29.11.2022

Toyota joutuu leikkaamaan tuotantoaan jälleen joulukuussa – menossa on silti näillä näkymin ennätysvuosi

Joulukuun tuotantokatkokset vaikuttavat sekä Toyotan että Lexuksen malleihin, mukaan lukien huippusuosittuun RAV4:ään. Toyota arvioi valmistavansa tilivuonna ennätysmäärän autoja, vaikka komponenttipula syö alkuperäisestä arviosta puoli miljoonaa autoa. Komponenttipula kiusaa edelleen autonvalmistajia läpi kentän, eikä Toyota ole yksin ilmoituksensa kanssa.

Vanha tuttu puolijohdepula nostaa jälleen päätään, virallisten selitysten kohdistuessa tälläkin kertaa itäisen Aasian covid-rajoituksiin. Suurimmista autonvalmistajista Toyota ilmoitti ensimmäisenä suorista leikkauksista tuotantoonsa joulukuussa sekä uudelleenarvioinnista koko tilivuoden 2023 tuotantoon. Osa joulukuun tuotantokatkoksista vaikuttanee ainakin välillisesti myös Eurooppaan ja Suomeen tuotaviin eriin, vaikka suurimmat vaikutukset kohdistuvatkin Toyotan kotimarkkinoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sulkuja neljällä linjastolla

Ensi kuun tuotantokatkokset koskevat kolmea tehdasta ja niissä neljää eri tuotantolinjaa pelkästään Japanissa. Toyota valmistaa tavallisesti kuukaudessa kaikki maailman tehtaat yhteenlaskettuna noin 800 000 autoa, joista 300 000 Japanissa. Sulut määrätyissä tehtaissa pudottavat Japanin tuotantomäärää vähintään 50 000 yksilöllä, jolloin maailmanlaajuinen kokonaismäärä olisi jäämässä noin 750 000:een yksilöön.

Toyota Takaoka – Toyota leikkaa tuotantoa
Toyota Harrier -tuotantoa Takaokassa.

Takaokan tehtaan II-linjan on määrä olla suljettuna kahtena päivänä, ja tässä yhteydessä tuotantomäärällisesti merkittävimmät vaikutukset kohdistuvat RAV4:ään. Tiettävästi kuitenkin Eurooppaan tuotavat RAV4:t ovat peräisin Taharan tehtaalta, jonka nelipäiväiset sulut eivät maailman myydyimpään katumaasturiin tältä osin vaikuta. Sen sijaan meikäläisen Land Cruiserin, sen sisarmalli Lexus GX:n sekä -sukulaismalli 4Runnerin tuotanto Taharassa kärsii. Miyatan tehdas puolestaan valmistaa yksinomaan Lexuksia, ja sen molemmat tuotantolinjat ovat suljettuna yhden vuorokauden. Tämä vaikuttaa UX-, NX- ja RX -katumaastureihin sekä ES -sedaniin. Tällä luulisi olevan ainakin hienoista vaikutusta myös tänne laivattaviin Lexuksiin.

Lexus RX 500h+

Ennätys pienenemässä puolella miljoonalla

Toinen uutinen koski vuoden 2023 Full Year -kokonaistuotantolukuja. Arvio siitä oli alun perin 9,7 miljoonaa Toyotaa maailmaanlaajuisesti, mutta komponenttipulan myötä se putosi juuri 9,2 miljoonaan autoon. Pöytään nuijittaneen tilikauden päätteeksi 31. maaliskuuta siitäkin huolimatta kaikkien aikojen myyntiluvut. Edellinen ennätys, 8,98 miljoonaa autoa, on vuodelta 2017.

Myös Jaguar Land Rover priorisoi, muiden muassa

Komponenttipulan vaikutukset ovat maailmanlaajuisia, ja aivan tuoreeltaan myös Jaguar Land Roverilta on viestitetty tuotantorajoituksista, jotka ulottuvat maaliskuulle. Automotive News Europen haastatteleman, nimettömänä pysyttelevän sisäpiirilähteen mukaan brittimerkin tavoitteena on vähentää Solihullin tehtaalla Range Rover Velarin ja Jaguar F-Pacen tuotantoa, ja suunnata sieltä vapautuvat puolijohteet niiden sijaan paremmalla katteella valmistettaviin suurempiin malleihin, Range Roveriin ja Range Rover Sportiin, jotka ovat vielä kaiken lisäksi malli-iältään uunituoreita.

Range Rover 5

Vaikutukset saattavat mahdollisesti ulottua myös Halewoodin tehtaalla valmistettaviin kompaktimpiin Land Rover -malleihin, Discovery Sportiin sekä Range Rover Evoqueen. Väliin jäävät vielä Defender sekä Discovery, joiden tuotannon ei pitäisi häiriintyä.

Velarin, Evoquen ja F-Pacen kaltaiset pienemmät mallit tuovat kassaan yksinkertaisesti vähemmän katetta, ja siksi JLR:n kannattaa kohdistaa komponentit isoihin Range Rovereihin.

AutoForecast Solutions ennustaa, että tänä vuonna tullaan maailmanlaajuisesti valmistamaan noin 4,4 miljoonaa autoa suunniteltua vähemmän. Pohjois-Amerikka on kärsinyt kuluvana vuonna tähän mennessä 1,5 miljoonalla autolla, Eurooppa 1,38 miljoonalla autolla, ja Aasiakin on tuottanut noin 0,77 autoa vähemmän kuin oli suunniteltu.

Lähteet: Toyota, The Car Guide, Automotive News Europe Kuvat: Toyota, Land Rover Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat