13.6.2021 Ajoneuvot Teknohevonen: Ferrarin uusi pääjohtaja Benedetto Vigna tulee teknologiateollisuudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaismerkki yllätti nimittämällä uuden toimitusjohtajan puolijohdeteollisuudesta. Uusi osaaminen saattaa kuitenkin olla juuri sitä, mitä punaiset autot tarvitsevat lähivuosina. Ferrari on valinnut uudeksi toimitusjohtajakseen 52-vuotiaan Benedetto Vignan. Maailman johtavan urheiluautomerkin ja luksusbrändin johtoon löytyi uusi nimi hiukan yllättäen täysin autoalan ulkopuolelta. Ferrarin edellinen toimitusjohtaja Louis Camillieri astui syrjään henkilökohtaisista syistä joulukuussa 2020. Vielä kuukautta aiemmin hän vakuutti, että ei näe Ferrarin olevan edes 50-prosenttisesti sähköinen lähivuosikymmeninä. Nyt italialaisvalmistaja on kuitenkin tuonut täyssähkömallinsa aikataulun eteenpäin vuoteen 2025. Vielä tammikuussa toimitusjohtajaksi huhuttiin muotibrändi Guccin toimitusjohtaja Marco Bizzarria tai muotiryhmä Valentinon entistä toimitusjohtajaa Stefano Sassia. Tämä olisi jatkanut Camillierin ja edesmenneen Sergio Marchionnen viitoittamaa tietä, jossa Ferraria luotsattiin maailman suurten luksusmerkkien joukkoon. Huhtikuussa halituksen puheenjohtaja John Elkann oli jo muuttanut sävyä ja kertoi potentiaalisten toimitusjohtajien listan koostuvan ennen kaikkea ihmisistä, joilla on oikeat teknologiset taidot yhtiön johtamiseen. Myös Marchionne ja Camillieri saapuivat autoalalle sen ulkopuolelta. Sähköistyminen ja digitalisaatio eivät siis jätä Ferrariakaan omaan Modenan kokoiseen kuplaan, jossa veekasit soivat vapaina ja sähköä tarvitaan lähinnä starttimoottoriin. Ferrari on panostanut hybriditekniikkaan ja digitalisaatioon viime vuosina. Muun muassa Romassa on jo uuden aallon hallintalaitteet ja tietoviihdejärjestelmä. Huikea SF90 puolestaan tuo lataushybridin tanssivan orin mallistoon tasan 1 000 hevosvoiman tapaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keksitään ori uudelleen Tässä suhteessa Vignan valinta on yllättävän perusteltua, sillä italialaisjohtaja on tehnyt peräti 26 vuoden uran puolijohdeteollisuudessa. 22 vuotta ajasta hän on työskennellyt STMicroelectronicsin mikroelektromekaanisten järjestelmien osastolla. Tunnetuimpia töitä ovat esimerkiksi 2006 esitellyn Nintendo Wiin ohjaimen kiihtyvyysanturi sekä iPhone 4:ssä saapunut kolmiakselinen gyroskooppi, jota Steve Jobskin esitteli ylpeänä 2010. Apple ja Nintendo ovatkin STMicroelectronicsin suurimpia asiakkaita, kuten on myös Tesla. Myös Vignen työryhmän kehittämiä komponentteja on käytetty autoteollisuudessa. Benedetto Vigna (52) – Puolijohdetyyppi, joka teki opinnäytetyönsä kvanttikvarkeista ja jolla on satoja patentteja nimissään, johtamassa Ferraria? Elämme erikoisia aikoja, kommentoi investointipankki Morgan Stanleyn analyytikko. – Jonkun verrattain nuoren nimittäminen teknologiakentältä kertoo siitä, mihin Ferrari on menossa. Yhtiön suurin haaste seurravan vuosikymmenen aikana on meidän näkymässämme autoteknologian muutokseen sopeutuminen luksusbrändinä, kommentoitiin puolestaan RBC Capital Marketsilta. Ferrarin mukaan Vigna kiihdyttää merkin kykyä siirtyä eturintamassa uuden polven teknologioihin. Monet autovalmistajat lisäävät johtoryhmiinsä erillisiä digijohtajia (chief digitalization officer), mutta Ferrarin ja Vignan tapauksessa rooli saattaa kuulua toimitusjohtajan tehtäviin. – Vignan nimitys on erittäin odottamatonta ja kertoo mielestämme tarvetta "keksiä uudelleen" Ferrari ja miten vaikeaa on löytää tehtävään halukkaita kandidaatteja, kommentoi Jeffriesin analyytikko. Konsulttiyhtiö Aversa puolestaan arvostaa, että Vigna tuo Ferrarille ulkopuolisen näkökulman ja runsaasti johtamisosaamista, sillä Ferrarilla on jo ylivertainen osaaminen urheilu- ja luksusautojen saralla. – Olemme innoissamme voidessamme toivottaa Benedetto Vignan tervetulleeksi Ferrarin uudeksi toimitusjohtajaksi. Hänen syvä ymmärrys alaamme muokkavista teknologioista ja hänen tunnetut taitonsa innovaatioissa, bisneksen rakentamisessa ja johtajuudessa vahvistavat Ferraria ja sen ainutlaatuista tarinaa intohimosta ja suorituskyvystä tulevina jännittävinä aikoina, kommentoi Ferrarin hallituksen puheenjohtaja John Elkann. Vigna aloittaa uudessa tehtävässään 1. syyskuuta, joten kesä kulunee uuden työnantajan tuotteisiin tutustumalla. Ei ihan huono tapa viettää lomaa. Lähteet: Automotive News, Ferrari Kuvat: Ferrari Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Maistiainen: Ferrari Roma – Ota rennosti ja nauti elämästä, vaikka taivaalta sataisi räntää ”Se olisi hullua!” – Ferrari-pomot: V12 voi olla hybridi, ei turbo Teknologia ei tarpeeksi kehittynyttä Ferrarille – sähköauto vuoden 2025 jälkeen Downsizing ei käänny italiaksi: V12 vauhdittaa Ferrarin tulosta Ferrari esittää: LaFerrari Aperta ja menneisyyden haamut Ferrari lisää tuotantoaan – taustalla uusi katumaasturi ja miljonäärien lisääntyminen Ferrari Monza SP1 ja SP2: uskomaton 810 hevosvoiman retrohulluttelu Ferrarilla kasvutavoitteita: ”emme jahtaa Porschen myyntimääriä” Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan