19.12.2022

Suomen sähköautoilijoista noin puolet tänä talvena talviajossa ensikertalaisia

Moottorin sähköautovertailu Ioniq Electirc Leaf Ioniq 5

Sähköautojen määrä on vuodessa tuplaantunut, joka tarkoittaa sitä, että puolet sähköautoilijoista on tänä talvena talviajossa ensikertalainen.

Sähköautojen autokanta on tuplaantunut vuodentakaisesta. Viime vuoden lopulla Suomessa oli Traficomin tilastojen mukaan liikennekäytössä reilut 20 000 täyssähköautoa ja tämän vuoden marraskuussa niitä on jo yli 40 000. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköautokanta Suomessa on tuplaantunut, mutta myös sitä, että joka toinen eli puolet sähkäautoilijoista lähti ensikertalaisena sähköautolla talviajoon.

Sähköautossa on ominaisuuksia, joihin autoilija ei välttämättä ole tutustunut aiemmin. Sähköauto kiihtyy nopeammin kuin polttomoottoriauto. Tämän lisäksi sähköauto on myös painavampi kuin polttomoottoriauto ja tämän vuoksi esimerkiksi jarrutusmatka saattaa olla liukkaalla pidempi. Vakuutusyhtiöt ovat todenneet, että sähköautoilla tapahtuu enemmän onnettomuuksia kuin polttomoottoriautolla. Pieni tuntuman otto sähköautoilua aloitellessa ei siis ole pahitteeksi.

– Ajamiseen kannattaa talvella totutella, vaikka kesäkuukausilta olisikin jo sähköautoilukokemusta. Liukkaat kelit tuovat oman haasteensa, muistuttaa Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.

Färkkilä sanoo, että talvirenkaiden valintaan on hyvä myös kiinnittää huomiota, sillä sähköautojen tehokkuuden ja painon takia myös renkailta vaaditaan paljon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jos akku loppuu niin vakuutus korvaa hinauksen

Sähköautoissa on talvella kuitenkin huomattavia ja käytännöllisiä mukavuuksia polttomoottoriautoihin verrattuna.

– Nopea lämpiäminen, esilämmitystoiminnallisuudet ja luotettava käynnistyminen tekevät sähköautosta hyvän kulkupelin talviolosuhteissakin, Färkkilä lisää.

Sähköautoilijan on myös hyvä muistaa, että sähköauton toimintasäde laskee pakkasen vaikutuksesta eikä se ole talvisin yhtä hyvä kuin kesällä. Sähköauton ajoakku antaa virtaa yhtä lailla pakkasellakin, mutta sähköä kuluu enemmän esimerkiksi auton sisätilojen lämmityksen takia. Sähköauto ei lämpene moottorin hukkalämmöllä kuten polttomoottoriautot vaan matkustamon lämmittämiseen tarvittava energia otetaan ajoakusta.

Monet vakuutusyhtiöt ovat laittaneet sähköautot myös "samalle viivalle" polttomoottoriautojen kanssa siinä, jos matka katkeaisikin polttoaineen loppumisen vuoksi.

– Jos akku kuitenkin sattuisi loppumaan kesken ajon, kaskovakuutuksiimme kuuluu hinaus lähimmälle latausasemalle, kertoo Färkkilä.

Latureilla joululiikenteessä voi olla ruuhkaa

Sähköautoilijan on myös hyvä muistaa, että sähköauton lataaminen on myös jonkin verran hitaampaa talvella, joten esimerkiksi joulun pidemmille ajomatkoille kannattaa varata ylimääräistä aikaa lataustauoille, latureilla voi olla myös ruuhkaa. Lisäksi oman sähköauton mahdolliseen akun esilämmitykseen ennen latausta on hyvä perehtyä etukäteen, jotta lataaminen on ripeää ja tehokasta talvipakkasillakin. Sähköautojen akun esilämmitys käynnistyy monessa autossa, esimerkiksi siten, että autolla navigoidaan latausasemalle.

On myös mahdollista, että pakkasella luminen latausjohto jäätyy autoon kiinni.

– Tämä ei ole kovin tavallista, mutta silloin tällöin näitäkin tilanteita tulee vastaan. Silloin ei johtoa kannata itse yrittää riuhtoa väkivalloin irti, vaan kutsua apuun ammattilainen, kommentoi Färkkilä.

Lähde: If

Luetuimmat