15.5.2023

Tässä on uusi Ford Tourneo Courier – ei välttämättä heti uskoisi Fiestan ja Ecosportin seuraajaksi

Tourneo Courier korvaa Fiestan sekä kompakteimpana ei-crossover-mallina että malliston edullisimpana henkilöautomallina. Myynti alkaa bensiinimalleilla, täyssähköisen E-Tourneo Courierin liittyessä seuraan vuoden 2024 lopulla.

Fordin pakettiautoperheen ja siitä johdetun tila-autoperheen uudistustahdissa ollaan nyt malliston pienimmän ja sitä kautta henkilöautomaisimman Courier -mallin kohdalla. Pakettiautomaisen kulmikkaasta ulkonäöstään huolimatta uuden Tourneo Courierin juuret ovat Puma-crossoverissa. Sukulaismallit tullaan myös valmistamaan rinnakkain Romanian tehtaalla.

Samaan aikaan Saksan Kölnissä päättyy yksi pitkä tarina, kun Ford lopettaa B-segmentin Fiestan tuotannon, ja korvaa sen täyssähköisellä Explorer EV -katumaasturilla. Focuksenkin lähtölaskennan ollessa jo käynnissä, ovat Fordin perinteiset autoluokat (ei-crossoverit) käyneet todella vähiin. Myös kompakteimman ja edullisimman crossover-mallin, Ecosportin tuotanto on määrä lopettaa vielä tänä vuonna.

Näin Tourneo Courier löytääkin uudessa sukupolvessaan itsensä tilanteesta, jossa sillä on mallistossa aiempaa laajakäsitteisempi rooli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Henkilöautomainen ote pakettiautoon - ja toisinpäin

Tourneo Courier on pari kuukautta sitten ensiesitellyn Transit Courierin henkilöautoversio.

Tourneo Courier perustuu hiljattain esiteltyyn Transit Courieriin, Fordin pienimpään pakettiautomalliin. Kilpakentällä parivaljakkoa vastassa on esimerkiksi Stellantis-nelikko Citroën Berlingo & kumppanit sekä Mercedes-Benz T-sarja.

Taustastaankin johtuen uusi Courier on siis pakettiautoksi henkilöautomainen, mutta Fiestan ja Ecosportin lähimpänä seuraajana toki myös henkilöautoksi pakettiautomainen. Tämä tosiasia tietysti vahvistaa sen, että tilaa kyllä riittää.

Tourneo Courierin sisätilat ovat kasvaneet edeltäjästään. Viisipaikkaisessa autossa on nyt aiempaa paremmat pää- ja olkapäätilat sekä säilytysratkaisut pikkutarvaroille. Takapenkkirivi on jaettavissa 60:40 -suhteessa. Fordin mukaan tavaratila on kasvanut edeltäjämalliin verrattuna 44 prosentilla. Tästä voisi pyöreästi laskea, että tavaratila yltää 550 litran paremmalle puolelle. Lisäksi sähköinen E-Tourneo Courier tulee aikanaan tarjoamaan 44 litran etutavaratilan.

Ulkonäkö takuuvarmaa nyky-Fordia, ja seikkailumuovein höystetty Active-malli tuo Tourneo Courieriin trendikkäämpää crossover-ilmettä ja sitä kautta lisää henkilöautomaisuutta.

Alkaen litraisesta Ecoboostista

Ford pyrkii markkinoimaan Tourneo Courieria täyssähkömalli edellä, mutta tosiasiassa E-Tourneo Courier liittyy mallistoon vasta myöhemmin, noin puolentoista vuoden kuluttua. Tähän liittyen saadaan viralliset tekniset tiedotkin vasta myöhemmin, mutta esimerkiksi tehoa sähköinen Courier tulee tarjoamaan 100 kilowatin verran.

Myynti alkaa juuri nimenomaan Fiestasta ja Ecosportista johdettavalla 1,0-litraisella, 125-hevosvoimaisella kolmisylinterisellä Ecoboost -bensiinimoottorilla. Edeltäjämallia aikanaan vaivannut automaattivaihteiston puute on heti alkuun käsitelty 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin muodossa, mutta toki myös kuusivaihteinen manuaali säilyy tarjonnassa. Perävaunujen vetäjiä saattaa kuitenkin karmia se, että dieselmallit ovat Tourneo Courierin osalta historiaa.

Hinnat ja loput yksityiskohdat saadaan kesän edetessä, mutta kuten todettua, tässä on joka tapauksessa Fordin henkilöautomalliston uusi lähtötaso.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat