31.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport – harkitumpaa ylellisyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isoa Range Roveria pidempään uunissa kypsynyt Range Rover Sport osoittaa, että joskus valmistautuminen todella kannattaa. Hyvää: mukavuus, kyvykkyys, tilat. Huonoa: lataushybridin massa. Land Rover on 2000-luvulla laajentanut mallistoaan tietoisesti kattaakseen yhä enemmän asiakasryhmiä. 2004 merkki esitteli Range Stormer -konseptiauton, jonka jälkeen nähtiin autoa etäisesti muistuttava Range Rover Sport. Ensimmäisen mallipolven ajan Range Sport näytti “täysikasvuisen” Range Roverin pikkuveljeltä, mutta sittemmin Sport on lähestynyt olemuksessaan matalakattoista Range Stormer -konseptia. Nyt esitelty Land Rover Range Rover Sport vastaa konseptiauton kutsuun ja samalla se on osoitus siitä, että Jaguar Land Roverin muotoilussa valtikka on tällä hetkellä maastoautopuolella. Sulavalinjainen Range Rover Sport on sukunäköinen, mutta sitä on myös vaikea sekoittaa muihin mallistonsa jäseniin. Paikoin jopa Range Rover -tekstit on vaihdettu mustiin, sillä Land Roverilla ollaan itsevarmoja auton tunnistettavuudesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei enää isoveljen varjossa Range Rover Sport kasvoi mallistopäivityksessä 67 mm pituussa, mutta kasvu on sijoitettu ovelasti. Sport kehitettiin yhtä aikaa uuden Range Roverin kanssa, mutta Sport ennätti paistua uunissa reilun puoli vuotta pidempään. Samalla autot jakavat lähes kolmen metrin akselivälin ja molemmat perustuvat uuteen MLA-flex-perusrakenteeseen. Vaikka nuorison mielestä Range Rover Sport sopii varmasti hyvin fleksaamiseen, perusrakenteen nimi viittaa monimetallirakenteeseen. Korijäykkyys taasen on vähemmän “flex”, sillä Sport on noin kolmanneksen edeltäjäänsä jämäkämpi. Ovet pamahtavat päättävisesti kiinni kesken ristiriipunnankin. Toinen erottava tekijä on koko. Siinä missä lyhyenkin akselivälin Range Rover on 5,06 metriä pitkä, jää Sport taktisesti 4,95 metriin. Leveys autoilla on sama, mutta korkeudessa Sport on viisi senttiä matalampi. Mittaeron huomaa kyllä takaistuimilla, vaikka mistään säilyketölkistä ei olekaan kyse. Vastaavasti kuljettajan paikalla Range Rover Sport tuntuu helpommin sijoitettavalta. Tavaratilaa on 647 litraa. "Range Roverini on linnani" Etuistuimilla Range Rover Sportin ergonomiassa ei ole moitittavaa ja hallintalaitteet sijaitsevat lähes siellä, missä ne ovat isommassakin mallissa. Tietoviihdejärjestelmä Pivi Pro sopii hyvin Land Roverin tyyliin ja järjestelmä onkin vahvimmillaan landrovermaisissa asioissa, kuten ympäristökameroiden näytössä tai maastoajotiedoissa. Alustan suhteen pidempi kehitystyö näkyy positiivisesti, sillä Range Rover Sport on jopa 23-tuumaisilla vanteilla mukavakulkuinen ajettava. Ohjauksessa prioriteetti on isoa Rangea terävämmässä olemuksessa, mutta varsinainen urheiluauto Sport ei tietenkään ole. Land Rover oli järjestänyt Madridin lähistölle myös kohtuullisen vaativaa maastoajoa, jossa Range Rover Sportin eri kyvyt laitettiin koetukselle. Ajotilavalitsimesta löytyy sopiva ratkaisu melkein jokaiseen maastoon, mihin hienostomaasturilla voi järkevästi kuvitella päätyvänsä. Kuljettajalle kaikki näyttäytyy vaivattomuutena, jossa kysytään lähinnä uskallusta luottaa autoon. Range Rover Sportilla on myös hämmästyttävä kyky ulosmitata renkaiden kyky. Auton suurin kahluusyvyys on 900 mm, lataushybridin normaali maavara on 209 mm ja maastoajotilassa maavaraa on 274 mm. Dynamic-varustelu ja lataushybridivoimalinja voivat nipistää maastoajoarvoista hieman, mutta lähestymiskulma maastoajokorkeudella on vähintään 29,7°, ramppikulma 24,5° ja jättökulma 30,0°. Ilmajousitus on vakiovaruste. Ja kun auto vielä kulkee moottoritielläkin kevyesti ja vakaasti, ei Range Rover Sportin kykyjä voi kuin ihailla. Tarkempi pohdinta rengasmelusta täytyy tosin jättää karkeammalle suomalaistiestölle. Konetilan vaihtoehdot Voimalinjavalikoima kattaa kaikki tutut sektorit aina dieselistä lataushybridiin. Koeajetuista malliversioista 3,0-litraiseen rivikutoseen perustuva D300-kevythybrididiesel on hyvä pari auton yleiseen olemukseen. Malliston huipulla on BMW:n 4,4-litraiseen V8-moottoriin luottava P530, jonka suorituskyky on ainakin riittävä (joskaan ei tolkuton) ja Land Rover on onnistunut loihtimaan voimanlähteestä myös baijerilaisia paremmat moottoriäänet. Suomessa yleisin valinta lienee bensiinikutoseen perustuva lataushybridi, joka on saatavissa hevosvoimien mukaan nimettyinä P440 ja P510 -versioina. Yhden latauksen sähkötoimintamatka (WLTP) on jopa 113 km, kiitos 38,2 kilowattitunnin akun. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan 50 kilowatin CCS-latauksella. Kaksi moottoria, kookas akku, mekaaninen neliveto ja autoon lastattu maastokyvykkyys tosin tarkoittaa, että lataushybridimallin omamassa liikkuu 2,8 tonnin paikkeilla. Muuten sähkö sopii Range Rover Sportin olemukseen hyvin ja parin vuoden sisään mallista tulee myös täyssähköinen versio. Malliston hinnat alkavat P440e-lataushybridin ja S-varustetason yhdistelmästä 107 598 eurosta ja toisessa ääripäässä on First Edition -varusteltu P530 V8-bensiinimalli 241 500 eurolla. Dieseliin pääsee käsiksi SE-tason D250:n 134 408 eurolla. Land Rover Range Rover Sport on kasvanut hiukan erikoisesta rinnakkaismallista todelliseksi ykkösvaihtoehdoksi, jos ei kaipaa “täyden” Range Roverin takatiloja ja herraskaisempaa ajettavuutta. Samalla Range Sportin yhdistelmä mukavuutta ja aitoa kyvykkyyttä saattaa aiheuttaa nolostumista kilpailijoiden "katumaastureissa". Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Land Rover Range Rover Sport P510e First Edition Hinta alkaen 152 524 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 996 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 5500 r/min Vääntö 550 Nm (1500 r/min) Vääntö 550 Nm (1500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 38,2 / 31,8 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (1 x 32A), CCS 50 kW. Toimintamatka 113 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 375 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) CO2-päästöt 20 g/km Mitat pituus 4946 mm, leveys 2047 mm, korkeus 1820 mm, akseliväli 2997 mm Tavaratila: 647-1 491 l Omamassa: 2810 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 6 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku