14.9.2015

Tulossa: Lexus RX – suorituskykyä mukavuudesta tinkimättä

Uudistunut Lexus RX jatkaa valmistajansa mukaan aikaisempien mallisukupolvien petaamalla uralla ja tavoitteena on ottaa paikka ajoneuvoluokkansa suunnannäyttäjänä.

Lexus RX on valmistajansa mukaan paketti, jossa yhdistyvät ylellisyys ja matkustusmukavuus, sekä uusin teknologia ja taloudellisuuden ja ajonautinnon yhdistävä suorituskyky. Lupaus on melkoinen mantra, mutta toisaalta malli niittänyt suosiota jo useammalla vuosikymmenellä, joten täyttä kukkua ennakkolupaukset tuskin ovat.

Uudistunut Lexus RX jatkaa valmistajansa mukaan aikaisempien mallisukupolvien petaamalla uralla. Tavoitteena on ottaa paikka ajoneuvoluokkansa suunnannäyttäjänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muodot kohdallaan

Uuden Lexus RX:n muotoilukieli noudattelee samaa linjaa, kuin mitä on nähty muun muassa valmistajan tuoreessa NX-mallissa.

Ajoneuvon etuosan ilmettä hallitsee Lexukselle ominainen tiimalasia muistuttava voimakas Spindle-etusäleikkö, jonka reunukset ovat näyttävää kromia. Näistä terävistä kulmista ja Lexuksen logon L-kirjaimesta innoituksensa saanut muotoilukieli jatkuu ainakin tarkkasilmäisen mielestä myös geometrisesti muotoilluissa led-ajovaloissa, jotka yhdessä uusien etusumuvalojen kanssa luovat autolle aiemmista sukupolvista erottuvan ilmeen.

Voimakkaasti muotoiltuja ajovaloumpioita ympäröivät 18 yksittäistä lediä, jotka toimivat paitsi suuntavilkkuina, myös päiväajovaloina. Valojärjestelmää täydentää kaukovaloautomatiikka, joka takaa että kaukovalot ovat käytössä aina tarvittaessa, mutta eivät häikäise vastaantulijoita.

L-muotoiluteema jatkuu myös auton takaosassa, ja valmistajansa mukaan RX on visuaalisesti tasapainoinen kokonaisuus. Toisaalta voiko muuta edes odottaa?

Niin tai näin, L-kirjaimen muotoiset led-takavalot ja pyöränkaarien muotoilu tuovat etuosan piirteitä myös auton takailmeeseen. Uudet takavalot ovat paitsi näyttävät, myös aiempaa toiminnallisemmat. Käytännössä tämä tarkoittaa valoa entistä suuremmalle alueelle kerralla. Huomio kiinnittyy myös häivytettyihin C-pilareihin, mikä luo vaikutelman leijuvasta katosta.

Uusia ulkomuotoiluun vaikuttavia elementtejä on monta. Esimerkkeinä toimivat ajovalopesurit, panoraamakaton muotoilu, kiinteät kattokaiteet, ovenkahvat  ja valaistus. Saatavilla on kaikkiaan kolme uutta ulkoväriä, Graphite Black, Copper Brown ja Deep Blue.

Mitat ennallaan

Vaikka RX näyttääkin virtaviivaisemmalta kuin aiemmin, ovat auton ulkomitat jokseenkin ennallaan. Leveyttä ja pituutta on jatkossa muutama milli enemmän. Akseliväliä on venytetty viisi senttiä.

Muutosten ansiosta autossa on valmistajan mukaan aiempaa enemmän jalkatilaa. Lisäksi tavaratila on kasvanut ja maavaraa löytyy 10 mm aiempaa enemmän.

Pidemmän akselivälin, suurempien pyörien, kauemmaksi sijoiteltujen A-pilarien ja etupuskurin uudelleen muotoilun ansiosta RX:n ulkoasu nyt on aiempaa leveämpi ja urheilullisempi.

Mukavaa myös matkustajille

Uuden RX:n istuimet ovat valmistajan mukaan sekä mukavat että tyylikkäät. Pyöristetyt istuintyynyt tarjoavat hyvän tuen kaikille matkustajille. Istuimet on huolellisesti viimeistelty taidokkain tikkauksin. Kaksi uutta nahkaverhoilusävyä, Nobel Brown ja Rich Cream, luovat tyylikkään säväyksen matkustamoon.

Uudelleen suunniteltu kojetaulu, tyylitelty hallintalaitteisto ja kapealinjainen keskikonsoli viimeistelevät matkustamon ilmeen.

Hiukan aiempaa matalammalle sijoitettujen etuistuimien ansiosta matkustamossa on aiempaa enemmän pääntilaa. Myös ohjauspyörä on sijoiteltu uudelleen tarjoten kuljettajalle aiempaa mukavamman, mutta kuitenkin urheilullisen ajoasennon.

Uusi RX tarjoaa mukavat tilat myös takamatkustajille, joille on järjestetty niin ikään lisää jalkatilaa. Tavaratilasta tinkimättä.  Valmistaja lupaa, että takaluukkuun mahtuu helposti jopa neljä matkalaukkua tai useampikin golfbägi. Luukku aukeaa vaivattomasti tuomalla käsi tai kyynärpää lähelle Lexus-logoa, vaikka molemmat kädet olisivat käytössä esimerkiksi ostosten kantamiseen.

Uusi, suurikokoinen ja selkeä näyttö viimeistee auton modernin ja mukavan matkustamon. Sen ohjaimet on sijoitettu etuistuimien väliin, joten sekä kuljettaja että matkustaja voivat säätää helposti siinä näytettäviä tietoja. Näytön ja sen helpon ohjattavuuden ansiosta kuljettaja voi pitää katseen tiukasti tiessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kapea moottorivalikoima

450h-hybridiversion lisäksi RX on saatavilla kansainvälisillä markkinoilla 2,0-litraisella turboahdetulla bensiinimoottorilla ja 3,5-litraisella V6 -bensiinimoottorilla. Suomeen näitä vaihtoehtoja ei tarjota.

3,5-litraisella V6-moottorilla varustettu 450h-hybridiversio tarjoaa parhaansa mukaan tehokkuutta ja voimaa. Se tuottaa 193 kW:n (263 hv) tehon 6000 kierroksella minuutissa maksimiväännön ollessa 335 Nm 4600 kierroksella minuutissa. Bensiini- ja sähkömoottorin tuottama yhteisteho nousee 230 Kw:iin (313 hv). Yhdistetty keskikulutus on 5,2l/100 km ja CO2-päästöt alkaen 120g/km.

Hybridijärjestelmän tärkeimmät komponentit on päivityksen yhteydessä suunniteltu uudelleen. Valmistajan mukaan ajaminen on jatkossa mukavaa, taloudellista ja hiljaista. Tästä on kiittäminen uudistunutta jousitusta ja moottorijäähdytystä. Myös energiatehokkuus on kasvanut aiempaa kevyemmän ja kooltaan pienemmän hybridijärjestelmän ansiosta.

Ohjaustuntuman luvataan olevan aiempaa terävämpi, ja auton hallittavuus parempi. Kohennukset nousevat esiin muun muassa jäykemmän korirakenteen ansiosta. Dynaamisen ajon vastapainoksi RX on valmistajan mukaan varustettu erityisen tehokkaalla jarrujärjestelmällä.

Varustelu on kohdallaan myös turvallisuuden osalta. Lexus RX on varustettu kattavalla Lexus Safety System+ -turvallisuusvarustelulla, johon sisältyvät törmäyksiä ennakoiva ja tarvittaessa automaattisesti jarruttava Pre-Crash-järjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin, edistyksellinen kaistavahti, kaukovaloautomatiikka ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

Lähde ja kuvat: Lexus

Luetuimmat