8.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 Targa 4S ja maailman monimutkaisin katto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 Targa 4S on raikas tuulahdus kuusikymmentälukua. Hyvää: kaunis kattomekanismi, ajetavuus, moottori, suorituskyky. Huonoa: raju pyörteily ohjaamossa. Porsche 911 Targa 4S on malliesimerkki saksalaisinsinöörin halusta ratkaista yksinkertaisiakin ongelmia tekniikalla. Mentaliteetti voi johtaa monimutkaisuuden maksimointiin, mutta suunnittelijoiden osatessa asiansa lopputulosta voi vain ihailla.Harvoin on auton kattorakenne kääntänyt yhtä paljon päitä, kuin Porschen uusimmassa Targa-mallissa.Kun ensimmäinen Porsche 911 Targa esiteltiin vuonna 1967, uskoi stuttgartilaisyritys Yhdysvaltojen ajoneuvoviranomaisten kieltävän puhdaslinjaiset avoautot. Uudesta kuusisylinterisestä 911-mallista ei kehitetty samanlaista kesäpäivän unelmaa kuin 356-edeltäjästä, vaan tilalle esiteltiin 911 Targa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki on parempaa italiaksiTarga, aina niin romanttisen italian sana levylle, viittaa ohjaamon irrotettavaan kattopalaan ja maineikkaaseen Targa Florio -maantiekilpailuun, jossa Porschen kilpurit olivat voittaneet mainetta ja kunniaa.Irrotettavan kattopalan ansiosta 911-kuljettaja saattoi nauttia auringosta, mutta ruostuomattomalla teräksellä päällystetyn turvakaaren ansiosta kaunis kesäpäivä ei päättynyt dekapitaatioon Porschen kellahtaessa ojaan.Myöhemmin Porsche 911 -mallivalikoima täydentyi perinteisellä Cabriolet-avokkaalla, ja vuodesta 1994 eteenpäin Targa muuttui pelkäksi aukeavalla lasikatolla varustetuksi versioksi.Targa teki näyttävän paluun nykyiseen 991-sukupolveen. Ohjaamoa peittää jälleen kangasverhoiltu kattopala, ja matkustajia suojaa harjatulla metallipinnalla viimeistelty kaari. Alkuperäisen Targan muovitakaikkunan sijaan perää peittää valtava lasi-ikkuna, joka tuli tarjolle jo vuonna 1969.Tekniikka korvaa ihmisenHistoria unohtuu napinpainalluksella. Kuusikymmentäluvun ihminen vielä jaksoi nousta autosta ja siirtää kattopalan syrjään, mutta nyt ihmistyö on korvattu monimutkaisella tekniikalla – josta vastaa suomalainen Valmet Automotive!Ensin suuri lasinen takaikkuna nousee korkealle ylös. Seuraavaksi turvakaaren nurkat aukeavat, ja metalliset kourat siirtävät kankaisen kattopalan pois auton uumeniin. Vain muutama sekunti myöhemmin takaikkuna laskeutuu takaisin paikalleen.Porsche 911 Targan kattomekanismi on järjettömän monimutkainen ratkaisu yksinkertaiseen toimenpiteeseen. Juuri siksi se on niin kiehtova.Katto avattuna kruiseri…Targa säilyttää 911-mallille tyypillisen kattolinjan avonaisenakin, eikä kuusikymmentäluvun edeltäjää sopivasti henkivää ulkonäköä voi moittia.Aivan täydellinen uusi kattoratkaisu ei ole. Tuulilasin yli ohjaamoon sukeltava ilma ei pääse virtaamaan matkustamon läpi kiinteän takalasin takia, joten jo 80 km/h nopeudessa ohjaamossa pyörteilee häiritsevän paljon. Tilannetta parantaa hieman tuulilasin karmin ilmanohjain, joka tosin täytyy napsauttaa käsin yläasentoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…umpinaisena urheiluautoKatto avattuna Targa on siis enemmän bulevardikruiseri kuin mutkateitä nielevä roadster – mutta vain mukavuussyistä.Vaikka auton perää kuormitetaan kolmilitraisen tuplaturbobokserin lisäksi painavalla takalasilla ja monimutkaisella kattorakenteella, etenee 911 Targa 4S ahnaasti baijerilaisia mutkateitä. Vailla suoraa vertailua ajettavuudesta on mahdoton löytää heikkouksia fantastiseen 911 Carrera S:ään verrattuna.Targa on ehkä 911-malliston outolintu, kuin autonäyttelystä sarjatuotantoon livahtanut konseptiauto. Se sopii mainiosti avoautoilusta hitaissa vauhdeissa nauttivalle, avonaisesta vauhdin huumasta nauttivan kannattaa harkita tavallista 911 Cabrioletia tai uutta 718 Boxsteria.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenPäivitetty: 11.34 8.1.2017: Lisätty viittaus Valmet Automotiveen Porsche 911 Targa 4S PDK Hinta alkaen 204 743 € Moottori Bensiinimoottori 2981 cm², 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 309 kW (420 hv), 6500 r/min Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 301 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 184 g/km Mitat pituus 4499 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?