25.6.2021 Ajoneuvot Uusi Porsche 911 -malli ei yllätä ketään: lähes 500-hevosvoimainen 992 GTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen 911 -mallivaihtoehtoja tupsahtelee esiin kuin sieniä sateella. Näistä viimeisin on tuoreimman sukupolven 992 GTS viitenä versiona. Porsche seuraa samoja polkuja, jotka ovat kaikille merkkiä harrastaville kovin tuttuja. Tällä kertaa vuorossa on hieman 911 Carrera S -malleja suorituskykyisempi, mutta selvästi Turbon alle jäävä versio. Uusimman sukupolven 992 GTS noudattelee vanhoja kaavoja. Itse auto on 911 ja sen sukupolvi on tällä hetkellä siis tuo mainittu 992. Ensimmäinen Porsche 911 GTS nähtiin 12 vuotta sitten ja nyt on aika tuoreimman version. Tällä kertaa tarjotaan viisi GTS-versiota. Takavetoinen 911 Carrera GTS on tarjolla Coupé ja Cabriolet -korimalleina. Samoin on nelivetoisen 911 Carrera 4 GTS:n laita. Viides vaihtoehto on nelivetoinen, ovelan katon, 911 Targa 4 GTS. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nyt 992 GTS Moottorina on tutusti taka-akselin tuntumaan asennettu kuusisylinterinen vastaiskumoottori. Sen huipputeho on 353 kilowattia (480 hv), eli sopivasti 22 kilowattia (30 hv) edellisen korimallin GTS-mallia, ja saman verran nykyistä Carrera S -mallia, enemmän. Kuinka kätevää. Huippuvääntö on nyt 570 newtonmetriä. Kiihdytys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 3,3 sekuntia, mikäli alla on kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu Carrera 4 GTS. Kaksoiskytkinvaihteisto on 8-pykäläinen PDK, mutta tarjolla on myös 7-pykäläinen manuaalivaihteisto. Vakiovarustelista on GTS:ssä aina edullisempaa Carrera S -mallia pidempi houkuttelemaan kalliimman ja tehokkaamman pariin. Tällä kertaa sieltä löytyy muun muassa 10 millimetriä madallettu sporttisempi iskunvaimennuksen säädöllä varustettu alusta (PASM). Samalla jarrut on varmuuden vuoksi lainattu Turbosta – aivan niin kuin kukaan olisi koskaan haukkunut uusien 911-mallien jarruja riittämättömiksi. Samalla on suosiolla napattu matkaan myös Turbon 20- (edessä) ja 21-tuumaiset (takana) keskimutterilla varustetut vanteet. Äänentoistosta vastaa vakiovarusteinen sporttiputkisto, joka on viritetty GTS-taajuudelle samalla kun auton äänieristystä on poistettu. Ajettavuutta painottavat voivat ruksia lisävarustelistalta lisää keveyttä (Lightweight Design -paketti), jolla säästää jopa 25 kilogrammaa massaa. Siihen kuuluu hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) valmistetut kuppijakkarat, ohuemmat sivu- ja takalasit sekä kevyempi käynnistysakku. Samalla autosta poistetaan takaistuimet. Sportti on musta Uusi GTS painottaa edeltäjiensä tapaan mustia yksityiskohtia, jotka ulottuvat muun muassa mallimerkintöihin. Esimerkiksi Targa mallissa mustat yksityiskohdat ulottuvat myös tunnusmerkkinä toimivaan Targa-kaareen. Muita mustia osia ovat ilmanohjaimen huuli, kevytmetallivanteet ja moottorin päällä sijaitsevat ritilät. Kaikki GTS -mallit on varustettu muista malleista tutulla korisarjalla (Sport Design -paketti), joka muuttaa hieman keulaa, helmoja sekä perää. Etuvalojen ympäristö on sekin tumma tyyliltään ja vakiovarusteluun kuuluu led-paketti (PDLS Plus). Takavalot poikkeavat hieman muusta mallistosta. Sisällä sama Sama musta teema toistuu myös sisällä, osin Race-Tex-mikrokuitumateriaalin muodossa. Manuaalivaihteisen vaihdekeppi on 10 millimetriä lyhennetty ja ohjauspyörä on mallia GT Sport – varusteluun kuuluu myös Sport Chrono -paketti. GTS tarjoaa jakkaroiksi paremmat Sport Seats Plus -vaihtoehdot. Tuota aiemmin mainittua mikrokuitumateriaalia löytyy muun muassa istuimien keskiosista, ohjauspyörän kehältä, vaihdekepistä, ovista ja käsinojista. Kontrastitikkausten värin voi valita kahdesta vaihtoehdosta: Carmine Red tai Crayon. Malliversion kolme kirjainta on tuutattu niin useaan paikkaan ettei lisähinta varmasti pääse unohtumaan. Porschen tietoviihdejärjestelmän (PCM) tuorein versio tarjoaa nyt reilun kosketusnäytön sekä tuen Android Autolle Apple CarPlayn lisäksi. Nämä auttavat matkantekoa, mikäli itse ajaminen tuntuu käyvän tylsäksi tai matkustajat kaipaavat viihdykettä. Kuvat ja lähde: Porsche Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?