25.6.2021

Uusi Porsche 911 -malli ei yllätä ketään: lähes 500-hevosvoimainen 992 GTS

Porsche 911 992 GTS 2021

Porschen 911 -mallivaihtoehtoja tupsahtelee esiin kuin sieniä sateella. Näistä viimeisin on tuoreimman sukupolven 992 GTS viitenä versiona.

Porsche seuraa samoja polkuja, jotka ovat kaikille merkkiä harrastaville kovin tuttuja. Tällä kertaa vuorossa on hieman 911 Carrera S -malleja suorituskykyisempi, mutta selvästi Turbon alle jäävä versio. Uusimman sukupolven 992 GTS noudattelee vanhoja kaavoja.

Itse auto on 911 ja sen sukupolvi on tällä hetkellä siis tuo mainittu 992. Ensimmäinen Porsche 911 GTS nähtiin 12 vuotta sitten ja nyt on aika tuoreimman version.

Tällä kertaa tarjotaan viisi GTS-versiota. Takavetoinen 911 Carrera GTS on tarjolla Coupé ja Cabriolet -korimalleina. Samoin on nelivetoisen 911 Carrera 4 GTS:n laita. Viides vaihtoehto on nelivetoinen, ovelan katon, 911 Targa 4 GTS.

Porsche 911 Carrera GTS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nyt 992 GTS

Moottorina on tutusti taka-akselin tuntumaan asennettu kuusisylinterinen vastaiskumoottori. Sen huipputeho on 353 kilowattia (480 hv), eli sopivasti 22 kilowattia (30 hv) edellisen korimallin GTS-mallia, ja saman verran nykyistä Carrera S -mallia, enemmän. Kuinka kätevää.

Huippuvääntö on nyt 570 newtonmetriä. Kiihdytys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 3,3 sekuntia, mikäli alla on kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu Carrera 4 GTS. Kaksoiskytkinvaihteisto on 8-pykäläinen PDK, mutta tarjolla on myös 7-pykäläinen manuaalivaihteisto.

Porsche 911 Carrera GTS

Vakiovarustelista on GTS:ssä aina edullisempaa Carrera S -mallia pidempi houkuttelemaan kalliimman ja tehokkaamman pariin. Tällä kertaa sieltä löytyy muun muassa 10 millimetriä madallettu sporttisempi iskunvaimennuksen säädöllä varustettu alusta (PASM). Samalla jarrut on varmuuden vuoksi lainattu Turbosta – aivan niin kuin kukaan olisi koskaan haukkunut uusien 911-mallien jarruja riittämättömiksi.

Samalla on suosiolla napattu matkaan myös Turbon 20- (edessä) ja 21-tuumaiset (takana) keskimutterilla varustetut vanteet. Äänentoistosta vastaa vakiovarusteinen sporttiputkisto, joka on viritetty GTS-taajuudelle samalla kun auton äänieristystä on poistettu.

Ajettavuutta painottavat voivat ruksia lisävarustelistalta lisää keveyttä (Lightweight Design -paketti), jolla säästää jopa 25 kilogrammaa massaa. Siihen kuuluu hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) valmistetut kuppijakkarat, ohuemmat sivu- ja takalasit sekä kevyempi käynnistysakku. Samalla autosta poistetaan takaistuimet.

Porsche 911 Targa 4 GTS

Sportti on musta

Uusi GTS painottaa edeltäjiensä tapaan mustia yksityiskohtia, jotka ulottuvat muun muassa mallimerkintöihin. Esimerkiksi Targa mallissa mustat yksityiskohdat ulottuvat myös tunnusmerkkinä toimivaan Targa-kaareen. Muita mustia osia ovat ilmanohjaimen huuli, kevytmetallivanteet ja moottorin päällä sijaitsevat ritilät.

Kaikki GTS -mallit on varustettu muista malleista tutulla korisarjalla (Sport Design -paketti), joka muuttaa hieman keulaa, helmoja sekä perää. Etuvalojen ympäristö on sekin tumma tyyliltään ja vakiovarusteluun kuuluu led-paketti (PDLS Plus). Takavalot poikkeavat hieman muusta mallistosta.

Sisällä sama

Sama musta teema toistuu myös sisällä, osin Race-Tex-mikrokuitumateriaalin muodossa. Manuaalivaihteisen vaihdekeppi on 10 millimetriä lyhennetty ja ohjauspyörä on mallia GT Sport – varusteluun kuuluu myös Sport Chrono -paketti. GTS tarjoaa jakkaroiksi paremmat Sport Seats Plus -vaihtoehdot.

Tuota aiemmin mainittua mikrokuitumateriaalia löytyy muun muassa istuimien keskiosista, ohjauspyörän kehältä, vaihdekepistä, ovista ja käsinojista. Kontrastitikkausten värin voi valita kahdesta vaihtoehdosta: Carmine Red tai Crayon. Malliversion kolme kirjainta on tuutattu niin useaan paikkaan ettei lisähinta varmasti pääse unohtumaan.

Porschen tietoviihdejärjestelmän (PCM) tuorein versio tarjoaa nyt reilun kosketusnäytön sekä tuen Android Autolle Apple CarPlayn lisäksi. Nämä auttavat matkantekoa, mikäli itse ajaminen tuntuu käyvän tylsäksi tai matkustajat kaipaavat viihdykettä.

Kuvat ja lähde: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat