13.11.2020 Ajoneuvot Täyssähköinen Porsche 911 saa odottaa – ainakin toistaiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Porsche 911 on ainakin toistaiseksi hyllytetty, mutta sen sijaan hybridiversio vaikuttaa lähes varmalta. Porsche vihjailee myös tulevan täyssähköisen urheiluautomallin mahdollisuudesta. Täyssähköinen Porsche 911 antaa odottaa itseään vielä pitkään, mikäli sellaista koskaan tuleekaan. Sen sijaan hybridiversio kuulostaa olevan jo huomattavasti lähempänä. Viimeisimpiä tietoja Automotive News Europelle on jakanut muun muassa Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume. Vuonna 1964 esitelty Porsche 911 on jo kahdeksannessa sukupolvessa ja tarjoaa useita eri vaihtoehtoja, kuten Targan, avomallit sekä tietenkin lippulaivana toimivan Turbon. Näitä kaikkia 911-malleja on myyty yhteensä jo yli 1,1 miljoonaa. Samaan aikaan on todettava, että Targa esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1965 ja ensimmäinen Turbokin 1974 eikä tämän jälkeen ole juuri saatu uusia mullistavia malliversioita – ehkä Porsche Motorsportin vastuulle langetettua gt-sarjaa lukuun ottamatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täyssähköinen Porsche 911 Jos olet siis odottanut malttamattomana miltä täyssähköinen Porsche 911 näyttää ja tuntuu, joudut pettymään. Kannattaa ainakin ottaa happea välissä, sillä lähitulevaisuudessa sellaista ei tulla näkemään. – Haluan ilmaista asian selvästi, ikonimme 911, tulee säilyttämään polttomoottorinsa vielä pitkälle tulevaisuuteen. 911 on konseptina auto, joka on suunniteltu polttomoottoria varten. Ei ole järkevää sotkea sitä sähköiseen liikkumiseen. Uskomme sähköautoihin, jotka on alusta pitäen suunniteltu sellaisiksi, sanoi toimitusjohtaja Blume puhelinhaastattelussa 5. marraskuuta. Europe Automotive Newsin mukaan tämä poikkeaisi yhtiön Pohjois-Amerkin osaston toimitusjohtajan Klaus Zellmerin viime vuoden lausunnon sävystä, josta voisi haistella mielipiteen muuttuneen yhtiön sisällä. Porsche on kertonut tavoitteistaan myydä vuonna 2025 puolet tuotannostaan sähköistetyllä voimalinjalla, eli joko täyssähköautoina tai lataushybrideinä, joten näillä näkymin 911 ei tule ehkä kuulumaan tuohon joukkoon. Toisaalta ikonina toimiva 911 ei hallitse merkin myyntitilastoja, joissa sen edelle kiilaavat katumaasturit Macan ja Cayenne sekä ainoa täyssähköauto Taycan – ainakin Yhdysvalloissa. Sanomattakin lienee selvää, että kutosbokserin matalaan tyhjäkäyntimörinään ja tasaisesti kierrosten mukana kiristyvään sointiin rakastuneet ovat tiedosta innoissaan. Polttomoottori tulee säilymään ja eiköhän ikoni saa säilyttää kuusi sylinteriään hyvässä vastakkainasettelussa jatkossakin. Porsche 911 Hybrid Jotakin saattaa kuitenkin tapahtua, sillä Porsche 911 hybridimallin huhut eivät ota laantuakseen. Blume vahvistaa huhut niin vahvasti kuin ne voi virallisesti vahvistamatta vahvistaa. – 911-mallin tulevaisuutta varten on olemassa hyviä ideoita tietynlaiselle, hyvin pitkälti suorituskykyä painottavalle, hybridille jossa käyttäisimme esimerkiksi 400 voltin sähköjärjestelmää. Se on enemmän tai vähemmän se suunnitelma, jolla jatkamme 911 kanssa eteenpäin, kertoo Blume. Blume kertoo Porschen investoivan 15 miljardia euroa sähköiseen liikkumiseen, kestävän kehityksen mukaiseen tuotantoon ja digitalisaatioon seuraavan viiden vuoden aikana. Lisäksi urheiluautovalmistaja etsii kumppaneita uusien synteettisten, täysin uusiutuvista lähteistä valmistettavien, polttoaineiden kehittämiseksi. Jälkimmäinen on osa tavoitetta välttää polttomoottoreiden täyskielto. Porsche on ylpeä, että noin 70 prosenttia sen koskaan valmistamista autoista on yhä tien päällä ja käytössä – vaikkakin osin harvakseltaan. Nämä tietenkin käyttävät polttomoottorissaan perinteisiä polttoaineita ja Porsche tahtoisi näidenkin säilyvän vielä pitkään liikenteessä. – Polttomoottorien kieltäminen tai lopettaminen ei ole edes keskusteltavissa. Haluamme lähestyä asiaa molemmista suunnista vähentääkseemme hiilidioksidipäästöjä, sanoo Blume. Hän myös toteaa, että mikäli Porsche tekisi täyssähköisen urheiluauton se olisi todennäköisesti täysin uusi malli. – Uskon että tulevaisuudessa on tilaa hyvin puhtaalle täyssähköiselle urheiluautolle muiden urheiluautojemme rinnalla. Se tarjoaa isoja mahdollisuuksia, sanoo Blume. Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin Arkisto, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?