10.9.2015

Tulossa: Ford Ranger Euroopan ensi-illassa

Fordin uudistuva avolava-auto pyrkii esiin rohkealla tyylillä, huipputeknologialla ja polttoainetaloudellisilla dieselmoottoreilla.

Fordin päivityksen saava lippulaivamalli Wildtrak vie valmistajansa mukaan Rangerin uudelle tasolle ylellisellä muotoilullaan, ainutlaatuisella verhoilullaan ja taatusti tunnistettavalla Pride Orange -värillään. Myös polttoainetalouden saralla on odotettavissa parannuksia.

Puolisuunnikkaan muotoisen säleikön ainutlaatuinen tumma, metallinharmaa maalipinta ja erottuvat yksityiskohdat tekevät Ranger Wildtrakista malliston ulkonäöllisen kärkiversion. Sporttinen korostusväri toistuu sivupeileissä, ovenkahvoissa, kylkien ilmanpoistoaukoissa, lastausalustan kiskoissa ja takavaloissa.

Uuden Wildtrakin design-elementteihin kuuluvat myös suorakaiteen muotoiset sumuvalot, ainutlaatuinen lavan reunakaari, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja rohkeat Wildtrak-kuviot, jotka valmistajan mukaan luovat mielikuvan pelottomasta seikkailuhengestä. Sisätiloissa oranssia käytetään korostusvärinä.

Uudessa Wildtrakissa on valmistajan mukaan kestävät ja spottiset istuimet. Kuljettajan istuimessa on kaikkiaan kahdeksan säätömahdollisuutta, joten mieluisan ajoasennon löytäminen ei liene vaikeaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pelkkiä nelivetoja Suomeen

Uusi Ranger tarjoaa entistä tehokkaamman moottorivalikoiman. Kulutusta ja päästöjä sieventävät Auto-Start-Stop-teknologia, uudet vaihtoehdot vetopyörästön välityssuhteessa ja sähköinen ohjaustehostin. Polttoaineenkulutuksen luvataan olevan 17 prosenttia pienempi.

Dieselmallisto sisältää 160 hevosvoiman version Fordin tuoreimmasta 2.2-litraisesta TDCi-moottorista (7,1l/100 km ja 185 g/km hiilidioksidipäästöjä) sekä väkevän 200-hevosvoimaisen, viisisylinterisen, 3.2 litran TDCi-moottorin. Valittavissa ovat sekä kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto että automaattivaihteisto. Kaikki Suomeen tuotavat mallit ovat nelivetoisia.

Ford Rangerin luvataan olevan yksi luokkansa pystyvimmistä ajoneuvoista. Valmistajan mukaan se on suunniteltu ja rakennettu kulkemaan sujuvasti vaativimmassakin maastossa: auton maavara on 230 mm ja sen voi ajaa jopa 800 mm syvän veden läpi. 28 asteen lähestymiskulman ja 25 asteen jättökulman ansiosta uuden Rangerin kuljettaja voi ylittää jyrkkiäkin esteitä jokseenkin huoletta.

Vankan, sähköisesti ohjattavan jakovaihteiston ansiosta nelivetomallien kuljettajat voivat vaihtaa lennossa kaksivetoisesta nelivetoiselle high-range-vaihteelle keskikonsolin nupista. Matalan nopeuden vääntöä tai lisää jarrutusvoimaa alamäkeen haastavassa maastossa saadaan käynnistämällä low-range-nelivetovaihde. Sähköisesti lukittuva perätasauspyörästö antaa lisäpitoa vaikeissa olosuhteissa. Vahvojen maasto-ominaisuuksien lisäksi Ranger pystyy hinaamaan jopa 3500 kg kuormaa ja sen kantavuus on erinomainen.

Kuljettajalle apuja

Uudessa Rangerissa on rutkasti teknologiaa, kuten Fordin SYNC 2-järjestelmä, jossa on 8-tuumainen kosketusnäyttö ja värikoodatut kulmat, joiden avulla valikossa navigointi on helppoa.

Kuljettajaa avustavat teknologiat tekevät valmistajan mukaan ajamisesta mukavampaa ja kätevämpää. Rangerista löytyvät kaistavahti ja kaistanpitoavustin, aktiivinen vakionopeudensäädin, jossa on Forward Alert -toiminto, parkkitutka edessä ja takana, peruutuskamera, sekä kaatumisenestolla ja perävaunun vakautuksella varustettu elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä.

Tukea kuljettajalle on luvassa myös seuraavien avustimien muodossa: hätäjarrutehostin, kuormanhallintajärjestelmä, alamäkihidastin ja mäkilähtöapu.

Lähde ja kuva: Ford

Luetuimmat