4.10.2023 Ajoneuvot Suomessa aloitti uusi kiinalaisautomerkki – maahantuojan tavoite peräti 8 uutta mallia Suomeen tämän ja ensi vuoden aikana! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisen Voyah Free -automallin myynti alkoi Suomessa. Sama maahantuoja aikoo tuoda tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen peräti kahdeksan uutta kiinalaisautomallia. Voyah Free on kokonaan uusi automalli Suomessa. Se esiteltiin keskiviikkona Helsingissä. Voyah Free on premium-luokan SUV-malli, jonka maahantuojana toimii vasta perustettu Nordcars Finland Oy. Nordcars Finland Oy:n takana ovat samat henkilöt, jotka ovat myös käytettyjen autojen vähittäiskauppaan erikoistuneen XBil-autokauppaketjun takana. Nordcars Finland Oy:n ensimmäinen maahantuotu automalli Voyah Free on kuitenkin yhtiölle Nordcars Finlandille vasta alkusoittoa. Nordcars Finland Oy aikoo tuoda myös muita uusia kiinalaisautomalleja Suomeen tämän ja ensi vuoden aikana. – Meillä on kaikkiaan suunnitelma ja sopimukset kahdeksan automallin maahantuonnista, Nordcars Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Mäkinen vahvistaa Moottorille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tänä vuonna vielä toinen Mäkisen mukaan tämän vuoden puolella Voyah Freen lisäksi saatetaan vielä nähdä Nordcars Finlandin maahantuomana toinenkin kiinalaisautomalli. Ja ensi vuoden aikana siis peräti kuusi automallia. – Korostan siis, jos kaikki menee meidän suunnitelmiemme mukaan, Mäkinen sanoo. – Mutta meillä on tarkka suunnitelma, jota noudatamme ja viemme asioita eteenpäin, Mäkinen sanoo. Juha-Pekka Mäkinen sanookin, että jos kaikki suunnitelmat toteutuvat, vuodesta 2024 tulee heille erittäin mielenkiintoinen vuosi. Mielenkiintoiseksi muuttuu myös suomalainen automarkkina, koska se tulee Mäkisen mukaan saamaan saamaan erilaisia kiinalaistuotteita hyvin moniin eri segmenteihin. – Tavoitteenamme on autoalan digitaalinen vallankumous, jolla sähköistyvä liikenne tuodaan kaikkien saataville, Nordcars Finland Oy myös julisti keskiviikon tiedotustilaisuuden materiaaleissaan. Premium edellä liikkeelle Voyah on jo kolmas vähällä aikaa Suomessa lanseerattu kiinalainen henkilöautomerkki. BYD- ja MG-merkkisten autojen myynti alkoi jo aiemmin tänä vuonna muiden yhtiöiden toimesta. Aiemmin Suomeen on myös rantautunut kiinalainen Maxus, jolla on sekä henkilö- että pakettiautoja mallistossaan. Mäkinen sanoo, että Nordcars Finland Oy:llä olisi ollut mahdollisuus lanseerata vaikka kerralla kaikki suunnitelmissaan olevat kahdeksan uutta automallia Suomessa. Liikkeelle halutaan kuitenkin lähteä hitaasti tunnustellen ja niin sanotusti premium edellä. – Voyah Free on korkealaatuinen premium-tuote, ja haluamme sen avulla kommunikoida kuluttajille kiinalaisten sähköautojen laadukkuudesta, Mäkinen sanoo. Mäkisen mukaan malli kerrallaan lähdetään myös siksi, että kiinalaisiin autoihin liittyy paljon ennakkoluuloja. – Haluamme rakentaa tietysti luottamusta emmekä halua lähteä soitellen sotaan, Mäkinen sanoo. Uutta potentiaalista asiakaskuntaa Voyah on Kiinan valtion omistaman Dongfeng Motor Corporationin autobrändi. Mäkisen mukaan osa heidän suunnitelmissa olevista muista automalleista on myös Dongfengin valmistamia autoja, ja osa muiden yhtiöiden valmistamia. Voyah Free automallin ennakkotiedoissa Nordcars Finland Oy uhkui, että Voyah Free mullistaa suomalaisen premium-automarkkinan. Moottorin haastattelussa Mäkinen myöntää, että mullistus on erittäin voimakas sana ja tehtävä on erittäin haastava. Premium-segmentti on haastava senkin vuoksi, että kyseisessä hintaluokasta autoja hakevat asiakkaat ovat myös hyvin bränditietoisia. – Tie on luonnollisesti pitkä tie ja haastava, emmekä me halua lähteä haastamaan vallitsevia markkinajohtajia, mutta pyrimme vaikuttamaan uuteen potentiaaliseen asiakaskuntaan, jolla voisi olla halua upgreidata nykyinen autonsa premium-maailmaan, Mäkinen sanoo. Voyah Freen kilpailijoita ovat muun muassa tuleva Polestar 3, Mercedes EQE SUV, BMW iX sekä Audi Q8 e-tron. Voyah Freen hinnat alkaen malli maksaa 79 900 euroa, kun esimerkiksi Mercedes EQE SUV:n alkaen hinta on 87 300 euroa. Varustelista Voyah Freessä on varsin kattava ja pitkä, ainoa lisävaruste, mitä autoon saa on vetokoukku. Vetokyky Voyah Freellä on myös hyvä, jarrullista kärryä sen perässä saa kiskoa perässä 2 000 kilon verran. Vakiovarustelistalta löytyy muun muassa ilmajousitus sekä pimeänäköavustin. Mäkisen mukaan myös auton alkuperä, eli Kiina herättää ihmisissä kysymyksiä. Mäkinen sanoo, että Voyahin valmistaja Dongfeng on jo vuosia sitten sitoutunut eettiseen ohjelmaan. – Kysymyksiä tulee laidasta laitaan, osa ihmisistä on erittäin skeptisiä, osa puolestaan erittäin ymmärtäväisiä. Mutta autoa voi ajaa myös niin, että henkilötietojaan ei kukaan pakota luovuttamaan yhtään mihinkään. Kun nykymaailmaa miettii, toisaalta olemme antaneet henkilötietomme jo pitkin poikin puhelimien, tietokonepelien ja muiden teknisten laitteiden kautta, Mäkinen sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voyah Freestä Norjasta kokemuksia Mäkinen sanoo, että ennen Voyah Freen lanseeraamista Suomessa, kotiläksyt on tehty huolella. He ovat tutkineet Suomen markkinaa paljon. Siinä on ollut apuna muun muassa norjalainen Electric Way, joka toimittaa asiakkailleen esimerkiksi erilaisia jakelu-, asiakaspalvelu- sekä digitaalisia alustaratkaisuja. – Norjassa Voyah Freestä on hyviä kokemuksia, ja auto on esimerkiksi selvinnyt Norjan talvessa hyvin, joka on tietysti hyvä asia. Norjan kokemusten mukaan me voimme myös luottaa auton ominaisuuksiin sekä laatuun ja myös siihen, että mitään pelättyjä vikoja tai haasteita ei syntyisi, Mäkinen sanoo Voyah Free -mallista. Moottori ja Autoliitto ovat olleet mukana myös Norjan autoliiton NAF:n tekemissä sähköautojen toimintamatkatesteissä. Viime talven toimintamatkatestissä mukana oli myös Voyah Free ja se saavutti testissä 391 kilometrin toimintamatkan. Voyah Freen WLTP-syklin mukainen toimintamatka on 500 kilometriä, eroa toteutuneessa ja WLTP:n mukaisessa toimintamatkassa autolla oli 21,96 prosenttia. Muotoilu by ItalDesign Voyah Free on noin viisi metriä pitkä premium-sähköauto, joka kieltämättä näyttää hyvältä. Auton suunnittelun takana on ItalDesign, joka tunnetaan kymmenistä tyylikkäistä automaailman suunnittelutöistään vuosikymmenien ajalta. Teknisellä puolella Voyah Freessä on myös paljon superlatiivejä. Auton teho on 360 kilowattia (489 hv) ja vääntöä peräti 720 newtonmetriä. Tällaisilla tehoilla saadaan raju kiihtyvyys, joka on nollasta sataan 4,4 sekuntia. Sen tuntee jo sisuskaluissa – eikä sellaista suorituskykyä tarvitse oikeastaan missään. Voima välittyy tiehen sekä etu- että taka-akselin kautta, joka on tietysti Suomen talvessa hyvä asia. Sähköautossa tärkeämpää ovat sen latausominaisuudet, sekä toimintamatka. Voyah Freessä on iso, 106 kilowattitunnin kokoinen akku, nettokapasiteetiltaan 100 kilowattituntia. Auton maksimipikalatausteho on 100 kilowattia, joka on melko matala. Kylmässä kelissä auton latautumista auttaa akuston esilämmitys, joka on myös Suomessa tärkeä asia. Autossa on sisätiloissa hyvä viimeistely, laadun tuntua ja edessä mukava tunnelma. Kojelautaa koristaa koko leveydeltään kolmen näytön paneeli, joista kaksi on kosketusnäyttöjä. Näyttörivistö ja koko kojelauta ponnahtaa ylöspäin, kun auton käynnistää. Näyttörivistön asento säätyy myös auton käytössä olevien ajotilojen mukaan. Takana autossa on hyvin tilaa. Vaikka auto on tehokas, kaikki käytettävissä oleva voima ei valitettavasti ole kuitenkaan käytössä kaasupolkimen pohjaan painalluksen kautta, vaan käytettävä teho säätyy valitun ajo-ohjelman mukaan. Kaikki teho autosta irtoaa Performance-ajotilassa sekä muissa nelivetoajotiloissa. Istuinten säädöt ovat hyvät ja ergonomia tuntuu pikaisen kokemuksen jälkeen hyvältä. Auton alustatuntuma on myös pikaisen tutustumisen jälkeen oivallinen mukulakivilläkin, tosin ohjaustuntuma on hieman puutteellinen ja tahmea. Muutenkin Free vaikuttaa siltä, että se ei yllä ajotuntumassaan ihan sille tasolle, mitä kilpailijansa, vaikkakin ei siinä mitään kovin suurta moitittavaa ole. Kaiken kaikkiaan Voyah Free tuntuu varsin laadukkaalta autolta, ja sen tarkempiin ominaisuuksiin Moottorissa tutustutaan myös laajemmassa koeajossa lähiaikoina. Auton maistiaiset on nautittu jo aiemmin syksyllä Münchenissä pidetyn kansainväliset IAA-autonäyttelyn yhteydessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huoltoverkosto tulossa Voyahille avataan tämän viikon perjantaina showroom Helsingissä kauppakeskus Triplassa ja lisäksi Lempäälässä Ideaparkiin avataan pop-up -myymälä. Nordcars Finland etsii automerkille myös jälleenmyyjiä. Auton voi ostaa myös verkkokaupasta tai XBil-ketjun myymälöistä. Norjassa Voya Freetä on myyty tähän mennessä noin 400 kappaletta. – Olen tyytyväinen, jos Voyah Freetä myytäisi Suomessa ensi vuoden aikana 120–150 kappaletta, Mäkinen sanoo. Mäkisen mukaan neuvottelut Voyahin huoltoverkostosta ovat vielä kesken. – Tarvitsemme kattavan valtakunnallisen huoltoverkoston automerkille. Tarvitsemme kumppaniksemme valtakunnallisen sähköautokorjaamoketjun, jolla on tarvittava osaaminen, laadukas koulutus ja korjaamovarustus. Tiedotamme tästä lokakuun aikana lisää, Mäkinen sanoo. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe