27.3.2019

Koeajo: Vain katto puuttuu – Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (992)

Coupé vai Cabriolet, siitä voi väitellä Porsche 911:sta kohdalla pitkään. Kyse on puhtaasti makuasiasta. Hyvää: avoautoelämys ilman kompromisseja. Huonoa: ovenkahvat?

Ei avoauto pelkästään katto poistamalla synny, ei ainakaan perinpohjaisilta saksalaisilta. Tammikuussa koeajetun coupén metallikatto on vaihtunut sähköhydraulisesti aukeavaan kangaskattoon, valmistajan mukaan aiempaa kevyempään. Avoversion valitseminen tuo 70 lisäkiloa (1710 kg vs. 1640).

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (992)

Mustana, tummansinisenä, ruskeana ja punaisena saatava katto aukeaa tai sulkeutuu kahdessatoista sekunnissa ja käyttö onnistuu aina 50 kilometriin tunnissa asti. Kattorakenteiden sisältä löytää ääni- ja lämmöneristeitä sekä magnesiumista tehtyjä vahvikkeita, joiden ansiosta tuttu kattolinja säilyy muodossaan yli 300 kilometriin tunnissa asti. Pikkutarkat saksalaiset haluavat varmistaa, ettei huippunopeuttakaan kulkeva 911 Carrera 4S Cabriolet näytä myrskytuulessa pullottavalta teltalta.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (992)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Osiensa neliö

Kuulostaa turhamaiselta, mutta yksityiskohdat tekevät kokonaisuuden. Ja niitä yksityiskohtia riittää, ja se kokonaisuus nousee osiensa toiseen potenssiin. Cabriolet-versio säilyttää kaikki Coupén ansaitsemat ylisanat.

Sen alustan kyvykkyys selvitä hirvittävän huonokuntoisesta tiestä hämmentää – ja huonokuntoisia teitä koeajoreitillä riittää, Kreikan tiestö on maan talouden peili.  Pelkkiä kehuja ansaitsee myös ohjaus: jos Porschen pyytää kulkemaan suoraan, se tekee sen lähes vakaumuksellisesti. Mutta jos erinomaisesti käteen istuvaa ohjauspyörää kääntää vähänkin, ohjautuu auto 46 milliä leveämmän etuakselin ansiosta erinomaisen tarkasti ja tunnokkaasti pitkin pyydettyä linjaa.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (992)

Nyppylöissä ja notkoissa keventävä tai painautuva auto tuntuu sormenpäissä ohjausvoimien vaihteluna, samoin yliyrittämisestä johtuva yli- tai aliohjautuminen. Etupyörien vaimea, mutta jatkuva viestintä tienpinnan tapahtumista luo konkreettisen yhteyden auton ja kuljettajan välille. Kenties juuri sen tähden 911 on harvoja huippusuorituskykyisiä autoja, joita on aidosti nautinnollista ajaa myös hitaasti.

Lisää bassoa

Toki vasta vauhdissa palaset todella loksahtavat kohdalleen. Vaikka kiertojäykkyys jää puoleen umpikorisesta 911:sta, on rakenne silti hyvin jäykkä. Vain pahimmissa poikittaistöyssyissä voi aistia rakenteessa tutinoita. Kehityksen ansiosta avokoriseen 911-malliin tarjotaan lisävarusteena ensikertaa jäykempää PASM Sport -alustaa.

Etupuskurin liikkuvista ritilöistä ja nousevasta takasiivestä koostuva aktiivinen aerodynamiikka mukautuu katon asentoon: katto ylhäällä järjestelmä toimii kuten coupéssa, avonaisena takasiiven kulmaa jyrkennetään muuttuneen ilmavirtauksen tähden. Etuistuimella ei ilmavirtauksista tarvitse liikaa murehtia, sähköisesti aukeava tuulisuoja pitää pyörteilyn kurissa. Takaistuinta ei toki tällöin voi käyttää kuin tavaratilana, mutta 911-perinteiden mukaisesti se ei ole suuri menetys. Ja jos asiakas valitsee tyyriin, mutta upeasointisen Burmester-äänentoiston, korostaa järjestelmä Cabrioletissa hieman matalia taajuuksia kompensoidakseen avonaista tilaa. Saksalaiset todellakin huomioivat kaiken.

Turhia murheita

Tai eivät aivan kaikkea. Cabriolet jakaa umpikattoisen mallin selkeälinjaiset sisätilat, joten kritisoimme jälleen ohjauspyörän digitaalimittaristoon aiheuttamaa katvetta. Kahden koriversion yhteinen murhe ovat myös koria vasten painautuvat ovenkahvat, joiden hutera rakenne ei istu muuten jämäkkyyden perikuvaa edustavaan Porscheen.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (992)
3-litrainen tuplaturboahdettu bokserikuutonen on hienosäädetty versio edeltäjästä. Moottorista löytyy nyt muun muassa hiukkassuodatin.

Suurista murheista ei siis ole kyse. Uusi Porsche 911 tarjoaa sekä coupéna että cabrioletinä edeltäjiään enemmän mukavuutta tinkimättä pisaraakaan urheilullisuudesta. Valinta kahden korimallin välillä on lopulta kiinni vain muutamasta seikasta: miten paljon avoautoilusta nauttii ja kuinka avokorin ulkonäkö sopii silmään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä ihmeen 992?Porsche 911 Carrera

Katso täältä uuden sukupolven Porsche 911:sta laajempi tekninen esittely.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet

Hinta alkaen

231 928 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 981 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

331 kW (450 hv), 6500 r/min

Vääntö

530 Nm (2300–5000 r/min)

Vääntö

530 Nm (2300–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,6 s

Huippunopeus

304 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 10,6 (yhd.)

CO2-päästöt

242 g/km

Mitat

pituus 4519 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1299 mm, akseliväli 2450 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat