5.2.2021

Uudistunut Hyundai Kona Electric alkaen 35 390 euroa – Bluelink ja muumikeula

Hyundai Kona Electric

Ulkoa ja sisältä uudistunut Hyundai Kona Electric alkaa hinnasta 35 390 euroa ja isomman akun lisähinta on noin 8 000 euroa.

Uudistunut Hyundai Kona Electric päivittää aiemmin myynnissä ollutta mallia muumikeulalla, takavaloin, teknologiapaketilla ja turvallisuusvarusteilla. Hyundain kompakti täyssähkömalli esiteltiin vuonna 2018 ja nyt on ensimmäisen kasvojenkohotuksen vuoro.

Kona Electric -tuoteperhe on saanut myös uuden Fresh-varustetason, jonka kattavaan vakiovarustelistaan kuuluvat muun muassa älyavain, lämmitettävä ohjauspyörä, peruutuskamera sekä runsaasti mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Pienellä piristyksellä mennään aikaisempaakin vahvemmin eteenpäin.

Hyundai Kona Electric 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistunut Hyundai Kona Electric

Keulaltaan uudistunut Hyundai Kona Electric on aikaisempaakin puhdaslinjaisempi ja oikeastaan siitä tulee mieleen muumikeula. Uudet led-ajovalot ovat nyt entistä terävämmät ja viirumaisemmat, ja ne on toteutettu Multifaceted reflector -heijastintekniikan avulla.

Auton molemmat puskurit on muotoiltu uusiksi ja pyöränkaaren levikepalat on nyt maalattu korin väriin. Takaa löytyy myös, keulan tapaan, vaakasuunnassa viiruksi venytetyt valot. Kona Electric on saanut myös uusia ulkovärivaihtoehtoja ja 17 tuuman kevytmetallivanteet vakiovarusteeksi koko mallistoon.

Ehkäpä mielenkiintoisimmat muutokset liittyvät kuitenkin sisätiloihin, jossa kuljettajan näkymää hallitsee uusi 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on Style-versiossa edellisestä malliversiosta tuttu 10,25-tuumainen ja se tarjoaa Hyundai Live -palvelut, Android Auto- ja Apple CarPlay -valmiudet sekä lisäksi nyt myös odotetun Bluelink-telematiikkapalvelun. Fresh- ja Comfort-varustetasoissa on uusi, hieman pienempi, 8-tuumainen kosketusnäyttö.

Edellä mainitun Bluelink-älypuhelinsovelluksen avulla auton tietoja voi tarkastella ja toimintoja käyttää myös etänä matkapuhelimesta. Sovellus näyttää auton jäljellä olevan toimintamatkan ja akun varaustilan sekä latausajan, kun auto on kytkettynä julkiseen tai yksityiseen latauspisteeseen. Bluelink-sovelluksesta voi myös valita omaan aikatauluun tai budjettiin sopivan latausajan käyttämällä sähköä esimerkiksi silloin, kun se on edullisinta.

Latauksen etähallinnan ansiosta toiminnon voi ajoittaa älypuhelimesta vain napin painalluksella ja kylmempinä kuukausina voidaan ajastaa, milloin auto halutaan esilämmittää – kunhan auto on kytkettynä virtalähteeseen. Esilämmitys tuo paitsi lisämukavuutta matkustajille, myös säästää akkua, jota muuten tarvittaisiin ajoneuvon lämmittämiseen tien päällä. Ajastus voidaan kytkeä päälle autosta tai käyttäen Bluelink-järjestelmän etähallintaa.

Lisää mielenrauhaa tarjoilee uusittu Hyundai SmartSense -turvallisuuspaketti. Uusi Hyundai Kona Electric varoittaa takaa risteävästä liikenteestä ja katvealueen törmäyksen välttämiseksi se sekä varoittaa kuljettajaa että tarvittaessa myös jarruttaa törmäyksen välttämiseksi.

Liikkeellelähtöilmoitus huomauttaa kuljettajalle, kun edessä oleva ajoneuvo alkaa liikkua ja kuljettajan reaktio liikennevirran liikkumiseen myöhästyy esimerkiksi liikennevaloissa. Uusia turvallisuusjärjestelmiä Kona Electricissä ovat myös poistumisvaroitin ja takamatkustajista muistuttava toiminto. Lisäksi uudessa Kona Electricissä on myös eCall-hätäpuhelutoiminto.

Hyundai Kona Electric 2021

Kolmivaihelatausta kahdella akulla

Comfort ja Style -varustetasoissa on nyt vakiovarusteena kolmivaihelataus ja tämä koskee molempia akkuversioita. Fresh-varustetasoon kolmivaihelataus on saatavilla lisävarusteena. Kolmivaihelatauksella saatetaan saavuttaa esimerkiksi kotilatauksessa merkittävä etu, kun sulakevaatimus pienenee ja latausnopeus kasvaa aiemmasta.

Uudistunut Hyundai Kona Electric on saatavilla kahdella vaihtoehtoisella akkuversiolla, jotka vaikuttavat myös auton huipputehoon: 39,2-kilowattituntinen akku tarjoaa 100 kilowattia (136 hv) ja 64-kilowattituntinen akku 150 kilowattia (204 hv) tehoa, mutta vääntöä on aina 395 newtonmetriä. Suuremmalla akustolla auto kiihtyy 7,9 sekunnissa paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen ja pienemmällä sama tapahtuu 9,9 sekunnissa.

Suurempiakkuisen Kona Electricin WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka on 484 kilometriä yhdellä latauksella. Pienemmällä 39,2 kilowattitunnin akkuversiolla vastaava lukema on 305 kilometriä.

Kona Electric 64 kWh -versioon saa vetokoukun. Vetomassa on tosin vain 300 kilogrammaa, joten tämä varuste on tarkoitettu ensisijaisesti vetokoukkuun asennettavaa polkupyörätelinettä varten. Sähkö-Konan kattokaiteet kantavat 80 kilogramman kuorman.

Maaliskuussa 2020 Hyundai aloitti Kona Electricin tuotannon Euroopan tehtaallaan Tšekissä, jossa valmistetaankin jatkossa kaikki Suomeen tuotavat sähkö-Konat. Lyhyemmät toimitusmatkat eurooppalaisille asiakkaille ovat tarjonneet mahdollisuuden lyhentää merkittävästi myös uusien sähköautojen toimitusaikoja.

Uuden Hyundai Kona Electricin myynti on jo alkanut Suomessa. Hyundai Kona Electric 39 kWh 136 hv Fresh MY21 aloittaa hinnaston lukemasta 35 390 euroa. Suurempi akku on saatavilla edullisimmillaan hintaan 43 390 euroa ja samalla varusteluksi nousee Comfort.

Kuvat: Henri Posa ja Hyundai Lähde: Hyundai

Luetuimmat