11.7.2018 Ajoneuvot Le Mans Classic: Värikkäitä kilpa-autoja, upeita yksityiskohtia, valtavasti väkeä ja menestyksekäs suomalais-Cadillac Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 135 000 katsojaa, 700 kilpa-autoa, yli 1 000 kuljettajaa, ja radan varrella 8 500 harrasteautoa 200 kerholta ja 60 automerkiltä. Le Mans Classicia on vaikea pukea sanoiksi, joten aloitetaan numeroilla ja kuvilla. Varikko hengittää läpi koko perjantai-aamusta sunnuntai-iltapäivään kestävän tapahtuman. Autot tulevat ja menevät, toisia tankataan, osaa korjataan. Tunnelma on samanaikaisesti iloista juhlaa ja vakavaa kilpailua. Porsche 550 tankkauksessa. LOLA T70 Mk III B vuodelta 1969 saamassa lisäjäähdytystä lehtipuhaltimelta. BMW 3.5 CSL vuodelta 1972 syöksemässä liekkiä Indianapolis-mutkassa. Audi R8 LMP vuodelta 2000. Sivupakoputken jättämää nokea C-ryhmän Toyota 85C:n (1985) kyljessä. Lola T70 Mk III B vuodelta 1969 ohittamassa Corvettea. Ford GT40 mk II vuodelta 1966 varikolla – eikä ensimmäistä kertaa, sillä juuri tämä yksilö katkaisi Ferrarin kuuden vuoden voittoputken vuonna 1966! Shelby-Americanin ajattamaa autoa ohjastivat tuolloin muuan Bruce McLaren ja Chris Amon. Le Mans Classicissa kilpaillaan kuudessa ikäryhmässä: Grid 1 (1923–1939), Grid 2 (1949–1956), Grid 3 (1957–1961), Grid 4 (1962–1965), Grid 5 (1966–1971) ja Grid 6 (1972–1981). Kuvassa Gird 2:n tyylinäyte pääsuoralla. Klassikkoautojen lisäksi radalla nähtiin myös 1980-lukua hallinneet C-ryhmän kilpa-autot sekä 1990–2000-lukujen autot. Kuvassa Peugeot 908 HDi vuodelta 2011. Datsun 240Z vuodelta 1975 lähdössä varikolta. Grid 6:n lähtöhuumaa: keulalla vuoden 1974 Porsche 911 Carrera RSR 3.0, perässä vuotta uudempi 911 Turbo. Lola T600 vuodelta 1981 varikkokäynnillä. Ford GT40 mk II vuodelta 1966 auringonlaskussa. Valitsemalla oikean lipun, pääsee Le Mans Classicissa kävelemään varikon taka-alueella kilpailua odottavien tai radalle matkaavien autojen keskellä. Sotia edeltävän kaluston ilme vaihtelee huvittavista yrityksistä jylhiin ilmestyksiin: Mercedes-Benz SSK vuodelta 1928 kuuluu ehdottomasti jälkimmäisiin. Peugeot 905B Evo: 3,5-litrainen V10 tuottaa aivan käsittämättömän laulun. 650-hevosvoiman huipputehoon tarvitaan vaatimaton 12 500 1/min pyörintänopeus! Corvetten pakoputkisto on nähnyt elämää... Sivupakoputkista iskevät liekit piristävät aina! Tässä Mercedes-Benz 300 SL:n tyylinäyte. BMW M1 Procar vuodelta 1979 varikolla. C-ryhmän loistoa: etualalla Porsche 962 vuodelta 91. Taustalla GKW 862 SP Porsche: Italiassa Porsche 956:n voimalinjan ympärille rakennettu kilpuri. BMW Motorsportin rivikuutosen imutorvet. 70-vuotisjuhlaa viettävälle Porschelle oli varattu oma merkkilähtö: tarjolla oli noin 80 auton kirjo erilaisia 911-malleja, 904:ia, 356:ia, 906:ia ynnä muita. Jaguar D-Type vuodelta 1956 öisissä harjoituksissa. Le Mans Classicissa kukin kuudesta ikäryhmästä ajaa kolme lähtöä, joten kaikki pääsevät ajamaan päivällä ja yöllä. Turbiinikäyttöinen Howmet TX keräsi ympärilleen valtavan yleisön. Duckhams Ford vuodelta 1972 vetämässä vuosien 1966–1971 letkaa. BMW M1 Procar: 3,5-litraisen rivikuutosen 470 hevosvoimaa syntyvät 9 000 kierroksella minuutissa – sivutuotteena yksi koko tapahtuman upeimmista imuäänistä. Suomalaisen Jukka Huhdan Cadillac Series 61 Coupé sijoittui Grid 2:n kokonaiskilpailussa upeasti sijalle 33 yhteensä 72:n auton joukosta. Upea saavutus, sillä taakse jäi Jaguar C-Typen, Mercedes-Benz 300SL:n ja Aston Martin DB2/4:n kaltaisia autoja! Cadillacin tarinaan palaamme myöhemmin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Moottoriurheilu BMW mukaan MotoGP-luokkaan? 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?