27.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Vain katto puuttuu – Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Coupé vai Cabriolet, siitä voi väitellä Porsche 911:sta kohdalla pitkään. Kyse on puhtaasti makuasiasta. Hyvää: avoautoelämys ilman kompromisseja. Huonoa: ovenkahvat? Ei avoauto pelkästään katto poistamalla synny, ei ainakaan perinpohjaisilta saksalaisilta. Tammikuussa koeajetun coupén metallikatto on vaihtunut sähköhydraulisesti aukeavaan kangaskattoon, valmistajan mukaan aiempaa kevyempään. Avoversion valitseminen tuo 70 lisäkiloa (1710 kg vs. 1640). Mustana, tummansinisenä, ruskeana ja punaisena saatava katto aukeaa tai sulkeutuu kahdessatoista sekunnissa ja käyttö onnistuu aina 50 kilometriin tunnissa asti. Kattorakenteiden sisältä löytää ääni- ja lämmöneristeitä sekä magnesiumista tehtyjä vahvikkeita, joiden ansiosta tuttu kattolinja säilyy muodossaan yli 300 kilometriin tunnissa asti. Pikkutarkat saksalaiset haluavat varmistaa, ettei huippunopeuttakaan kulkeva 911 Carrera 4S Cabriolet näytä myrskytuulessa pullottavalta teltalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Osiensa neliö Kuulostaa turhamaiselta, mutta yksityiskohdat tekevät kokonaisuuden. Ja niitä yksityiskohtia riittää, ja se kokonaisuus nousee osiensa toiseen potenssiin. Cabriolet-versio säilyttää kaikki Coupén ansaitsemat ylisanat. Sen alustan kyvykkyys selvitä hirvittävän huonokuntoisesta tiestä hämmentää – ja huonokuntoisia teitä koeajoreitillä riittää, Kreikan tiestö on maan talouden peili. Pelkkiä kehuja ansaitsee myös ohjaus: jos Porschen pyytää kulkemaan suoraan, se tekee sen lähes vakaumuksellisesti. Mutta jos erinomaisesti käteen istuvaa ohjauspyörää kääntää vähänkin, ohjautuu auto 46 milliä leveämmän etuakselin ansiosta erinomaisen tarkasti ja tunnokkaasti pitkin pyydettyä linjaa. Nyppylöissä ja notkoissa keventävä tai painautuva auto tuntuu sormenpäissä ohjausvoimien vaihteluna, samoin yliyrittämisestä johtuva yli- tai aliohjautuminen. Etupyörien vaimea, mutta jatkuva viestintä tienpinnan tapahtumista luo konkreettisen yhteyden auton ja kuljettajan välille. Kenties juuri sen tähden 911 on harvoja huippusuorituskykyisiä autoja, joita on aidosti nautinnollista ajaa myös hitaasti. Lisää bassoa Toki vasta vauhdissa palaset todella loksahtavat kohdalleen. Vaikka kiertojäykkyys jää puoleen umpikorisesta 911:sta, on rakenne silti hyvin jäykkä. Vain pahimmissa poikittaistöyssyissä voi aistia rakenteessa tutinoita. Kehityksen ansiosta avokoriseen 911-malliin tarjotaan lisävarusteena ensikertaa jäykempää PASM Sport -alustaa. Etupuskurin liikkuvista ritilöistä ja nousevasta takasiivestä koostuva aktiivinen aerodynamiikka mukautuu katon asentoon: katto ylhäällä järjestelmä toimii kuten coupéssa, avonaisena takasiiven kulmaa jyrkennetään muuttuneen ilmavirtauksen tähden. Etuistuimella ei ilmavirtauksista tarvitse liikaa murehtia, sähköisesti aukeava tuulisuoja pitää pyörteilyn kurissa. Takaistuinta ei toki tällöin voi käyttää kuin tavaratilana, mutta 911-perinteiden mukaisesti se ei ole suuri menetys. Ja jos asiakas valitsee tyyriin, mutta upeasointisen Burmester-äänentoiston, korostaa järjestelmä Cabrioletissa hieman matalia taajuuksia kompensoidakseen avonaista tilaa. Saksalaiset todellakin huomioivat kaiken. Turhia murheita Tai eivät aivan kaikkea. Cabriolet jakaa umpikattoisen mallin selkeälinjaiset sisätilat, joten kritisoimme jälleen ohjauspyörän digitaalimittaristoon aiheuttamaa katvetta. Kahden koriversion yhteinen murhe ovat myös koria vasten painautuvat ovenkahvat, joiden hutera rakenne ei istu muuten jämäkkyyden perikuvaa edustavaan Porscheen. 3-litrainen tuplaturboahdettu bokserikuutonen on hienosäädetty versio edeltäjästä. Moottorista löytyy nyt muun muassa hiukkassuodatin. Suurista murheista ei siis ole kyse. Uusi Porsche 911 tarjoaa sekä coupéna että cabrioletinä edeltäjiään enemmän mukavuutta tinkimättä pisaraakaan urheilullisuudesta. Valinta kahden korimallin välillä on lopulta kiinni vain muutamasta seikasta: miten paljon avoautoilusta nauttii ja kuinka avokorin ulkonäkö sopii silmään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä ihmeen 992? Katso täältä uuden sukupolven Porsche 911:sta laajempi tekninen esittely. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Hinta alkaen 231 928 € Moottori Bensiinimoottori 2 981 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 331 kW (450 hv), 6500 r/min Vääntö 530 Nm (2300–5000 r/min) Vääntö 530 Nm (2300–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,6 s Huippunopeus 304 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,6 (yhd.) CO2-päästöt 242 g/km Mitat pituus 4519 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1299 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?