18.5.2020

Katto pois ja kohti retrokesää: Porsche 911 Targa 4

Porsche 911 Targa (992)
Uusin 911 Targa jatkaa alkuperäisellä teemalla.

Porsche 911 jatkaa sukupolvenvaihdostaan: uusimmasta sukupolvesta aiemmin esitellyn coupén ja Cabriolet-avomallin rinnalle on nyt esitelty perinteikäs 911 Targa.

Avattavalla kattopalalla varustettu 911 Targa jatkaa edeltäjänsä linjoilla: suuri teräksinen turvakaari yhdessä avaran takalasin kanssa luo autolle makean retrofiiliksen – siis suoran viittauksen alkuperäiseen 911 Targaan 1960-luvulle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhä Targa

Porsche 911 Targa (992)

Kattomekanismi on hiottu versio edeltäjästä: lasikatto aukeaa takaviistoon, kangaskatto taittuu turvakaaren yli ja ikkuna palautuu alkuperäiselle paikalleen. Operaatio onnistuu 19 sekunnissa nappia painamalla. Edeltäjäversion koeajon voit lukea täältä.

Tyypillisesti saksalaisinsinöörit ovat pohtineet kaikkea: auton pysäköintitutkat varmistavat tilan riittävän auton takana ikkunan liikkeelle ja estävät operaation, jos auto on alle puolen metrin päässä seinästä.

Porsche kertoo tuulilasin karmin kätkevän käsin nostettavat ilmanohjaimet, jotka parantavat mukavuutta katto auki ajonopeuksilla 50–145 km/h.

Porsche 911 Targa (992)

Uusi 911 Targa on ainakin toistaiseksi saatavilla vain nelivetoisena. Perusmalli on 911 Targa 4, eli 3-litraisen turbobokserin 385 hevosvoiman ja 8-portaisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston vauhdittama paketti. 911 Targa 4S korottaa voimavarat 450 hevosvoimaan, ja tähän versioon tarjotaan PDK:n vaihtoehdoksi 7-portaista manuaalia. 911 Targa 4S:n varustelu kattaa taka-akselin luistonrajoittimen: PDK:n kanssa se on sähkömekaaninen, manuaalivaihteistolla mekaaninen.

Yhä nopea

Suorituskyky ei paljoa uudesta kattorakenteesta muutu – 911 Targa perustuu 911 Cabrioletin peruskoriin. 911 Targa 4 saavuttaa satasen 4,2 sekunnissa, kun S-versio pysäyttää kellot 3,6 sekuntiin.

Lisäsuorituskykyä mutkiin voi hankkia lisävarusteisella nelipyöräohjauksella tai PDDC-paketin aktiivisilla kallistuksenvaimentimilla.

Porsche 911 Targa (992)

911 Targa 4:ään saa myös helpotusta avoautounelmiin niin huonosti sopiviin ruuhkiin. Porsche InnoDrive käyttää karttadataa ennakoidakseen seuraavan kolmen kilometrin nopeusrajoitukset. Lisähavaintoja järjestelmä tekee vallitsevasta liikennetilanteesta tutkan ja kameroiden perusteella. Lisäksi Traffic Jam -avustin helpottaa ruuhkamatelua seuraamalla kaistoja ja edellä meneviä ajoneuvoja yhdessä aktiivisen vakionopeudensäätimen kanssa.

Entistä retrompi

911 Targa 4:ään tarjotaan myös alkuperäisen 911 Turbon, eli 930-sukupolven, inspiroimaa kaksiväristä nahkasisustaa. Retrotyyliä voi siis syventää entisestään.

Uutta Targaa odotellessa lue 911 Carreran ja 911 Carrera Cabrioletin koeajot!

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat:  Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat