Ajoneuvot Klassikko Moottoriurheilu 11.7.2018
Le Mans Classic: Värikkäitä kilpa-autoja, upeita yksityiskohtia, valtavasti väkeä ja menestyksekäs suomalais-Cadillac
135 000 katsojaa, 700 kilpa-autoa, yli 1 000 kuljettajaa, ja radan varrella 8 500 harrasteautoa 200 kerholta ja 60 automerkiltä. Le Mans Classicia on vaikea pukea sanoiksi, joten aloitetaan numeroilla ja kuvilla.

Varikko hengittää läpi koko perjantai-aamusta sunnuntai-iltapäivään kestävän tapahtuman. Autot tulevat ja menevät, toisia tankataan, osaa korjataan. Tunnelma on samanaikaisesti iloista juhlaa ja vakavaa kilpailua.

Ford GT40 mk II vuodelta 1966 varikolla – eikä ensimmäistä kertaa, sillä juuri tämä yksilö katkaisi Ferrarin kuuden vuoden voittoputken vuonna 1966! Shelby-Americanin ajattamaa autoa ohjastivat tuolloin muuan Bruce McLaren ja Chris Amon.

Le Mans Classicissa kilpaillaan kuudessa ikäryhmässä: Grid 1 (1923–1939), Grid 2 (1949–1956), Grid 3 (1957–1961), Grid 4 (1962–1965), Grid 5 (1966–1971) ja Grid 6 (1972–1981). Kuvassa Gird 2:n tyylinäyte pääsuoralla.

Klassikkoautojen lisäksi radalla nähtiin myös 1980-lukua hallinneet C-ryhmän kilpa-autot sekä 1990–2000-lukujen autot. Kuvassa Peugeot 908 HDi vuodelta 2011.

Grid 6:n lähtöhuumaa: keulalla vuoden 1974 Porsche 911 Carrera RSR 3.0, perässä vuotta uudempi 911 Turbo.

Valitsemalla oikean lipun, pääsee Le Mans Classicissa kävelemään varikon taka-alueella kilpailua odottavien tai radalle matkaavien autojen keskellä.

Sotia edeltävän kaluston ilme vaihtelee huvittavista yrityksistä jylhiin ilmestyksiin: Mercedes-Benz SSK vuodelta 1928 kuuluu ehdottomasti jälkimmäisiin.

Peugeot 905B Evo: 3,5-litrainen V10 tuottaa aivan käsittämättömän laulun. 650-hevosvoiman huipputehoon tarvitaan vaatimaton 12 500 1/min pyörintänopeus!

C-ryhmän loistoa: etualalla Porsche 962 vuodelta 91. Taustalla GKW 862 SP Porsche: Italiassa Porsche 956:n voimalinjan ympärille rakennettu kilpuri.

70-vuotisjuhlaa viettävälle Porschelle oli varattu oma merkkilähtö: tarjolla oli noin 80 auton kirjo erilaisia 911-malleja, 904:ia, 356:ia, 906:ia ynnä muita.

Jaguar D-Type vuodelta 1956 öisissä harjoituksissa. Le Mans Classicissa kukin kuudesta ikäryhmästä ajaa kolme lähtöä, joten kaikki pääsevät ajamaan päivällä ja yöllä.

BMW M1 Procar: 3,5-litraisen rivikuutosen 470 hevosvoimaa syntyvät 9 000 kierroksella minuutissa – sivutuotteena yksi koko tapahtuman upeimmista imuäänistä.

Suomalaisen Jukka Huhdan Cadillac Series 61 Coupé sijoittui Grid 2:n kokonaiskilpailussa upeasti sijalle 33 yhteensä 72:n auton joukosta. Upea saavutus, sillä taakse jäi Jaguar C-Typen, Mercedes-Benz 300SL:n ja Aston Martin DB2/4:n kaltaisia autoja! Cadillacin tarinaan palaamme myöhemmin.