27.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Vain katto puuttuu – Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Coupé vai Cabriolet, siitä voi väitellä Porsche 911:sta kohdalla pitkään. Kyse on puhtaasti makuasiasta. Hyvää: avoautoelämys ilman kompromisseja. Huonoa: ovenkahvat? Ei avoauto pelkästään katto poistamalla synny, ei ainakaan perinpohjaisilta saksalaisilta. Tammikuussa koeajetun coupén metallikatto on vaihtunut sähköhydraulisesti aukeavaan kangaskattoon, valmistajan mukaan aiempaa kevyempään. Avoversion valitseminen tuo 70 lisäkiloa (1710 kg vs. 1640).Mustana, tummansinisenä, ruskeana ja punaisena saatava katto aukeaa tai sulkeutuu kahdessatoista sekunnissa ja käyttö onnistuu aina 50 kilometriin tunnissa asti. Kattorakenteiden sisältä löytää ääni- ja lämmöneristeitä sekä magnesiumista tehtyjä vahvikkeita, joiden ansiosta tuttu kattolinja säilyy muodossaan yli 300 kilometriin tunnissa asti. Pikkutarkat saksalaiset haluavat varmistaa, ettei huippunopeuttakaan kulkeva 911 Carrera 4S Cabriolet näytä myrskytuulessa pullottavalta teltalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsiensa neliöKuulostaa turhamaiselta, mutta yksityiskohdat tekevät kokonaisuuden. Ja niitä yksityiskohtia riittää, ja se kokonaisuus nousee osiensa toiseen potenssiin. Cabriolet-versio säilyttää kaikki Coupén ansaitsemat ylisanat.Sen alustan kyvykkyys selvitä hirvittävän huonokuntoisesta tiestä hämmentää – ja huonokuntoisia teitä koeajoreitillä riittää, Kreikan tiestö on maan talouden peili. Pelkkiä kehuja ansaitsee myös ohjaus: jos Porschen pyytää kulkemaan suoraan, se tekee sen lähes vakaumuksellisesti. Mutta jos erinomaisesti käteen istuvaa ohjauspyörää kääntää vähänkin, ohjautuu auto 46 milliä leveämmän etuakselin ansiosta erinomaisen tarkasti ja tunnokkaasti pitkin pyydettyä linjaa.Nyppylöissä ja notkoissa keventävä tai painautuva auto tuntuu sormenpäissä ohjausvoimien vaihteluna, samoin yliyrittämisestä johtuva yli- tai aliohjautuminen. Etupyörien vaimea, mutta jatkuva viestintä tienpinnan tapahtumista luo konkreettisen yhteyden auton ja kuljettajan välille. Kenties juuri sen tähden 911 on harvoja huippusuorituskykyisiä autoja, joita on aidosti nautinnollista ajaa myös hitaasti. Lisää bassoaToki vasta vauhdissa palaset todella loksahtavat kohdalleen. Vaikka kiertojäykkyys jää puoleen umpikorisesta 911:sta, on rakenne silti hyvin jäykkä. Vain pahimmissa poikittaistöyssyissä voi aistia rakenteessa tutinoita. Kehityksen ansiosta avokoriseen 911-malliin tarjotaan lisävarusteena ensikertaa jäykempää PASM Sport -alustaa.Etupuskurin liikkuvista ritilöistä ja nousevasta takasiivestä koostuva aktiivinen aerodynamiikka mukautuu katon asentoon: katto ylhäällä järjestelmä toimii kuten coupéssa, avonaisena takasiiven kulmaa jyrkennetään muuttuneen ilmavirtauksen tähden. Etuistuimella ei ilmavirtauksista tarvitse liikaa murehtia, sähköisesti aukeava tuulisuoja pitää pyörteilyn kurissa. Takaistuinta ei toki tällöin voi käyttää kuin tavaratilana, mutta 911-perinteiden mukaisesti se ei ole suuri menetys. Ja jos asiakas valitsee tyyriin, mutta upeasointisen Burmester-äänentoiston, korostaa järjestelmä Cabrioletissa hieman matalia taajuuksia kompensoidakseen avonaista tilaa. Saksalaiset todellakin huomioivat kaiken. Turhia murheitaTai eivät aivan kaikkea. Cabriolet jakaa umpikattoisen mallin selkeälinjaiset sisätilat, joten kritisoimme jälleen ohjauspyörän digitaalimittaristoon aiheuttamaa katvetta. Kahden koriversion yhteinen murhe ovat myös koria vasten painautuvat ovenkahvat, joiden hutera rakenne ei istu muuten jämäkkyyden perikuvaa edustavaan Porscheen.3-litrainen tuplaturboahdettu bokserikuutonen on hienosäädetty versio edeltäjästä. Moottorista löytyy nyt muun muassa hiukkassuodatin.Suurista murheista ei siis ole kyse. Uusi Porsche 911 tarjoaa sekä coupéna että cabrioletinä edeltäjiään enemmän mukavuutta tinkimättä pisaraakaan urheilullisuudesta. Valinta kahden korimallin välillä on lopulta kiinni vain muutamasta seikasta: miten paljon avoautoilusta nauttii ja kuinka avokorin ulkonäkö sopii silmään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä ihmeen 992? Katso täältä uuden sukupolven Porsche 911:sta laajempi tekninen esittely. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet Hinta alkaen 231 928 € Moottori Bensiinimoottori 2 981 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 331 kW (450 hv), 6500 r/min Vääntö 530 Nm (2300–5000 r/min) Vääntö 530 Nm (2300–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,6 s Huippunopeus 304 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,6 (yhd.) CO2-päästöt 242 g/km Mitat pituus 4519 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1299 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?