Ajoneuvot | Uutinen | 20.6.2019

Toimintamatka kasvaa: uusi Renault Zoe

Euroopassa hyvin myynyt Zoe saa paremman akuston ja uuden, tehokkaamman moottorimallin.

Jaa artikkeli

Syyskuussa 2012 markkinoille saapunut sähköauto Renault Zoe saa kasvojenkohotuksen. Zoe on saavuttanut sähköautoksi suuren suosion Euroopassa, sitä on myyty yli 150 000 kappaletta 40 eri maassa. Viime vuonna Zoe oli Euroopan eniten rekisteröity sähköautomalli.

Suomeen Zoe saapui ensimmäisen mallipäivityksen jälkeen, jolloin ajoakun kapasiteetti kasvoi 41 kilowattituntiin. Nyt esitellyssä Zoessa akkua on tarjolla 52 kilowattituntia. Alustavien WLTP -mittausten mukaan uuden Zoen toimintamatka on 390 kilometriä. Akun kapasiteetin kasvusta huolimatta sen mitat eivät ole kasvaneet eikä painoa ole tullut kuin parikymmentä kiloa lisää.

Renault Zoe

Uudesta Zoesta löytyy myös 50 kilowatin tehoinen CSS-pikalataus. Pikalaturi lataa puolessa tunnissa noin 150 kilometriä lisää toimintamatkaa.

Uudistunutta tekniikkaa

Sähkömoottorin voi valita kahdesta teholuokasta: viime vuonna esitellyn 80 kilowattisen rinnalla on uusi 100 kilowatin vaihtoehto. Molemmat moottorit ovat Renaultin itsensä suunnittelemia ja valmistamia. Uudella moottorilla Zoe kiihtyy 0–100 km/h 9,5 sekunnissa ja 80–100 km/h välin 7,1 sekunnissa, mikä on valmistajan mukaan yli 2,2 sekuntia aikaisempaa nopeammin.

Renault Zoe

Valmistajan mukaan Zoen ajo-ominaisuudet ovat entistä paremmat uusien säätöjen ja takaiskunvaimentimien ansiosta. Nyt levyjarrut löytyvät myös taka-akselilta entisten rumpujarrujen sijaan.

Renaultin mukaan auton ulkonäköön ei ole tehty radikaaleja muutoksia sen suosion jatkuvan kasvun vuoksi. Uusi keula ledivaloilla varustettuna korostaa valmistajan mukaan modernia tekniikkaa. Renaultin logoa keulassa on kasvatettu ja sen takaa löytyvät molemmat latauspistokkeet.

Kierrätysverhoilua ja kosketusnäyttöjä

Täysin uudistunutta sisustaa valmistaja kuvailee vallankumoukselliseksi, sillä sen suunnittelussa on otettu ympäristö huomioon muun muassa täysin kierrätetyistä materiaaleista tehdyllä kangasverhoilulla.

Renault Zoe

Uudessa kojelaudassa kuljettajan edessä komeilee 10-tuumainen näyttö, johon sisältyy digitaalinen mittaristo ja siihen on mahdollista saada myös navigoinnti. Kojelaudan keskelle voi valita Clion tapaan joko 7- tai 9,3-tuumaisen kosketusnäytön.

Keskikonsoliin on saatu enemmän säilytystilaa sähköisen käsijarrun ja e-shifter –vaihteenvalitsimen ansiosta. Tilaa on hyödynnetty muun muassa älypuhelimen langatonta latausta tukevalla lokerolla.

Renaultin mukaan ajomukavuutta lisää myös aikaisempaa alhaisempi melutaso.

Suomen markkinoille uusi Zoe saapuu loppuvuoden aikana.

Lähde ja kuvat: Renault

Jaa artikkeli

Keskustelu