Ajoneuvot Uutinen 28.7.2022

Suzuki luopuu S-Cross -kevythybridistä, mutta silti sähkö lisääntyy S-Cross -mallissa

Suzuki siirtyy nyt myös S-Cross -mallissa kevythybridistä entistä sähköisempään voimalinjaan, kun S-Cross muuttuu nyt itselataavaksi hybridiksi.

Suzuki päivittää S-Cross -mallien voimalinjaa – S-Cross -mallissa luovutaan nyt kevythybridistä ja malli saa Vitaran tapaan itselataavan hybridivoimalinjan. Muutos koskee Suzuki S-Crossin 1,5-litraisia automaattivaihteisia versioita. Suzuki keskittyy nyt sähkön lisäämiseen autojensa voimalinjoissa, ja muutos on osa tätä.

Suzuki S-Crossin 1,5-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin sisältävä voimalinja edustaa yhtiön omaa suunnittelua.

Suzukin voimalinjassa on automatisoitu AGS-vaihteisto, jonka yhteydestä sähkömoottori löytyy. Auton uudenlaisessa vaihteistossa yhdistyvät käsivalintaisen ja automaattivaihteiston ominaisuudet. Suzuki lupaa, että vaihteisto toimii kuten tavallinen vaihteisto, eikä vaihdon yhteydessä jää vedotonta hetkeä, kun sähkömoottori antaa tuolloin vetoa pyörille.

Päästöt laskevat

Uuden voimalinjan ansiosta S-Crossin hiilidioksidipäästöt myös laskevat. Ne ovat nyt 132 g/km, mikä on 7 g/km vähemmän kuin ennen. Virallinen yhdistetty kulutus on 5,8 litraa sadalla. Suzuki lupaa, että kaikki ilmoitetut kulutus- ja päästöarvot ovat hyvin realistisia ja siksi käytännössä alitettavissa.

Hitaissa nopeuksissa, kuten peruutettaessa uusi S-Cross Hybrid liikkuu pelkällä sähköllä. Jarrutettaessa ja vauhtia hidastettaessa hybridijärjestelmä kerää kineettistä energiaa auton akkuun, josta se on käytettävissä kiihdytyksissä ja hitaasti ajettaessa.

Kuljettajan valittavissa on myös kaksi erilaista ajotilaa. Standard-ajotilassa sähkömoottoria käytetään herkemmin antamassa lisävoimaa bensiinimoottorille, kun taas taloudellisuutta korostavassa Eco‑ajotilassa auto pyrkii toimimaan sähköllä niin paljon kuin mahdollista.

Aina neliveto

Suzukin mallit tunnetaan myös siitä, että ne ovat usein nelivetoisia, niin myös päivittyvä S-Cross.

Neliveto on säätyvä, kuljettaja voi itse valita mieleisensä ajo-ohjelman. Helpoin tapa ajaa Suzuki S-Crossilla on Auto-ajotilassa, jossa elektroniikka kytkee takavedon etuvedon avuksi tarvittaessa. Sport-ajotilassa takapyörille puolestaan välitetään koko ajan voimaa ja Snow-ajotilaa voi käyttää lumisella ja liukkaalla kelillä. Nelivedon voi myös lukita kokonaan kiinteäksi, jolloin voima jakautuu tasan etu- ja taka-akselien kesken.

Kattava vakiovarustelu

Uudessa S-Crossissa on vakiona muun muassa LED-ajovalot, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Lisäksi pysäköintitutkat ovat sekä edessä että takana ja myös peruutuskameran näyttö on aina kojelaudassa. Lisäksi malleista löytyy hämärä- ja sadetunnistin.

Tietoviihdejärjestelmän käyttöön on 7- tai 9-tuumainen kosketusnäyttö, joihin älypuhelimen saa liitettyä, suurempaan langattomasti. Suuremman näytön mukana tulevat myös navigointi, ääniohjaus ja 360 asteen kameranäyttö.

Alle 35 000 euron

S-Crossin ulkopuolelta löytyvät  17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut ikkunat keskipilarista taaksepäin. Mukavuutta lisää älyavain ja kaksialueinen ilmastointilaite sekä mukautuva vakionopeudensäädin.

Uusi nelivetoinen Suzuki S-Cross 1,5 Hybrid 4WD GL+ 6AGS-aut maksaa 34 790 euroa. Toisena vaihtoehtona on paremmin varusteltu GLX+SR -malli, jonka hinta on 37 390 euroa. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi jälkimmäisessä on vielä ylellisempi istuinverhoilu, joka on nahkaa ja synteettistä nahkaa sekä suuri metrin pituinen avattava lasikattoluukku.

Lähde: Suzuki

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Suzuki

Kaikki koeajot

Uusimmat