13.11.2020

Täyssähköinen Porsche 911 saa odottaa – ainakin toistaiseksi

Täyssähköinen Porsche 911 on ainakin toistaiseksi hyllytetty, mutta sen sijaan hybridiversio vaikuttaa lähes varmalta. Porsche vihjailee myös tulevan täyssähköisen urheiluautomallin mahdollisuudesta.

Täyssähköinen Porsche 911 antaa odottaa itseään vielä pitkään, mikäli sellaista koskaan tuleekaan. Sen sijaan hybridiversio kuulostaa olevan jo huomattavasti lähempänä. Viimeisimpiä tietoja Automotive News Europelle on jakanut muun muassa Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume.

Vuonna 1964 esitelty Porsche 911 on jo kahdeksannessa sukupolvessa ja tarjoaa useita eri vaihtoehtoja, kuten Targan, avomallit sekä tietenkin lippulaivana toimivan Turbon. Näitä kaikkia 911-malleja on myyty yhteensä jo yli 1,1 miljoonaa.

Samaan aikaan on todettava, että Targa esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1965 ja ensimmäinen Turbokin 1974 eikä tämän jälkeen ole juuri saatu uusia mullistavia malliversioita – ehkä Porsche Motorsportin vastuulle langetettua gt-sarjaa lukuun ottamatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyssähköinen Porsche 911

Jos olet siis odottanut malttamattomana miltä täyssähköinen Porsche 911 näyttää ja tuntuu, joudut pettymään. Kannattaa ainakin ottaa happea välissä, sillä lähitulevaisuudessa sellaista ei tulla näkemään.

– Haluan ilmaista asian selvästi, ikonimme 911, tulee säilyttämään polttomoottorinsa vielä pitkälle tulevaisuuteen. 911 on konseptina auto, joka on suunniteltu polttomoottoria varten. Ei ole järkevää sotkea sitä sähköiseen liikkumiseen. Uskomme sähköautoihin, jotka on alusta pitäen suunniteltu sellaisiksi, sanoi toimitusjohtaja Blume puhelinhaastattelussa 5. marraskuuta.

Europe Automotive Newsin mukaan tämä poikkeaisi yhtiön Pohjois-Amerkin osaston toimitusjohtajan Klaus Zellmerin viime vuoden lausunnon sävystä, josta voisi haistella mielipiteen muuttuneen yhtiön sisällä. Porsche on kertonut tavoitteistaan myydä vuonna 2025 puolet tuotannostaan sähköistetyllä voimalinjalla, eli joko täyssähköautoina tai lataushybrideinä, joten näillä näkymin 911 ei tule ehkä kuulumaan tuohon joukkoon. Toisaalta ikonina toimiva 911 ei hallitse merkin myyntitilastoja, joissa sen edelle kiilaavat katumaasturit Macan ja Cayenne sekä ainoa täyssähköauto Taycan – ainakin Yhdysvalloissa.

Sanomattakin lienee selvää, että kutosbokserin matalaan tyhjäkäyntimörinään ja tasaisesti kierrosten mukana kiristyvään sointiin rakastuneet ovat tiedosta innoissaan. Polttomoottori tulee säilymään ja eiköhän ikoni saa säilyttää kuusi sylinteriään hyvässä vastakkainasettelussa jatkossakin.

Porsche 911 Hybrid

Jotakin saattaa kuitenkin tapahtua, sillä Porsche 911 hybridimallin huhut eivät ota laantuakseen. Blume vahvistaa huhut niin vahvasti kuin ne voi virallisesti vahvistamatta vahvistaa.

– 911-mallin tulevaisuutta varten on olemassa hyviä ideoita tietynlaiselle, hyvin pitkälti suorituskykyä painottavalle, hybridille jossa käyttäisimme esimerkiksi 400 voltin sähköjärjestelmää. Se on enemmän tai vähemmän se suunnitelma, jolla jatkamme 911 kanssa eteenpäin, kertoo Blume.

Blume kertoo Porschen investoivan 15 miljardia euroa sähköiseen liikkumiseen, kestävän kehityksen mukaiseen tuotantoon ja digitalisaatioon seuraavan viiden vuoden aikana. Lisäksi urheiluautovalmistaja etsii kumppaneita uusien synteettisten, täysin uusiutuvista lähteistä valmistettavien, polttoaineiden kehittämiseksi. Jälkimmäinen on osa tavoitetta välttää polttomoottoreiden täyskielto.

Porsche on ylpeä, että noin 70 prosenttia sen koskaan valmistamista autoista on yhä tien päällä ja käytössä – vaikkakin osin harvakseltaan. Nämä tietenkin käyttävät polttomoottorissaan perinteisiä polttoaineita ja Porsche tahtoisi näidenkin säilyvän vielä pitkään liikenteessä.

– Polttomoottorien kieltäminen tai lopettaminen ei ole edes keskusteltavissa. Haluamme lähestyä asiaa molemmista suunnista vähentääkseemme hiilidioksidipäästöjä, sanoo Blume.

Hän myös toteaa, että mikäli Porsche tekisi täyssähköisen urheiluauton se olisi todennäköisesti täysin uusi malli.

– Uskon että tulevaisuudessa on tilaa hyvin puhtaalle täyssähköiselle urheiluautolle muiden urheiluautojemme rinnalla. Se tarjoaa isoja mahdollisuuksia, sanoo Blume.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin Arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat