13.6.2021 Ajoneuvot Teknohevonen: Ferrarin uusi pääjohtaja Benedetto Vigna tulee teknologiateollisuudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaismerkki yllätti nimittämällä uuden toimitusjohtajan puolijohdeteollisuudesta. Uusi osaaminen saattaa kuitenkin olla juuri sitä, mitä punaiset autot tarvitsevat lähivuosina. Ferrari on valinnut uudeksi toimitusjohtajakseen 52-vuotiaan Benedetto Vignan. Maailman johtavan urheiluautomerkin ja luksusbrändin johtoon löytyi uusi nimi hiukan yllättäen täysin autoalan ulkopuolelta. Ferrarin edellinen toimitusjohtaja Louis Camillieri astui syrjään henkilökohtaisista syistä joulukuussa 2020. Vielä kuukautta aiemmin hän vakuutti, että ei näe Ferrarin olevan edes 50-prosenttisesti sähköinen lähivuosikymmeninä. Nyt italialaisvalmistaja on kuitenkin tuonut täyssähkömallinsa aikataulun eteenpäin vuoteen 2025. Vielä tammikuussa toimitusjohtajaksi huhuttiin muotibrändi Guccin toimitusjohtaja Marco Bizzarria tai muotiryhmä Valentinon entistä toimitusjohtajaa Stefano Sassia. Tämä olisi jatkanut Camillierin ja edesmenneen Sergio Marchionnen viitoittamaa tietä, jossa Ferraria luotsattiin maailman suurten luksusmerkkien joukkoon. Huhtikuussa halituksen puheenjohtaja John Elkann oli jo muuttanut sävyä ja kertoi potentiaalisten toimitusjohtajien listan koostuvan ennen kaikkea ihmisistä, joilla on oikeat teknologiset taidot yhtiön johtamiseen. Myös Marchionne ja Camillieri saapuivat autoalalle sen ulkopuolelta. Sähköistyminen ja digitalisaatio eivät siis jätä Ferrariakaan omaan Modenan kokoiseen kuplaan, jossa veekasit soivat vapaina ja sähköä tarvitaan lähinnä starttimoottoriin. Ferrari on panostanut hybriditekniikkaan ja digitalisaatioon viime vuosina. Muun muassa Romassa on jo uuden aallon hallintalaitteet ja tietoviihdejärjestelmä. Huikea SF90 puolestaan tuo lataushybridin tanssivan orin mallistoon tasan 1 000 hevosvoiman tapaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keksitään ori uudelleen Tässä suhteessa Vignan valinta on yllättävän perusteltua, sillä italialaisjohtaja on tehnyt peräti 26 vuoden uran puolijohdeteollisuudessa. 22 vuotta ajasta hän on työskennellyt STMicroelectronicsin mikroelektromekaanisten järjestelmien osastolla. Tunnetuimpia töitä ovat esimerkiksi 2006 esitellyn Nintendo Wiin ohjaimen kiihtyvyysanturi sekä iPhone 4:ssä saapunut kolmiakselinen gyroskooppi, jota Steve Jobskin esitteli ylpeänä 2010. Apple ja Nintendo ovatkin STMicroelectronicsin suurimpia asiakkaita, kuten on myös Tesla. Myös Vignen työryhmän kehittämiä komponentteja on käytetty autoteollisuudessa. Benedetto Vigna (52) – Puolijohdetyyppi, joka teki opinnäytetyönsä kvanttikvarkeista ja jolla on satoja patentteja nimissään, johtamassa Ferraria? Elämme erikoisia aikoja, kommentoi investointipankki Morgan Stanleyn analyytikko. – Jonkun verrattain nuoren nimittäminen teknologiakentältä kertoo siitä, mihin Ferrari on menossa. Yhtiön suurin haaste seurravan vuosikymmenen aikana on meidän näkymässämme autoteknologian muutokseen sopeutuminen luksusbrändinä, kommentoitiin puolestaan RBC Capital Marketsilta. Ferrarin mukaan Vigna kiihdyttää merkin kykyä siirtyä eturintamassa uuden polven teknologioihin. Monet autovalmistajat lisäävät johtoryhmiinsä erillisiä digijohtajia (chief digitalization officer), mutta Ferrarin ja Vignan tapauksessa rooli saattaa kuulua toimitusjohtajan tehtäviin. – Vignan nimitys on erittäin odottamatonta ja kertoo mielestämme tarvetta "keksiä uudelleen" Ferrari ja miten vaikeaa on löytää tehtävään halukkaita kandidaatteja, kommentoi Jeffriesin analyytikko. Konsulttiyhtiö Aversa puolestaan arvostaa, että Vigna tuo Ferrarille ulkopuolisen näkökulman ja runsaasti johtamisosaamista, sillä Ferrarilla on jo ylivertainen osaaminen urheilu- ja luksusautojen saralla. – Olemme innoissamme voidessamme toivottaa Benedetto Vignan tervetulleeksi Ferrarin uudeksi toimitusjohtajaksi. Hänen syvä ymmärrys alaamme muokkavista teknologioista ja hänen tunnetut taitonsa innovaatioissa, bisneksen rakentamisessa ja johtajuudessa vahvistavat Ferraria ja sen ainutlaatuista tarinaa intohimosta ja suorituskyvystä tulevina jännittävinä aikoina, kommentoi Ferrarin hallituksen puheenjohtaja John Elkann. Vigna aloittaa uudessa tehtävässään 1. syyskuuta, joten kesä kulunee uuden työnantajan tuotteisiin tutustumalla. Ei ihan huono tapa viettää lomaa. Lähteet: Automotive News, Ferrari Kuvat: Ferrari Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Maistiainen: Ferrari Roma – Ota rennosti ja nauti elämästä, vaikka taivaalta sataisi räntää ”Se olisi hullua!” – Ferrari-pomot: V12 voi olla hybridi, ei turbo Teknologia ei tarpeeksi kehittynyttä Ferrarille – sähköauto vuoden 2025 jälkeen Downsizing ei käänny italiaksi: V12 vauhdittaa Ferrarin tulosta Ferrari esittää: LaFerrari Aperta ja menneisyyden haamut Ferrari lisää tuotantoaan – taustalla uusi katumaasturi ja miljonäärien lisääntyminen Ferrari Monza SP1 ja SP2: uskomaton 810 hevosvoiman retrohulluttelu Ferrarilla kasvutavoitteita: ”emme jahtaa Porschen myyntimääriä” Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku