10.4.2019

Törmäystestissä tuoreimmat katumaasturit: Citroën C5 Aircross ja Range Rover Evoque

Range Rover Evoque

Citroën C5 Aircross sai kaksi arvosanaa varustelusta riippuen, Range Rover Evoque sai täydet viisi tähteä.

Euro NCAP on julkaissut tuoreimmat törmäystestitulokset. Range Rover Evoque sai täydet viisi tähteä, Citroën C5 Aircross sai varustelusta riippuen neljä tai viisi tähteä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Citroën C5 Aircross

Perusvarusteltu C5 Aircross sai aikuismatkustajien suojasta 87 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 86 prosenttia, kevyenliikenteen suojasta 58 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 75 prosenttia.Citroën C5 Aircross

Kattavammalla aktiivisella turvavarustelulla C5 Aircross sai viisi tähteä. Tällöin aikuismatkustajien suoja nousi 89 prosenttiin, lapsiamtkustajien suoja pysyi 86 prosentissa, kevyenliikenteen suoja nousi 67 prosenttiin ja aktiivinen turvavarustelu 82 prosenttiin.

C5 Aircrossin passiivinen suoja keräsi pääosin kehuja. Euro NCAP moitti kuljettajan sääriluun suojaa, muu vartalo sai hyvän suojan osa- ja kokokeulatörmäyksessä. Takaistuimella päähän kohdistui kuormitusta. Kyljen tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistui kuormitusta. Auton keularakenteista tuulilasi ja A-pilarit aiheuttivat kohonnutta kuormitusta kevyelle liikentelle. Auton vakiovarustelu kattaa kamerapohjaisen hätäjarrutusjärjestelmän, mutta lisävarustelun myötä tuleva tutka laajentaa toiminnan pyöräilijätunnistukseen.

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta auto sai 94 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 87, kevyenliikenteen suojasta 72 ja aktiivisesta turvavarustelusta 73 prosenttia.

Aikuismatkustajien passiivinen suoja sai lähes poikkeuksetta vain kehuja, suurimmat moitteet kohdistuivat takaistuimen niskatuen tarjoamaan suojaan piiskaniskuvammaa vastaan. Auton vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sai täydet pisteet, mikä osaltaan kohottaa myös aikuismatkustajien suojasta annettuja pisteitä. Myös kevyen liikenteen suoja oli varsin hyvä, kiitos takareunasta ylös ponnahtavan konepellin. Hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijoiden lisäksi pyöräilijät. Järjestelmän toiminta jalankulkijoilla oli kohtalaista, mutta polkupyöräilijöillä heikkoa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Euro NCAP

Luetuimmat