2.9.2019

Sporttityyliä ja lataushybridi: Seat Tarracon mallisto kasvaa ensi vuonna

Espanjalaismerkin suurin katumaasturi, Seat Tarraco, saa ensi vuonna urheilullisen FR-varustelun ja lataushybridivoimalinjan.

Aiemmin tänä vuonna kutsuimme Seat Tarracon voimalinjavalikoimaa rajatuksi, mutta nyt vaivaton SUV saa vähäpäästöisen lisän pelkkien polttomoottorivaihtoehtojen rinnalle.

– Tarraco on yksi harvoista lataushybridivoimalinjalla varustetuista suurista SUV-malleista, ja uskomme vahvasti sen mahdollisuuksiin. Ladattava hybridi sopii täydellisesti pyrkimyksiimme kohti kestävämpää liikkumista, säilyttäen kuitenkin samanaikaisesti SEATille tyypillisen dynaamisuuden ja ajomukavuuden, Seatin toimitusjohtaja Luca de Meo mainostaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarracon tehokkain voimalinja

Espanjassa suunnitellun ja Saksassa valmistetun Tarracon hybridivoimalinja muodostuu 1,4-litraisesta, 148-hevosvoimaisesta TSI-bensiinimoottorista ja 114 hevosvoiman sähkömoottorista. Virtaa varastoidaan kapasiteetiltaan 13 kilowattitunnin litiumioniakkuun, jonka avulla Tarracolla voi ajaa pelkkää sähköä käyttäen yli 50 kilometriä.

Kahden moottorin yhteistehoksi Seat ilmoittaa 245 hevosvoimaa ja väännöksi 400 newtonmetriä. Huippunopeutta Tarraco voi kelata jopa 217 kilometriä tunnissa ja parhaillaan 0–100 km/h kiihtyvyys on 7,4 sekuntia. Suorituskyvystä ja auton koosta huolimatta WLTP-mittauksissa hiilidioksidipäästöt jäävät alle 50 grammaan kilometrillä.

Alumiinia ja nahkaa

Suureen kaupunkimaasturiin on tarjolla nyt myös Seatin urheilullisempi FR-varustelu. Valmistaja ylistää kyseisen varustelun lisäävän Tarracon haluttavuutta entisestään ja tuovan sen luonteeseen ’’uuden tason urheilullisuutta’’.

Käytännössä muutokset ovat Seatin muiden FR-mallien hengessä. Tarraco saa leveämmät pyöränkaaret, erilaisen takaspoilerin, 19–20’’ kevytmetallivanteet, muokatun maskin, trendikkään yhteinäisen takavalon ja yksivärisen korin. Urheilullisuutta lisääväksi tekijäksi ilmoitetaan myös erilaisella käsialalla kirjoitettu auton nimi.

Tarracon turvallisuutta on kehitetty perävaunun peruutusavustimella, joka vähentää käyttäjän mahdollisia ongelmatilanteita pysäköinnin yhteydessä. Sisätilojen digitaalisuus näkyy navigaattorilla varustetussa 9,2-tuumaisella näytöllä varustetussa Seatin infotainment-järjestelmässä.

Nahkaiset etuistuimet ovat kuppimalliset ja sähkösäädöin varustetut, kuljettajan istuimesta löytyy myös muistitoiminto. Poljinpinnat ovat alumiiniset ja ohjauspyörästäkin löytyy FR-logo.

FR-varustelun tuotanto Tarracossa alkaa vuoden 2020 alussa ja ladattavia hybridimallien valmistus alkaa vuoden 2020 loppupuolella. Hybridin konseptiautomalli on nähtävillä syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä.

Lähde ja kuvat: Seat

Luetuimmat