27.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Vain katto puuttuu – Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Coupé vai Cabriolet, siitä voi väitellä Porsche 911:sta kohdalla pitkään. Kyse on puhtaasti makuasiasta. Hyvää: avoautoelämys ilman kompromisseja. Huonoa: ovenkahvat? Ei avoauto pelkästään katto poistamalla synny, ei ainakaan perinpohjaisilta saksalaisilta. Tammikuussa koeajetun coupén metallikatto on vaihtunut sähköhydraulisesti aukeavaan kangaskattoon, valmistajan mukaan aiempaa kevyempään. Avoversion valitseminen tuo 70 lisäkiloa (1710 kg vs. 1640).Mustana, tummansinisenä, ruskeana ja punaisena saatava katto aukeaa tai sulkeutuu kahdessatoista sekunnissa ja käyttö onnistuu aina 50 kilometriin tunnissa asti. Kattorakenteiden sisältä löytää ääni- ja lämmöneristeitä sekä magnesiumista tehtyjä vahvikkeita, joiden ansiosta tuttu kattolinja säilyy muodossaan yli 300 kilometriin tunnissa asti. Pikkutarkat saksalaiset haluavat varmistaa, ettei huippunopeuttakaan kulkeva 911 Carrera 4S Cabriolet näytä myrskytuulessa pullottavalta teltalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsiensa neliöKuulostaa turhamaiselta, mutta yksityiskohdat tekevät kokonaisuuden. Ja niitä yksityiskohtia riittää, ja se kokonaisuus nousee osiensa toiseen potenssiin. Cabriolet-versio säilyttää kaikki Coupén ansaitsemat ylisanat.Sen alustan kyvykkyys selvitä hirvittävän huonokuntoisesta tiestä hämmentää – ja huonokuntoisia teitä koeajoreitillä riittää, Kreikan tiestö on maan talouden peili. Pelkkiä kehuja ansaitsee myös ohjaus: jos Porschen pyytää kulkemaan suoraan, se tekee sen lähes vakaumuksellisesti. Mutta jos erinomaisesti käteen istuvaa ohjauspyörää kääntää vähänkin, ohjautuu auto 46 milliä leveämmän etuakselin ansiosta erinomaisen tarkasti ja tunnokkaasti pitkin pyydettyä linjaa.Nyppylöissä ja notkoissa keventävä tai painautuva auto tuntuu sormenpäissä ohjausvoimien vaihteluna, samoin yliyrittämisestä johtuva yli- tai aliohjautuminen. Etupyörien vaimea, mutta jatkuva viestintä tienpinnan tapahtumista luo konkreettisen yhteyden auton ja kuljettajan välille. Kenties juuri sen tähden 911 on harvoja huippusuorituskykyisiä autoja, joita on aidosti nautinnollista ajaa myös hitaasti. Lisää bassoaToki vasta vauhdissa palaset todella loksahtavat kohdalleen. Vaikka kiertojäykkyys jää puoleen umpikorisesta 911:sta, on rakenne silti hyvin jäykkä. Vain pahimmissa poikittaistöyssyissä voi aistia rakenteessa tutinoita. Kehityksen ansiosta avokoriseen 911-malliin tarjotaan lisävarusteena ensikertaa jäykempää PASM Sport -alustaa.Etupuskurin liikkuvista ritilöistä ja nousevasta takasiivestä koostuva aktiivinen aerodynamiikka mukautuu katon asentoon: katto ylhäällä järjestelmä toimii kuten coupéssa, avonaisena takasiiven kulmaa jyrkennetään muuttuneen ilmavirtauksen tähden. Etuistuimella ei ilmavirtauksista tarvitse liikaa murehtia, sähköisesti aukeava tuulisuoja pitää pyörteilyn kurissa. Takaistuinta ei toki tällöin voi käyttää kuin tavaratilana, mutta 911-perinteiden mukaisesti se ei ole suuri menetys. Ja jos asiakas valitsee tyyriin, mutta upeasointisen Burmester-äänentoiston, korostaa järjestelmä Cabrioletissa hieman matalia taajuuksia kompensoidakseen avonaista tilaa. Saksalaiset todellakin huomioivat kaiken. Turhia murheitaTai eivät aivan kaikkea. Cabriolet jakaa umpikattoisen mallin selkeälinjaiset sisätilat, joten kritisoimme jälleen ohjauspyörän digitaalimittaristoon aiheuttamaa katvetta. Kahden koriversion yhteinen murhe ovat myös koria vasten painautuvat ovenkahvat, joiden hutera rakenne ei istu muuten jämäkkyyden perikuvaa edustavaan Porscheen.3-litrainen tuplaturboahdettu bokserikuutonen on hienosäädetty versio edeltäjästä. Moottorista löytyy nyt muun muassa hiukkassuodatin.Suurista murheista ei siis ole kyse. Uusi Porsche 911 tarjoaa sekä coupéna että cabrioletinä edeltäjiään enemmän mukavuutta tinkimättä pisaraakaan urheilullisuudesta. Valinta kahden korimallin välillä on lopulta kiinni vain muutamasta seikasta: miten paljon avoautoilusta nauttii ja kuinka avokorin ulkonäkö sopii silmään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä ihmeen 992? Katso täältä uuden sukupolven Porsche 911:sta laajempi tekninen esittely. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Hinta alkaen 231 928 € Moottori Bensiinimoottori 2 981 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 331 kW (450 hv), 6500 r/min Vääntö 530 Nm (2300–5000 r/min) Vääntö 530 Nm (2300–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,6 s Huippunopeus 304 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,6 (yhd.) CO2-päästöt 242 g/km Mitat pituus 4519 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1299 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?