtuma, jossa kisataan vanhemmalla kalustolla. Škoda Sport aikoo tehdä paluun Le Mansiin ensi vuonna, valmistaja osallistui toistaiseksi ainoan kerran perinteikkääseen kilpailuun tasan 70 vuotta sitten.

Škoda oli esitellyt toisen maailmansodan jälkeen uuden automallisarjan: 1101/1102 Tudorin, joissa oli 1089-kuutiosenttimetrinen nelisylinterinen moottori. Lempinimensä Tudorit saivat sanasta two-door. Autoilla ajettiin myös Škodan mukaan kilpaa erilaisissa ralleissa ja pitkänmatkan ratakisoissa.

Vuonna 1948 Tudoreilla ajettiin 2 649 kilometrin mittaisessa Raid Polski -rallissa luokkavoittoon jokaisessa neljässä luokassa. Kisa oli ensimmäinen, johon Škoda osallistui tehdaskalustolla. Tiedossa ei ole millaisella kalustolla Škodia vastaan tuolloin on kilpailtu. Etelä Amerikan Montevideon rallissa Škodalla otettiin kaksoisvoitto.

Perinteistenkin kilparatojen puolella tuli menestystä. Belgian Spa-Francorchampsin radalla ajetussa 24 tunnin kisassa kisaan osallistuneet Škodat ottivat kolmoisvoiton luokassaan, matkaa kertyi 1 972 kilometrin verran. Pitipä kisassa näyttää hieman ylimielisyyttäkin: Škodat tulivat varikolle samaan aikaan ja ajoivat maaliin muodostelmassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lyhentämistä ja pidentämistä

Seuraavalle vuodelle Škoda kehitti Tudorista Škoda Sport -ratamallin. Kaksipaikkaisen avoauton akseliväli oli 400 millimetriä lyhyempi, ja auton matalampi kori oli valmistettu alumiinista.

Vuonna 1950 Škoda 1101 Sport odotti varikkomuurin vieressä lähtöään Le Mansin 24 tunnin kisaan. Lähtö tapahtui kello 16.00, kuljettajat juoksivat autoilleen, hyppäsivät niihin, käynnistivät moottorit ja aloittivat kilvanajamisen.

Skoda Le Mans

Tudorista lyhennettyä akseliväliä pidennettiin 2 150 millimetriin Le Mansin kilpailua varten paremman suuntavakauden saavuttamiseksi. Painoa kilpurilla oli 600 kilogrammaa. Rumpujarrujen jäähdytystä oli parannettu ajovalojen viereen asennetuilla sirpinmuotoisilla ilmanottoritilöillä. Yön pimeyteen oli varauduttu kahdella lisävalolla.

Ei kestänyt loppuun saakka

Muutoin auto perustui Škodan mukaan pitkälle sarjatuotantomalliin: esimerkiksi sähköt olivat PAL:n valmistama 12 voltin järjestelmä ja renkaat olivat Barumin valmistamat ristikudostyyppiset.

Moottorin puristussuhde oli 8,6:1 ja kaasutin oli Solex 40 UAIP. Moottori tuotti 50 hevosvoiman huipputehon 5 200 rpm -pyörintänopeudella. Sarjatuotantomallissa tehoa oli 32 hv. Aikansa kisapolttoaineella, joka oli seostettu bensiinistä, etanolista ja asetonista, Škoda sport saavutti parhaillaan 140 km/h -nopeuden. Kulutus oli valmistajan mukaan kisan aikana 12 litraa sadalle kilometrille.

Ensikertalaiskuljettajakaksikko Jaroslav Netušil ja Václav Bobek ajoivat 1100-kuutioisten luokassa toisella sijalla ennen kiertokangenkaulan lukituksen pettämisen aiheuttanutta keskeytystä kierroksella 115. Kilpailu jäi Škodan viimeiseksi Le Mansissa.

Alkuperäinen Škoda sport on tšekkiläisen keräilijän kokoelmassa ja se on täysin entisöity. Auton oli määrä tehdä paluu radalle heinäkuun alussa Škodan Le Mans -debyytin 70-vuotisjuhlan ja Škodan 125-vuotisjuhlien kunniaksi Le Mans Classic -tapahtumassa, joka siirrettiin koronaviruspandemian vuoksi vuoteen 2021.

Lähde ja kuvat: Škoda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat